کد خبر: ۱۸۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲ 25 February 2016

استراتژی: تدبیر دوم

1. از روزی که ایران در مسیر مشروطه قرار گرفت، تا روزی که مظفرالدین شاه فرمان مشروطه را امضا و مجلس شورای ملی گشایش یافت، نظام پارلمانی فراز و فرود کم نداشته است. هنوز جوهر مهر و خون‌های شهدای مشروطه خشک نشده بود، که محمد‌علی شاه با تکیه بر استبداد ذاتی‌اش مجلس را به توپ بست. او غافل از آن سایه مخوف شمشیر داموکلس، در پی بازگردان قدرت تامه به شخص شاه بود، اما مجاهدان دو گزینه «مشروطیت و مشروعیت» را هم زمان از وی ستاندند.

کانون‌های مبارزه احیا و آذربایجان «سرِ کانون» و تبریز و اردبیل دو مرکز اصلی خیزش مردان مشروطه‌خواه و آزادیخواهی شد که ارمغانش بازگشایی مجلس ملی و ستاندن تاج از محمدعلی شاه به فرزند خردسالش بود. اردبیل در آن روزها به روایت تاریخ نقشی محوری در مبارزات و مشروطه‌خواهی داشت. میرزا عبدالله مجتهد فقیه سیاستمدار و دانش‌آموخته مکتب نجف و حاج باباخان اردبیلی مجاهد شهید مشروطه هر دو در نشر و اشاعه گفتمان مشروطه‌خواهی نه تنها در اردبیل؛ بلکه در آذربایجانی داشتند که سرِ کانون‌های آزادی‌خواهی و مشروطه‌خواهی بود. اگر آن روزها میرزا عبدالله مجتهد در قامت شاگرد تیز هوش مکتب نجف و حاج باباخان در قامت مجاهدی صاحب فکر و تبار سیاسی، سنگ بنای مشروطه‌خواهی را در این شهر بنا نهادند، این روزها شاید برای اردبیلی‌ها سخن گفتن از مشروطه و مشروطه‌خواهی ردپایی از حافظه‌ای تاریخی به قدمت صد و پنجاه ساله دارد. سابقه‌ای فاخر که شاید اهمیت این تبار و پیشینه در تقارن با روزهایی که انتخابات مجلس دهم بیش از بیش تکرار و تبینش ضرورت دارد. آن روزها حاج باباخان و میرزا عبدالله سیاستمدارانی بودند که، قیاس آنها در ترکیب‌بندی سیاسی این روزها، ذیل تیتر اصلاح طلب تعریف می‌شوند.

2. جمعه این هفته انتخابات مجلس دهم برگزار می‌شود. حذف گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب و گزینه بازی در محدوده تعیین شده تایید صلاحیت‌ها، برخورد واقع بینانه با انتخابات را پیش روی اصلاح‌طلبان قرار داده است. هر چند که در این بین اتفاق قول یکسان نبوده و گروهی بر ترک صندوق‌های رای و گروهی بر حضور حداکثری تاکید دارند، که تصمیم عقلای اصلاحات در مسیر تقویت حضور در صندوق‌های رای و برخورد واقع‌بینانه گرفته شد.

چنانچه رئیس جبهه اصلاحات در بیانه‌ای صادر و از لیست امید در تهران اعلام حمایت کرد. در اردبیل از میان رجال شناخته شده ائتلاف «اصلاح‌طلبان و اعتدالیون» کمال‌الدین پیرموذن، ولی آذروش، علی‌محمد غریبانی، مالک رضایی و احمد جباری‌ مقدم موفق به تایید صلاحیت نشدند و عملا دست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای ارائه لیست خالی ماند.

حتی فرصت حضور برای نیروهایی با شدت و حدت اصلاح‌طلبی کمتر و تمایل به گفتمان اعتدالیون هم فراهم نشده است. در چنین شرایطی محمدرضا سرداری «روحانی اعتدالگرا» با گفتاری نزدیک به اصلاح‌طلبان تنها گزینه پیش روی اصلاح‌طلبان اردبیلی برای بهارستان دهم است. چندی پیش جبهه تدبیر و توسعه شیخ اعتدال را به عنوان تنها گزینه مورد حمایت خویش در اردبیل معرفی کرد. کارگزاران و گروهی چند از احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالی هم روی سرداری به عنوان تک گزینه به اجماع رسیده‌اند، اوروجعلی محمدی به عنوان لیدر اصلاح‌طلبان در اردبیل در حمایت از سخنرانی کرده و توافقی کلی میان بزرگان و تصمیم‌سازان اصلاح‌طلب و اعتدالی استان برای حمایت از شیخ اعتدال شکل گرفته است. سرداری سبقه‌ای طولانی در میان اعتدالیون دارد. قرابت افکار او با آیت الله هاشمی و مشی رفتاری او در حمایت از دولت روحانی نیازی به معرفی ندارد. در انتخابات 92 تاثیر او به عنوان یک چهره سیاسی در فربه‌سازی آرای روحانی اثرگذار بود. سخنرانی او در مسجد محله نیار یکی از این موارد است.

سرداری را بسیاری با صراحت لهجه و گفتار می‌شناسند و این در موضع‌گیری‌های سیاسی او در دو دهه گذشته کم‌اثر نبوده است. او شیخ شجاعی با مشی اعتدال است و به اذعان تحلیل‌گران و مفسران سیاسی حضور او در بهارستان به اردبیل اعتبار و وزنی خاص می‌بخشد. حالا «شیخ اعتدال» در شرایطی قرار دارد که باید از او حمایت کنیم. سرداری تنها گزینه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در مقابل طیفی ازتندروهایی است که نقشه‌های نگران‌کننده‌ای برای مجلس آینده و آینده اردبیل در ذهن دارند. فراموش نکنیم که در دو انتخابات 84 و 92 حضور تقلیل یافته اصلاح‌طلبان در پای صندوق‌های رای به شکل‌گیری دولت احمدی‌نژاد و مجلسی رادیکال محور شد، که تصمیم‌های احساسی و افراطی‌شان امید را از دل‌های مردم ربود.

حسن روحانی در 24 خرداد 94 امید را به دلها بازگرداند و امروز در تداوم مسیر 24 خرداد ما به تدبیر و امید رای خواهیم داد. اردبیل شهری که تبار سیاسی اش در عصر جدید با سران مشروطه‌خواه گره خورده و اغلب شهری با گرایش سیاسی اصلاح‌طلبانه شناخته می‌شود، آیا در هفت اسنفد از کیان و شناسنامه‌اش سیاسی‌اش با رای به گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون دفاع خواهد.

مهدی جهاندیده


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار