در جلسه شورای شهر قم مطرح شد؛
پروژه متروی قم قرار بود سال جاری به بهره‌برداری برسد اما رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر می‌گوید این طرح که باید الان پیشرفت ۹۷ درصدی می‌داشت، ۱۳ درصد پیشرفت دارد.
کد خبر: ۲۲۷۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۰ 10 May 2016
به گزارش تابناک قم، ارائه گزارشی از روند امور در متروی قم بخشی از جلسه یکصد و هشتادم شورای اسلامی شهر قم بود که مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی در آن از پیشرفت ۱۳ درصدی مترو خبر داد.

وی در این جلسه که شامگاه یکشنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه حدود ۶۵ روز از قرارداد مترو باقی مانده است، ابراز داشت: تمدید قرارداد از موضوعات اصلی پیش روی این طرح است.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم، اظهار کرد: تی بی ام اوایل بلوار شهید دل آذر است از نظر حفر تونل پیشرفت خیلی خوبی بوده اما وقتی که می‌گوییم می‌خواهیم از میدان کشاورز تا میدان مطهری را به بهره‌برداری برسانیم دیگر حفر تونل بعد از میدان مطهری به کار فاز یک نمی‌آید.

وی افزود: ما استقبال می‌کنیم که حفر تونل کامل شود تا دستگاه رها شود و سرمایه‌گذار بتواند در قرارداد دیگر استفاده کند.

سعادت طلب با اشاره به اینکه موضوعات دیگر هم در دستور کار باید قرار بگیرد تا ۱۳ درصد فعلی باید به بهره‌برداری برسد، ادامه داد: وضعیت مالی پروژه، طلب پیمانکار و مشاور، تجهیزات و... از موضوعاتی هستند که برای آنها باید فکری کرد.

چالش بر سر مسیر قطار سریع‌السیر

علیرضا قاری قرآن، معاون امور زیربنایی شهردار قم در ادامه جلسه با اشاره به وضعیت قرارداد پیمانکار مترو ابراز داشت: قرارگاه خاتم قراردادی به صورت ای پی سی دارد که قبل از افزایش نرخ دلار بوده که قرار بوده ۱۴ کیلومتر خط مترو تکمیل شود که انجام نشده است.

وی افزود: وضعیت قرارداد قرارگاه در توقف است چراکه آقایان درخواست افزایش نرخ قرارداد را دارند.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت مترو باید ۹۷ درصد باشد اما ۱۳ درصد است، اظهار کرد: برای اینکه این قطار حرکت کند باید فشار اساسی و مطالبه گری بالا باشد.

معاون امور زیربنایی شهردار قم با اشاره به جلساتی که برای حل این مشکل تشکیل شده گفت: احداث قطار سریع‌السیر در حال حاضر یک مسئله اصلی در شهر است.

وی افزود: وزارت راه می‌گوید این قطار بین اصفهان تهران تعریف شده و در خلال آن بحث قم را پوشش می‌دهد.

قاری قرآن با اشاره به‌به اینکه از سوی شهرداری مطالعاتی شده که ۶ مسیر می‌تواند برای عبور قطار سریع‌السیر از شهر قم وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: مطلوبیت با خط جنوب شهر قم است.

وی گفت: برقراری ارتباط میان خطوط A و B مترو و وصل شدن به ایستگاه مرکزی قطار از نکات مهمی است که باید برای ان تصمیم‌گیری شود.

معاون امور زیربنایی شهردار قم معتقد است قطار سریع‌السیر باید از زیر رد شود تا چهره شهر را به هم نریزد و مشکلات تملکی وجود نداشته باشد.

برقراری اتصال ریلی جمکران ممکن نیست

وی با اشاره به تمایل وزارت راه و شهرسازی برای اتصال مسیر ریلی جمکران گفت: برقراری قبلی امکان پذیر نیست و حتی اگر بخواهند این کار را بکنند باید به صورت تونل این کار را انجام دهند.

در ادامه این جلسه مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به تنظیم یک برنامه ۲۲ ماهه در بهمن امسال برای تکمیل فاز یک خط A مترو اظهار داشت: یکی از معضلات سنگین بحث تملک ایستگاه که سخت‌ترین میدان مطهری است که با تغییراتی که در طرح به وجود آمد تملک و قطع درختان به حداقل رسید.

وی با اشاره به اینکه برنامه ایستگاه مطهری بر مبنای ۱۲۰ سال آینده قم چیده شده افزود: فقط یکی دو درخت باید جا به جا شود و قطع تمام درختان منتفی شد و از طرفی نیازی به هیچ تملک نداریم که ۱۰ الی ۱۵ میلیارد صرفه‌جویی می‌شود.

ابراهیم نیلیه با اشاره به تدوین یک برنامه زمان‌بندی برای ساخت ایستگاه مطهری گفت: این برنامه ۱۲ روز پیش تدوین شد که جریمه تأخیر روزانه دارد و هشت ماهه است. البته چیزی که با قرارگاه توافق کردیم ۶ ماهه است و دو ماه بیشتر اعلام می‌کنیم که بد قول نشویم.

وی با اشاره به اینکه بقیه ایستگاه‌ها نیاز به اصلاحات طرح ترافیکی داشت ابراز کرد: بعضی خیلی سخت است چرا که گذرها انقدر باریک است که اگر بخواهیم ایستگاه را حفر کنیم تردد به کلی متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: تا اول خرداد ایستگاه‌ها از نظر نقشه‌ها فاز یک نهایی می‌شود و کار را شروع می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه تی بی ام بیمارستان نکویی را رد کرده و قرار نیست خیلی جلو برود، گفت: برای راه‌اندازی مترو باید حتماً کار تی بی ام تمام شود و نوار نقاله بالای تونل جمع شود تا بتوانیم کار را انجام دهیم.

وی درباره احداث ایستگاه‌ها افزود: قرارگاه مدعی است هر ایستگاهی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد. با قرارداد فعلی هر ایستگاه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارد.

راه‌اندازی متروی پردیسان

رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه جلسه با تأکید بر اهمیت اصلاح سریع‌تر قرارداد مترو خاطرنشان کرد: با توجه به قرارداد قبلی قرارگاه نمی‌تواند پرداخت داشته باشد.

ولی‌الله بیاتی افزود: دستگاه تی بی ام ۵ ماه دیگر کارش تمام می‌شود پیشنهاد ما این بود که خط B را از پردیسان به حرم بیاوریم و جایگزین منوریل کنیم و از پردیسان تا شهر برای حفاری از همین دستگاه استفاده کنیم.

وحید شایسته نیک، عضو کمیسیون امور زیربنایی هم ابراز داشت: یک ویژگی قم دارد که نسبت به سایر شهرها متفاوت است، وجود بارگاه حضرت معصومه(س) در مرکز شهر است.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای دیگر می‌توانیم مرکز را خلوت کنیم اما قم متفاوت است، اظهار کرد: سیاست وزارت راه برای احیای ایستگاه داخل شهر سیاست درستی است. مسافر ما به‌هرحال می‌خواهد به حرم برود و می‌توانیم با کمترین هزینه او را به حرم برسانیم.

این عضو شورای شهر قم افزود: وقتی الگوهای ترافیک را بررسی می‌کنیم اهداف سفر درون شهری هم به مرکز شهر ختم می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد احیای مترو تا پردیسان گفت: تبدیل خط B به New B موضوعی بود که قبلاً به آن رسیده بودیم. باید این خط را مطرح کنیم و پیگیری کنیم برای اخذ مصوبات آن تا بعد بتوانیم تی بی ام را در قم نگه داریم.  

شایسته نیک معتقد است در مسیر بهره‌برداری از فاز یک مترو تنها چیزی که دور از ذهن است ساخت ایستگاه‌ها در زمان مشخص شده است ابراز کرد: ساخت هر ایستگاه تقریباً ۲۲ ماه طول می‌کشد.

وی افزود: علاوه بر مشکلات فنی که در طرح‌ها وجود دارد، همکاری برای اجرای پروژه‌های عمرانی در قم وجود ندارد و با سختی در قم باید کار کرد که در کنار مشکلات مالی که داریم کار را سخت می‌کند.

نعمت‌الله عواطف رستمی، سخنگوی شورا هم در ادامه با اشاره به وعده‌های شهردار قم برای احداث فاز یک در سال جاری گفت: با مصاحبه‌هایی که شهردار انجام داده راه‌اندازی فاز یک در سال ۹۵ شکل گرفته در حالیکه ایستگاه‌ها هنوز تملک نشده است. این خیلی مهم است که وقتی قول می‌دهیم به آن عمل کنیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار