کد خبر: ۱۸۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷ 18 February 2016
تابناک گیلان: مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان،با بیان اینکه حاشیه نشینی از پيامدهای عمده عدم توسعه يافتگی است، گفت: در کشور ما توسعه بر اساس آمایش سرزمینی رخ نمی دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، یونس رنجکش، مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان، در سلسله نشست‌های توسعه گیلان که با عنوان توسعه شهری امروز(28 بهمن) در تالارحکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، با اشاره به چالش‌هایی که در حوزه اجتماعی بخاطر نرسیدن به توسعه پایدار با آن مواجهه هستیم، اظهار کرد: همه ما به دنبال یک رفاه و رسیدن به آرامش  کامل هستیم که برای رسیدن به آن باید به یک توسعه کامل دست یابیم.

 

رنجکش با اشاره به اینکه برنامه‌ های توسعه ایرانف قبل و بعد از انقلاب بیشتر با محوريت توسعه اقتصادی نوشته شده است، گفت: از این رو توسعه نیز به صورت نامتوازن در شهرها و استانهای ایران پخش شد که طی آن مهاجرت نامعقول افراد را از مناطق کم برخوردار به مناطق برخوردار در پی داشت.

 

وی با بیان اینکه حدود 10 میلیون نفردر کشور ما حاشیه نشین هستند، افزود: یکی از پیامدهای عمده عدم توسعه یافتگی و اقتصادی نامتوازن، حاشیه نشینی است که باید به طریقی به این مشکلات پاسخ داد.

 

رنجکش با اشارهبه اینکه 10 درصد جمعیت شهری رشت نیز در مناطق حاشیه ای زندگی می کنند، گفت: لنگرود و انزلی هم که از شهرهای بزرگ ما هستند نیز دچار حاشیه نشینی شده اند.

 

وی با تاکید بر اینکه در مسیر توسعه باید همه ابعاد آنرا ترسیم کرد به پروژه پیاده رو سازی شهرداری رشت اشاره و اذعان کرد: متاسفانه وقتی بستر فرهنگی، اجتماعی لازم برای اجرای اين کار در شهر وجود نداشت شهرداری اقدام به اجرای اين كار بزرگ كرد که بازتاب اعتراض مردم و گلایه هایی را از اهالی برای عبور و مرور به همراه داشت.

 

رنجکش در ادامه اظهار کرد: در کشور ما توسعه بر اساس آمایش سرزمینی رخ نمی دهد و از این سو نمی دانیم از چه ظرفیت‌هایی در کدام موقعیت جغرافیایی و برمبنای چه اهدافی استفاده کنیم.

 

وی گفت: وقتی مردم ما نمی دانند که از كدام موقعيت و فرصت بايد براي توسعه استفاده كنند ما باید با سرمايه گذاری فرهنگی و اجتماعی آنرا افزایش داده و مردم را به اين باور برسانيم که در راستای توسعه شهری پذيرای جراحی های كنونی که برای رفاه اجتماعی باید رخ بدهد، باشيم و آنرا حمایت کنیم.

 

رنجکش تصریح کرد: اجتماع ما زمانی به سوی توسعه حرکت می کند که مشکلات و شرایطی که وجود دارد را تحمل کند.

 

جمع بدهکاری مردم به شهرها کمتر از بدهی دولت ها به شهرداری ها است

محمدعلي ثابت قدم، شهردار کلانشهر رشت نیز در این مراسم  با تاکید براینکه توسعه شهري بايد حول چهار محور رقابت پذيری، انعطاف پذيری، بانك مداری و شفافيت محقق شود، گفت: با شكل گيری سازمان مديريت و برنامه ريزی با دو برنامه هفت ساله و سه برنامه ۵ ساله توسعه تا قبل از انقلاب در ايران مواجه شديم كه بر آن اساس اداره شهر و برش های جغرافيايی استاني به صورت متمركز بودند که اين امر منجر به آفت در توازن توسعه شهری شد.

 

وی با بیان اینکه توسعه با رشد ارتباط مستقیم دارد و این تفاوت که چرا این توسعه غرب را پیش انداخت و ما را به اندازه غرب به پیش نبرد، افزود: ریشه های توسعه در توسعه های اجتماعی و اثرات آن را سیاست ورزی و مفاهیم اقتصادی در اراتباط است.

 

ثابت قدم، توسعه را یک استراتژی دانست و تاکید کرد: اگر می خواهید اثبات کنید که مردم موفقی هستید باید با جغرافیای دیگر جاها رقابت پذیر باشیم.

 

وی گفت: عدم چهار محور رقابت پذيری، انعطاف پذيری، بانك مداری و شفافيت نشان می دهد که توسعه پذیر نیستیم و عقب افتادگی ما بخاطر این است که علاوه بر پیشینه‌ای که داشتیم در کلیت قضیه دچار عقب افتادگی توسعه هستیم.

 

ثابت قدم اظهار کرد: مردم شهر باید بدانند که جمع بدهکاری مردم به شهرها کمتر از بدهی دولت ها به شهرداری ها است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید در تصمیم‌های کلان تکلیفمان را با مردم روشن کنیم، اضافه کرد: اعتماد سازی، برند سازی و سرمايه گذاری سه مفهوم اصلی در توسعه شهری هستند.

 

ثابت قدم بیان کرد: اگر نگاه تمركز گرا در كل كشور حل نشود و در توسعه كلان شهری  امور را به مردم واگذار نكنيم علاوه بر خروج استعدادها، با بزرگترين آسيب در توسعه شهری روبرو می شویم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار