معاون فرماندار آستانه اشرفیه :
وی با اشاره به اینکه امسال تعداد 21 مدرسه با 198 کلاس درس برای اسکان مسافران در نظر گرفته شد، افزود: از این تعداد 15 مدرسه با 152 کلاس درس مربوط به آستانه اشرفیه و شش مدرسه با 46 کلاس درس مربوط به بخش بندرکیاشهر بوده است
کد خبر: ۱۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳ 05 April 2015
به گزارش تابناک گیلان ،رضا کحالی با بیان این که اسکان مسافران نوروزی از 25 اسفند سال گذشته در این شهرستان آغاز و تا 13نوروز ادامه یافت، اظهار داشت: اسکان این تعداد از مسافران در سطح اقامتگاه های موقت موجود در پارک های ساحلی، پارک های جنگلی، چادرهای مسافرتی در پارک ها ، مدارس و مهمانسراهای ادارات انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه امسال تعداد 21 مدرسه با 198 کلاس درس برای اسکان مسافران در نظر گرفته شد، افزود: از این تعداد 15 مدرسه با 152 کلاس درس مربوط به آستانه اشرفیه و شش مدرسه با 46 کلاس درس مربوط به بخش بندرکیاشهر بوده است.

وی در ادامه بر تقویت زیرساخت های گردشگری در نقاط مختلف تفریحی این شهرستان برای پذیرایی از گردشگران و مسافران تاکید کرد و گفت: افزایش اقامتگاه های مناسب، ایجاد سرویس های بهداشتی در نقاط مختلف گردشگری منطقه، ایجاد محل های مناسب برای تجمیع زباله ها و پسماندها ، تقویت زیر ساخت های خدماتی از جمله اقدامات موثری است که بایستی برای توسعه بخش گردشگری در این شهرستان در دستور کار قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: بایستی نسبت به شناسایی نقاط ضعف زیرساختی برای توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان اقدام و در جهت رفع آنها برنامه ریزی های لازم انجام گیرد.



*ضرورت تهیه طرح جامع زیست محیطی پارک ملی بوجاق 

معاون فرماندار آستانه اشرفیه در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ زیست محیطی پارک ملی بوجاق بندرکیاشهر این شهرستان اظهار داشت: این پارک یکی از مناطق مهم گردشگری منطقه به شمار می رود که همه ساله در ایام نوروز و تابستان پذیرای بسیاری از مسافران و گردشگران است.

کحالی با اشاره به علت نبود طرحی جامع تمامی نقاط این پارک با ورود گردشگران و مسافران روبروست، اظهار داشت: ورود بی رویه به این پارک که از جاذبه های بسیار زیبای طبیعی برخوردار است آسیب های جدی در این پارک ملی به همراه دارد.

شایان ذکر است؛ پارک ملی بوجاق کیاشهر به عنوان تنها پارک ملی خشکی- دریایی کشور در شمال و شمال غربی کیاشهر در 20 کیلومتری شمال شهرستان آستانه اشرفیه در شرق مرکز گیلان قرار دارد که از سال 1377 تا 1381 به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده و پهنه آبی آن مورد حفاظت قرار گرفته است.

این تالاب تا سال 1369 از دو بخش شرقی و غربی تشکیل می شد که حد فاصل بین دو بخش رودخانه سفیدرود جریان داشت، اما در پی سیلاب ها و طغیان های متعدد رودخانه، هم اکنون دهانه سفیدرود در 5/2 کیلومتری دهانه قبلی (کهنه دهانه) قرار گرفته و به سمت شرق متمایل شده است.

سال 1354 بخشی از این تالاب به دلیل اهمیت زیستگاهی، به ویژه زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی، به عنوان تالاب بین المللی تحت عنوان لاگون کیاشهر در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر ثبت شد.

دو مصوبه شماره 123357 و 232 شورای عالی محیط زیست کشور که به ترتیب منجر به شکارممنوع شدن منطقه و پس از آن معرفی اولین پارک ملی خشکی- دریایی کشور شد، حاکی از توان بالای اکولوژیک آن و تاثیر قابل ملاحظه مصوبه اول، روی ترکیب گونه ای پرندگان مهاجر و شکل گرفتن مجدد اکوسیستم کم نظیر علفچر منطقه داشته است، به گونه ای که پس از گذشت چند سال، تعداد گونه های پرندگان مهاجر هم اکنون به 249 گونه رسیده است که 31 گونه آن حمایت شده جهانی و 19 گونه آن در لیست قرمز IUCN قرار دارد. 

کحالی در ادامه تصریح کرد: به منظور حفظ زیست محیطی این پارک طبیعی نیاز است تا بازتعریفی در زمینه ورود ماشین آلات، مسافران و گردشگران به آن انجام گیرد.

معاون فرماندار آستانه در ادامه از منطقه کیسم، پارک ساحلی آستانه اشرفیه، اسکله، پل چوبی، پارک جنگلی، تالاب های طبیعی بندرکیاشهر از دیگر جاذبه های گردشگری و تفریحی این شهرستان یاد کرد؛ که بایستی حل مشکلات زیرساختی آن ها برای جذب و جلب گردشگران مد نظر جدی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه وجود بارگاه ملکوتی حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) در آستانه اشرفیه یکی جاذبه های مذهبی این استان و شهرستان محسوب می شود، یادآور شد: با توجه به این امر شهر مذهبی آستانه اشرفیه در ایام مختلف نوروز ،تابستان و مناسبت های مذهبی همواره با مشکل ترافیک روبروست که رفع این مهم نیازمند اجرای طرح های ترافیکی مناسب است.

وی همچنین با اشاره به اینکه پارکینگ های کنونی در این شهر جوابگوی نیاز منطقه نیست، اظهار داشت: باید با ارائه طرحی مناسب و مهندسی شده در جهت حل مشکلات ترافیکی این شهر گام برداشت.

معاون فرماندار آستانه اشرفیه همچنین با اشاره به اینکه پیگیری نقاط قوت و ضعف ایام نوروز امسال در اولویت ستاد تسهیلات نوروزی این شهرستان قرار دارد، اظهار داشت: تلاش می شود تا با رفع مشکلات موجود و تقویت توانمندی ها زمینه توسعه بخش گردشگری در این منطقه هرچه بیشتر فراهم شود.

کحالی با قدردانی از تلاش ها و زحمات ستاد تسهیلات نوروزی در این شهرستان یادآور شد: با توجه به تجربیات به دست آمده در نوروز امسال شهرستان آستانه اشرفیه از هم اکنون خود را برای استقبال از مسافرین تابستانی آماده می کند.

شهرستان آستانه اشرفیه در 35کیلومتری شرق مرکز گیلان قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار