استاندار هرمزگان ضمن تاكيد بر تلاش همه جانبه براي استفاده بهينه از منابع آب استان، گفت: اقدام جدي و تاثيرگذاري براي كاهش هدررفت آب در استان انجام شود.
کد خبر: ۲۱۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱ 24 April 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، جاسم جادري در نخستين نشست شوراي حفاظت از منابع آب هرمزگان اظهار داشت: استفاده بهينه از منابع آب در هرمزگان موجب مي شود تا در فصل گرما با مشكلي براي تامين آب مواجه نشويم.

وي با تاكيد بر اينكه خطوط انتقال آب بايد در تمامي مناطق هرمزگان ايجاد شود ، تصريح كرد: با مديريت مناسب و حل مشكلات تامين آب ، بايد شرايطي را فراهم كنيم تا در روند توسعه و سرمايه گذاري در هرمزگان ، خللي ايجاد نشود.

جاري تاكيد كرد: در شرايطي كه در وضعيت خشكسالي قرار داريم بايد از ديگر منابع همچون دريا براي تامين آب شرب استفاده كنيم.

استاندار هرمزگان همچنين خواستار تشكيل كارگروه تخصصي زير مجموعه اين شورا براي انجام كارهاي كارشناسي پيرامون مباحث شوراي حفاظت از منابع آب استان شد.

براساس اعلام مديرعامل شركت آب منطقه اي هرمزگان ميزان بارش باران در هرمزگان در سال آبي جاري در همسنجي با متوسطه بارندگي سي ساله استان 43 درصد كاهش دارد. 

علي اصغر رضايي هم اظهار داشت: ميزان بارندگي از ابتداي سال آبي (مهر پارسال) تا به امروز 115 ميلي متر بوده كه در مقايسه با 188 ميلي متر متوسط سي ساله استان، 43 درصد كاهش دارد. 

وي با بيان اينكه بارندگي هاي ماه هاي پاياني پارسال و اوايل امسال كمي از تنش آبي هرمزگان را فروكش كرده، خاطرنشان كرد: اما در مجموع بحران كم آبي در استان همچنان پابرجاست و از همين رو مردم بايد صرفه جويي در مصرف آب را به طور جدي مدنظر داشته باشند. 

استاندار هرمزگان نيمه بهمن ماه پارسال در مراسم بهره برداري از مرحله اول پروژه آبرساني از سد جگين به جاسك كه با حضور معاون اول رئيس جمهوري و وزير نيرو انجام شد، اظهار داشت:دو ميليارد و 300 ميليون مترمكعب روان آب در هرمزگان وجود دارد كه تنها براي يك ميليارد و 800 ميليون مترمكعب آن برنامه ريزي شده و يك ميليارد و 700 ميليون مترمكعب نيز هدر مي رود.

استاندار هرمزگان ، علت هدر رفت اين ميزان آب را به توافق نرسيدن با وزارت نيرو براي اختصاص اعتبار از محل آب هاي مرزي عنوان كرد و ادامه داد: وزارت نيرو معتقد است كه اين جا مرز نبود ه و نمي تواند از اين محل اعتباري اختصاص داد.

بيش از 17 سال خشكسالي و كم آبي در هرمزگان موجب خشك شدن 365حلقه چاه آب آشاميدني، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و كاهش آب 135 حلقه چاه بين 30 تا 70 درصد شده است. 

اين خشكسالي ها موجب شده تا از 168 حلقه چاه تامين كننده آب شرب شهرهاي استان، 58 حلقه چاه خشك و 67 حلقه شور شود. 

هم اكنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعيت قابل قبولي قرار دارند.

استان هرمزگان پارسال با 70 درصد كاهش بارندگي در بين 31 استان كشور رديف آخر را به خود اختصاص داده بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار