فیلم ‌هایی برای رشد گردشگری/
تابناك اصفهان:کلودیا توکلیا و پویو نیستونایو استادان گروه جغرافیا و گردشگری دانشــگاه بخارســت رومانــی در مقاله ای به بررسی این موضوع پرداخته اند که چگونه فیلم و سریال های تلویزیونی باعث افزایش گردشگری و موفقیت مقاصد گردشگری در کسب سهم بیشتر گردشگر می شود.
کد خبر: ۱۹۷۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷ 14 March 2016
به گزارشتابناك اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. 

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

روزنامه اصفهان زيبا نوشت:

کلودیا توکلیا و پویو نیستونایو استادان گروه جغرافیا و گردشگری دانشــگاه بخارســت رومانــی در مقاله ای به بررسی این موضوع پرداخته اند که چگونه فیلم و سریال های تلویزیونی باعث افزایش گردشگری و موفقیت مقاصد گردشگری در کسب سهم بیشتر گردشگر می شود. فیلم ها و سریال های تلویزیونی از طریق ساختن تصاویر دلپذیر و جذاب از مقاصد گردشگری در ذهن افراد، آنها را به مسافرت به این مکان ها تشویق می کنند و به نوعی «گردشگری ناشی از فیلم» را توسعه می دهند.

 بررسی مطالعه های صورت گرفته نشان دهنده سه نکته مهم است؛ اول اینکه تصویر از مکانی که در ذهن گردشگر هست تاثیر گسترده ای در انتخاب آن مکان به عنوان مقصد گردشگری دارد. دوم اینکه هر چقدر این تصویر مطلوب تر باشد بیشتر احتمال انتخاب آن از سوی گردشگر وجود دارد و سوم اینکه فیلم ها می توانند از زوایای خاص کشور ها مانند طبیعت، فرهنگ و مردم اطلاعات فراهم کنند که به نوبه خود باعث ایجاد گرایش به آن کشور می شود.در این راستا فیلم ها باعث سفرهای متفاوتی می شوند.

 ممکن است فرد به عنوان بخشی از سفرش سری هم به جایی که در فیلم دیده بزند یا علاقه مند شود و کاملا براساس داستان فیلم همان مسافرت را تکرار کند، به همان مکان ها برود و همان کاری را که هنرپیشه انجام داده است، تکرار کند. حالت دیگر این است که بیننده جذب زیبایی های طبیعی و تاریخی که بازیگر به آنها اشاره کرده است، بشود. گردشگران ممکن است تنها برای بازدید جایی که فیلمی ساخته شده است به آنجا مسافرت کنند حتی اگر مکان فیلم برداری جلوه ای متفاوت از آنچه در فیلم دیده اند، داشته باشد. بینندگان یک فیلم عاشقانه تنها به خاطر اینکه مکان هایی گرم، خاص و عاشقانه را ببینند به آنجا سفر می کنند.

 آخرین حالت این است که گاهی افراد برای فرار از واقعیت حتی برای یک مدت کوتاه سفر به مکان هایی را که در فیلم ها دیده اند، انتخاب می کنند. سایت های فیلم برداری هم جزء جاذبه‌های گردشگری کشورهای مختلف محسوب می‌شوند؛ مثلا یک سال پس از نمایش فیلم «شجاع دل» مکان نمایش آن در اسکاتلند 300 درصد افزایش بازدید پیدا کرد یا هتلی در آمستردام که فیلم «چهار عروسی و یک تشییع جنازه» در آن ساخته شده، برای سه سال آینده رزرو شده است. مکان هایی از انگلستان که قسمت های مختلف سریال هری پاتر در آنها فیلم برداری شده، 50 درصد و بیشتر بازدید کننده داشته‌اند. این آمار برای فیلم های «غرور و تعصب» و «حس و حساسیت» به ترتیب 150 و 39 درصد بوده است.

یکی از راه های افزایش گردشگری از راه فیلم سازی ایجاد مشارکت های سازمان های گردشگری با صنعت فیلم سازی است. در بین کشورهای جهان انگلستان، استرالیا و نیوزلند بیش از بقیه مشتاق توسعه «گردشگری ناشی از فیلم» هستند و در این بعد گردشگری و فیلم سازی سرمایه گذاری می کنند. انگلستان مثال خوبی در این زمینه است، چرا که سالیانه 28 میلیون نفر پس از مشاهده این کشور در فیلم ها به آن سفر می کنند و بیش از 200 نقطه از این کشور به عنوان صحنه فیلم برداری به تصویر کشیده شده است. می توان گفت که یک نقشه تصویری از این کشور وجود دارد. نمونه دیگر از تلاش برای افزایش «گردشگری ناشی از فیلم» استرالیاست که با همکاری کمیسیون گردشگری استرالیا و شرکت دیزنی برای ساخت فیلم «در جست وجوی نمو» اولین کشوری بود که تلاش خود را برای جذب گردشگر از طریق انیمیشن آغاز کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار