تابناک گیلان - تنها ۳ روز دیگر وقت قانونی تبلیغات انتخاباتی در دور دوم برای تعیین وضعیت سه کرسی باقیمانده در گیلان به پایان می‌رسد و در این میان ۶ نامزد رقیب به دنبال روش‌های جذاب برای کسب رأی هستند.
کد خبر: ۲۱۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲ 25 April 2016
تابناک گیلان - تنها ۳ روز دیگر وقت قانونی تبلیغات انتخاباتی در دور دوم برای تعیین وضعیت سه کرسی باقیمانده در گیلان به پایان می‌رسد و در این میان ۶ نامزد رقیب به دنبال روش‌های جذاب برای کسب رأی هستند.

گروه استان‌ها- مهرنوش احمد زاده: مهلت یک هفته‌ای قانونی برای تبلیغات کاندیداها تا سه روز دیگر به پایان می‌رسد و نامزدها و هوادارانشان در این روزها و ساعت‌های باقیمانده، به دنبال تبلیغاتی هستند که اعتماد مردم را هرچه بیشتر جلب کرده و در نهایت بتوانند کرسی نشین بهارستان شوند اما آنچه جای تفکر و تأمل دارد، بعضاً روش‌های نامتعارف تبلیغ و دادن وعده‌هایی است که محقق نشدن برخی از آنها طی چندین سال گذشته، به نقاط کور استان تبدیل شده است.

حرف‌هایی که بر یخ نوشته می‌شود

یکی از معمول‌ترین و نخ نماترین روش‌های تبلیغاتی نامزدها در گیلان همچون سایر نقاط کشور، دادن وعده‌های بعضاً غیر قابل اجرا و حتی خارج از حوزه مسئولیتی توسط کاندیداهایی است که به هر روشی به دنبال کسب رأی هستند.

یکی از نخ نما ترین وعده‌های نامزهای انتخاباتی در گیلان، ایجاد اشتغال و و رفع معضل بیکاری است که تقریباً تمام افرادی که طی سه دوره اخیر برای ورود به مجلس تلاش کرده‌اند، به صورت مستقیم و غیر مستقیم وعده رفع این معضل را داده‌اند اما، وجود درصد بالای بیکاری در استان به ویژه در میان قشر تحصیلکرده، موید این ادعا است که وعده رفع بیکاری توسط هیچ کدام از نامزدهایی که به مجلس راه یافته‌اند، جنبه عملی نگرفته است.

احداث بندر تجاری، ساماندهی زباله‌های استان که عمر ۳۰ ساله دارند، راه اندازی برخی طرح‌های نیمه تمام که قدمت برخی از آنها نزدیک به ۲۰ سال می‌رسد، جذب سرمایه گذار خارجی، گسترش طرح‌های گردشگری و...از جمله وعده‌هایی است که این روزها زیاد شنیده می‌شود.

تغییر مواضع سیاسی

یکی از سؤال برانگیزترن روش‌های کسب رأی، تغییر مواضع سیاسی است که طی انتخابات جاری بعضاً دیده و حتی در برخی حوزه‌های انتخابیه منتج به کسب رأی شده است. از کاندیدای اصلاح طلبِ اصولگرایِ ولایتمدار گرفته تا کاندیدایی که به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرای خود در دور اول، برای تعیین تکلیف به دور دوم آمده و حالا برای کسب رأی پیمان نامه با یکی از طیف‌های سیاسی را امضا کرده، تنها بخشی از رنگ عوض کردن‌ها کاندیداهایی است که در پی کرسی نشینی در بهارستان هستند.

در این میان شاید تبلیغات نامتعارفی همچون توزیع فیش غذا، استفاده از تن پوش‌های عروسکی که به طور معمول در رستوران‌ها و محیط‌های تفریحی از آن استفاده می‌شود، بازدید از قشرهای مختلف جامعه همچون معلولان، سالمندان، حادثه دیدگان برخی حوادث اخیر در سطح استان و موارد بیشماری از این دست، بیشترین حجم تبلیغات در کنار فعالیت‌های تبلیغاتی در محیط‌های مجازی به ویژه تلگرام را به خود اختصاص داده است.

پرهیز از دادن وعده‌های غیر عملی

معاون سیاسی- امنیتی استاندار گیلان درباره رفتارهای نادرست تبلیغاتی به خبرنگار مهر می‌گوید: همانطور که در دور اول نیز تاکید شد، تبلیغات در چارچوب قانون و پرهیز از رفتارهای نادرست تبلیغاتی باید مد نظر کاندیداها قرار گیرد.

محمد احمدی پور می‌افزاید: تبلیغات همه کاندیداها و طرفداران آنها باید در چارچوب قانون بوده و از هرگونه رفتار تبلیغی که جزو مصادیق بارز عدول از چارچوب‌های قانون می‌شود، پرهیز کنند.

وی تصریح می‌کند: تبلیغات نامتعارف نه تنها باعث خدشه به وجهه کاندیداها می‌شود بلکه جلب اعتماد مردم را نیز با دشواری همراه می‌کند.

احمدی پور همچنین با تاکید بر پرهیز از بیان وعده‌های غیر عملی می‌گوید: در قانون انتخابات مصادیقی برای غیر قانونی بودن وعده‌های غیر عملی وجود ندارد اما بدون شک این امر آسیب‌هایی جدی به حس اعتماد مردم وارد کرده که در برخی موارد قابل جبران نیست.

به هر حال پرونده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز تا چهار روز دیگر بسته می‌شود اما آنچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، رفتارهایی است که شاید منتج به بهارستانی شدن کاندیداها شود اما به طور قطع در خاطره همگانی مردمانی که در دوره‌های بعد نیز باید پای صندوق‌های رأی بیایند، ماندگار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار