کد خبر: ۱۹۷۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 14 March 2016
رشت- معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان بر ضرورت ایجاد کتابخانه تاکید کرد و گفت: راه اندازی کتابخانه های محله ای می تواند در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد احمدی پور در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی و مدیران دستگاه های فرهنگی که پیش از ظهر دوشنبه برگزار شد، به اهمیت ضرورت فعالیت کتابخانه ها در زندگی مردم اشاره و اظهار کرد: راه اندازی کتابخانه ها نیز باید همچون بیمارستان ها از ضروریات زندگی مردم تلقی شوند.

وی با بیان اینکه باید با ایجاد جساسیت در مردم برای تقاضای افزایش تعداد کتابخانه ها فرهنگ کتابخوانی را در جامعه نهادینه کرد افزود: زمانی که مردم نسبت به این موضوع از خود مطالبه گری نشان دهند مطمئنا مسئولان و مدیران نیز در تامین اعتبارات لازم اقدام های رو به جلویی انجام خواهند داد.

احمدی پور با تاکید بر اشاعه فرهنگ کتابخوانی در بین مردم با ایجاد کتابخانه های محلی گفت: راه اندازی کتابخانه ها در محله های شهرها و روستا این مطالبه گری را در مردم ایجاد می کند و در نهایت شاهد اشاعه فرهنگ مطالعه و ارتقای آگاهی در جامعه می شویم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان تصریح کرد: اگرچه به دلیل کمبود اعتبارات، احداث کتابخانه مرکزی رشت و چند پروژه در سطح استان در حوزه کتابخانه با تاخیر مواجه شده است اما می توان با پیشنهادات نهاد کتابخانه های عمومی نسبت به تامین اعتبارات اقداماتی انجام داد.

وی به تحقق نیم درصد نهاد کتابخانه های عمومی از محل درآمد شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری ها نیز همچون سایر سازمان ها موظف به پرداخت سهم کتابخانه ها هستند اما مطمئنا راهکارهای دیگری برای تحقق این مطابلات وجود دارد که یکی از این راه ها راه اندازی کتابخانه های محلات است.

احمدی پور تاکید کرد: همه دستگاه های دولتی و سازمان ها باید نسبت به وظایف خود در حوزه کتاب و کتابخوانی تعهد داشته باشند و اهمیت اشاعه فرهنگ مطالعه را در جامعه شتاب ببخشند.

راه اندازی دو کتابخانه محله در لنگرود و لاهیجان

در ادامه این جلسه، مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به تلاش برای تحقق نیم درصد سهم نهاد کتابخانه های عمومی از درآمد شهرداری ها گفت: تحقق نیم درصد می تواند بخشی از هزینه های نهاد کتابخانه ها را تامین کند.  

امیر محمدپور از راه اندازی دو کتابخانه محله در شهرهای لنگرود و لاهیجان خبر داد و گفت: در رشت نیز در شش سرای محله کتابخانه های محله راه اندازی شده است و راه اندازی این کتابخانه در سایر شهرهای گیلان نیز در دستور کار نهاد کتابخانه های عمومی در سال آینده قرار خواهد گرفت.

وی تحقق یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از اعتبارات موردنیاز برای احداث کتابخانه مرکزی رشت را پیش از پایان سال جاری خواستار شد و افزود: با تامین این اعتبارات، تحقق وعده رئیس جمهور در سفر به گیلان برای افتتاح کتابخانه مرکزی رشت تسهیل می شود.

همچنین مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان ینز در این جلسه نسبت به تامین نیم درصد سهم کتابخانه ها از درآمد شهرداری ها تاکید و بیان کرد: در سال جاری بسیاری از شهرداری های استان با کمبود منابع درآمدی مواجه بوده اند.

ساحره میرسیدی گفت: بیش از ۴۰ درصد شهرداری ها به دلیل کمبود درآمدها، نسبت به کارکنانشان حقوق معوقه دارند اما به دلیل تکلیف قانونی که نسبت به پرداخت نیم درصد به نهاد کتابخانه ها دارند باید برای تحقق آن اقدام کنند.

وی ابراز امیدواری کرد در شهرداری هایی که نسبت به مابقی از درآمد مناسبی در سال برخوردار بوده اند این مهم تحقق یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار