معاون بهبود تولیدات گیاهی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:
وی خزانه‌گیری برنج توسط کشاورز مذکور را در 19 اسفندماه سال گذشته عنوان کرد و افزود: رقم بومی هاشمی در چهار هزار مترمربع از شالیزارهای روستای نرکه املش کشت شده است.
کد خبر: ۲۰۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱ 09 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، حبیب جهانساز ظهر امروز در جریان بازدید از اراضی شالیزاری این شهرستان گفت: نخستین نشای دستی برنج توسط حجت مزدوری در روستای نرکه املش کشت شده است.

وی خزانه‌گیری برنج توسط کشاورز مذکور را در 19 اسفندماه سال گذشته عنوان کرد و افزود: رقم بومی هاشمی در چهار هزار مترمربع از شالیزارهای روستای نرکه املش کشت شده است.

جهانساز با بیان اینکه 48 هزار هکتار معادل 20 درصد از شالیزارهای استان تاکنون خزانه‌گیری شده است، تصریح کرد: گیلان 238 هزار هکتار شالیزار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از شخم نخست 170 هزار هکتار شالیزارهای استان تاکنون خبر داد و اضافه کرد: سالانه 750 هزار تن معادل 40 درصد برنج کشور در گیلان تولید می‌شود.

وی بر استفاده از آب‌های سطحی در پیش‌نشاء تاکید کرد و افزود: دهه نخست اردیبهشت‌ماه شرایط برای کشت مهیا است.

جهانساز با اشاره به خزانه‌گیری برنج در نقاط مختلف گیلان خاطرنشان کرد: شرایط هوا برای خزانه‌گیری برنج مساعد است و کشاورزان می‌توانند سرعت خزانه‌گیری را افزایش دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان این استان را دومین تولیدکننده برنج در کشور عنوان کرد و یادآور شد: 60 هزار تن کود شیمیایی برای تقویت شالیزارها بین کشاورزان گیلانی توزیع شده است.

وی خواستار لایروبی و آماده‌سازی سردهنه‌ها برای آبیاری شالیزارها توسط کشاورزان شد و اظهار کرد: انجام شخم نخست اولویت نخست شالیکاران است ضمن اینکه خزانه‌گیری زیرپوشش پلاستیکی باید آغاز شود.

این مسئول با تاکید بر ضدعفونی و بوجاری بذر در خزانه‌گیری تصریح کرد: 300 گرم برای هر مترمربع خزانه دستی نیاز است و برای هر متر مربع خزانه در بافت 180 گرم بذر مصرف می‌شود.

جهانساز به آبیاری 180 هزار هکتار شالیزارهای گیلان از طریق سد سفیدرود اشاره کرد و گفت: بقیه شالیزارها از آب رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها، چاه‌ها و ... استفاده می‌کنند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار