کد خبر: ۱۸۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ 04 April 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. 

حضور ظریف در رأس دیپلماسی،تقدیر الهی است
به گزارش تابناک گیلان،علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پس از ورود به تهران در بازگشت از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در لوزان، در پاویون دولت فرودگاه مهرآباد، خاطرنشان کرد: گروه مذاکره کننده توانست با حمایت‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری و حمایت‌های رئیس جمهور و پشتیبانی‌های ملت بزرگوار با اتکا به خدا و برخورداری از این پشتیبانی‌ها توانست با قدرت و عزت و سرافرازی و سربلندی دستاوردی چشمگیر به دست آورد.

وی با اشاره به تلاش‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در طول مذاکرات، خاطرنشان کرد: این یک تقدیر الهی بود که در چنین فرصتی، چنین شخصیتی در رأس دستگاه دیپلماسی کشور باشد و با همت خود و استفاده از تجارب گذشته به زیبایی ملت را از گردنه‌های موجود عبور دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که یک بار دیگر شاهد طلوع خورشید علم و فناوری بودیم، خاطرنشان کرد: ما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی یک بار دیگر شاهد طلوع خورشید علم و فناوری در چالش‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران هستیم. ما می‌رویم و بر سکوی پرش قرار گرفته‌ایم؛ چه در تعاملات بین‌المللی و چه در ارتباط با مسائل تکنولوژی، فناوری، تجارت و اقتصاد.

صالحی اظهار کرد: تمام این دستاوردها محصول مقاومت‌ها، استقامت‌ها، رشادت‌ها و خون شهدای بزرگوار ما است که ما امروز در مقابل قدرت‌های جهانی سربلند حاضر شده‌ایم.

وی در پایان با تأکید بر این‌که آینده را بسیار روشن و تابناک می‌بینیم، به تلاش و فعالیت اصحاب رسانه‌ در جریان مذاکرات هسته‌ای اشاره و از آنها تشکر کرد.


تیم هسته ای از حق ملت ایران دفاع کرد
به گزارش تابناک گیلان،حجت‌الاسلام باقری‌گمنام امروز در نماز جمعه این شهر با بیان اینکه با حمایت رهبری و ملت ایران گروه هسته‌ای ایران توانست با ایستادگی حق ملت ایران ضایع نشود، اظهار کرد: این ایستادگی و پافشاری باید تا تحقق جزئیات و توافق سند نهایی ادامه یابد.

وی به تجاوز بی‌شرمانه دولت وهابی عربستان به کشور مسلمان یمن با حملات هوایی اشاره کرد و افزود: آمریکا و صهیونیسم خواستار آن هستند که کشورهای اسلامی به جان هم بیفتند تا بتوانند سلاح و مهمات خود را بفروشند.

امام‌ جمعه موقت آستانه‌اشرفیه با تقبیح حملات بی‌شرمانه عربستان که تاکنون بیش از 60 کودک را به کام مرگ کشاند، گفت: کشورهای تروریست‌پرور منطقه که ریشه در ملت خود ندارند در باتلاقی که کنده‌اند گرفتار می‌شوند.

وی پیروزی عظیم دولت و ملت عراق را در بازپس‌گیری تکریت نشانه حمایت مرجعیت و علمای عراق از ارتش و نیروهای مردمی عنوان کرد و یادآور شد: رهنمودهای مرجعیت و وحدت مردم عراق موجب آزادی تمام شهرها و استان‌های تحت سیطره گروه داعش و بعثی‌های مزدور می‌شود.

باقری‌گمنام به پشتیبانی ملت ایران در حمایت از دولت عراق اشاره کرد و افزود: به اذعان دولت عراق تنها کشوری که بدون هیچ‌گونه چشمداشتی به ملت عراق در مبارزه با تروریست و گروه داعش کمک کرده، ایران اسلامی بوده که پشت سر ملت عراق ایستاده است.

وی از تلاش‌های وزیر بهداشت و درمان در کاهش آلام بیماران قدردانی کرد و ادامه داد: در دولت تدبیر و امید یکی از اقدام‌های خوب دولت که با پشتکار وزیر بهداشت و درمان همراه بوده کمک به بیماران و کاهش هزینه‌های بیمارستانی است.

امام‌ جمعه موقت آستانه‌اشرفیه در ادامه با ذکر روایتی از رسول اکرم (ص) خاطرنشان کرد: غرور موجب می‌شود انسان‌ها روی حقیقت پا بگذارند و برتری انسان زمانی است که از مسیر حق دور نشود و یا اینکه ثروت سبب گمراهی وی نشود.

بیشترین تصادفات نوروزی در کدام استان ها شد؟
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این که بیشترین تصادفات در هفته اول نوروز رخ داد، گفت: تهران، اصفهان و خراسان رضوی پرتصادف‌ترین استان‌ها در طرح نوروزی بودند.

به گزارش تابناک گیلان،سردار اسکندر مؤمنی امروز در حاشیه بازدید از مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اظهار داشت: از روز چهارشنبه 12 فروردین تمامی نیروهای پلیس راهور برای تسهیل بازگشت مسافران نورزی در آماده باش کامل هستند.

وی افزود: آمارهای نهایی تلفات و تصادفات امشب مشخص می‌شود اما با وجود افزایش 3 درصدی سفرها در نوروز امسال نسبت به سال گذشته تصادفات و تلفات کاهش قابل توجهی داشته است.

مؤمنی تصریح کرد: در حال حاضر 75 درصد مسافران نوروزی به مبادی اولیه بازگشته‌اند و 25 درصد باقی‌مانده نیز طی امروز و فردا به منازل خود باز می‌گردند.

وی با اشاره به این که طرح نوروزی تا پایان روز 15 فروردین ادامه دارد، تأکید کرد: خوشبختانه مردم زمان بازگشت سفرهای خود را توزیع کردند و مدیریت بازگشت بین روزهای 12 تا 14 فروردین اتفاق افتاده است.

رئیس پلیس راهور ناجا به استان‌های پرتصادف در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و کرمان پرتصادف‌ترین استان‌ها در طرح نوروزی بودند.

وی به مهم‌ترین علت بروز تصادفات نوروزی اشاره کرد و افزود: واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی و سرعت و سبقت غیرمجاز مهم‌ترین علت بروز حوادث نوروزی بوده است، از سوی دیگر مهمترین نوع تصادفات نوروزی واژگونی بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: بیشترین تصادفات در هفته اول نوروز رخ داد و در هفته دوم شاهد کاهش تصادفات بودیم.

وی با اعلام این که مثلث پلیس، رسانه و مردم در نوروز امسال شکل گرفت و موجب کاهش تصادفات شد افزود: توجه مردم به پیام‌های پلیس موجب شد پرحجم‌ترین عملیات ترافیکی سال با موفقیت انجام شود.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور گفت: بار ترافیک در خروجی استان‌های شمالی، خراسان رضوی و هرمزگان پرحجم است، همچنین خروجی و ورودی استان‌های فارس، اصفهان، قم و تهران بار ترافیکی پرحجمی دارد،

سردار مؤمنی از رانندگان خواست بازگشت از سفر خود را به ساعات پایانی جمعه موکول نکنند و اگر هنوز بازنگشته‌اند، سفر خود را شنبه انجام دهند ضمن این که رانندگان نباید فرصت کم را با سرعت زیاد جبران کنند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور از سفر ‌کاروان تدبیر و امید به استان گیلان خبر داد.

به گزارش تابناک گیلان،محمد شریعتمداری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: کاروان تدبیر و امید در نخستین سفر بعداز تعطیلات نوروزی، به استان گیلان سفر خواهد کرد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور زمان ‌سفر کاروان تدبیر و امید به استان گیلان را اواخر فروردین‌ماه اعلام کرد.

شریعتمداری در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر زمان سفر هیئت دولت به استان سمنان تصریح کرد: هنوز برنامه سفر هیئت دولت بعد از سفر به استان گیلان قطعی نشده است.

به‌گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور و کاروان دولت تدبیر و امید پیش از این به استان‌های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان‌رضوی، زنجان، گلستان، خراسان‌جنوبی، بوشهر، اصفهان و قم سفر کرده‌اند.


دفاع تیم هسته ای ایران از منافع ملی
به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام والمسلمین یوسف برزگر در خطبه های نماز جمعه این شهر، با بیان اینکه بیانیه مشترک لوزان باید متضمن به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ملت ایران باشد، از طرف های غربی خواست به تعهدات خود مقید و پایبند باشند.

وی لزوم لغو همه تحریم ها را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: کشورهای 5+1 باید در لغو همه تحریم ها علیه ملت ایران، متعهدانه و مسئولانه عمل کنند.

امام جمعه موقت کلاچای با بیان اینکه حق غنی سازی برای ایران باید محفوظ باقی بماند، تصریح کرد: کسی نمی تواند برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را متوقف سازد.

وی با بیان اینکه ایران همچنان مصمم به اجرای برنامه صلح آمیز هسته ای است، گفت: بیانیه لوزان بی تردید می تواند به یک تفاهم تاریخی تبدیل شود و این منوط بر آن است که کشورهای 5+1 به تعهدات خود پایبند باشند.

حجت الاسلام برزگر در بخش دیگری از سخنان خود به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و بیان داشت: کانون اصلی همدلی و همزبانی در کشور، ولی فقیه است و مادامیکه گوش به فرمان رهبری هستیم، به این کشور و نظام خدشه ای وارد نخواهد شد.

وی در خاتمه سخنانش با اشاره به آغاز فصل کار و کشاورزی، از کشاورزان خواست از همه توان و ظرفیت برای فعالیت کشاورزی استفاده کنند و نگذارند زمین ها بایر باقی بماند.

کلاچای در 80 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.


حمایت از دولت و تیم هسته ای تکلیف است
به گزارش تابناک گیلان، آیت الله زین العابدین قربانی در خطبه های نماز جمعه این هفته رشت افزود : امریکایی که حاضر نبود ایران حتی یک دستگاه سانتریفیوژ داشته باشد حال حقوق هسته ای ملت ایران را به رسمیت شناخته و امروز حاضر شده اند قبول کند که ما پنج هزار سانتریفیوژ داشته باشیم.

وی ادامه داد: امریکا حاضر نبود با ما سر میز مذاکره بنشیند حال حاضر شده به خاطر توافق با ایران اسراییل ، عربستان و کنگره را از دست بدهد برای اینکه با ما توافق کند تا حق ما را بدهد.

آیت الله قربانی گفت: در تفاهمنامه مشترک، آنها بسیاری از حقوق ما را قبول کرده اند، گرچه همه را قبول نکرده اند ، اما مرحله به مرحله مجبور می شوند در برابر منطق، حقوق ما را بدهند.

وی افزود: اگر در طول سالهای پس از انقلاب دولت های استکباری با تحریم برای ملت ایران مانع تراشی نمی کردند با توجه به منابع غنی کشور ، اکنون کشور ما یکی از پیشرفته ترین و مرفه ترین کشور های منطقه بود ، حال هم خداوند را شاکریم که آثار ظفر و خوشی و لطف الهی به دنبال صبر و شکیبایی ملت مسمان ایران بر سختی ها ظاهر شده که این، از وعده های خداوند کریم است .

امام جمعه رشت تصریح کرد: به فضل الهی فرزندان ایران بیدار و آگاه هستند و ترفندهای دشمنان را به خوبی می شناسند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: مقام معظم رهبری سال جاری را سال دولت و ملت،همدلی و همزبانی نامگذاری کرده اند؛ یعنی اینکه بر همه تکلیف است که از دولت و تیم هسته ای حمایت کنند و حامی دولت و مطیع ولی امر مسلمین باشند.


استقبال مردم از تیم هسته ای کشور
محمدجواد ظریف در بدو ورود به تهران با اشاره به بیانیه پایانی لوزان گفت، مجموعه راه حل های اعلام شده در این بیانیه می تواند مبنای سند نهایی مذاکرات هسته ای باشد.

به گزارش  تابناک گیلان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست خبری در محل فرودگاه مهرآباد که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز حضور داشت، گفت: در مذاکراتی که در سوئیس انجام دادیم، به لطف خدا و با حمایت رهبر معظم انقلاب و حمایت های بی نظیر ایشان از تیم مذاکره کننده و راهنمایی های ایشان و حمایت شجاعانه رئیس جمهور از مذاکرات هسته ای، این امکان برای ما فراهم شد که به مجموعه ای از راه حل ها برای رسیدن به توافق جامع دست یابیم. 

وی گفت: این مجموعه راه حل ها به عنوان مبنای نگارش سند نهایی که تنها توافق ما در مذاکرات هسته ای خواهد بود، اگر ان شاءالله به لطف خدا و با واقع بینی طرف مقابل تا تیر ماه سند بر مبنای راه حل هایی نگارش می شود که در روزها و ماه های گذشته درباره آن بحث و تبادل نظر شد. 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از همه افرادی که در مذاکرات هسته ای به بنده و همکاران کمک کردند تشکر می کنم.

در ادامه علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز با تشکر از رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور و مردم ایران گفت: آینده را بسیار روشن و تابناک می بینم. 

ظریف و تیم مذاکره کننده همراه امروز صبح - جمعه - در میان استقبال مردمی وارد تهران شدند. 

مفاد بیانیه پایانی لوزان که در پایان هشتمین روز مذاکرات و پنجشنبه شب صادر شد، توسط ظریف و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه شب درمحل دانشگاه پلی تکنیک لوزان سویس قرائت شد. 


اقامت بیش از 6 میلیون گردشگر در گیلان
به گزارش تابناک گیلان ،رضا علیزاده بدون اشاره به نرخ رشد میزان مسافران نوروزی افزود : این میزان اقامت گردشگران نوروزی نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته است. 

وی ،اظهار کرد : بر اساس آمارهای اعلام شده یک میلیون و 34 هزار و 208خودرو از بیست و هفتم اسفندماه سال گذشته تا شامگاه پنجشنبه سیزدهم فروردین ماه 94 وارد استان شده است.

وی ، تعداد بازدیدهای نظارتی در مدت یادشده را دو هزار و 36مورد اعلام کرد که بر اساس سخنان وی ، نسبت به دوره مشابه سال گذشته 5 . 18 درصد رشد داشته است.

علیزاده با اشاره به نظارت مستمر بر واحدهای اقامتی و پذیرایی استان خاطرنشان کرد : در ایام نوروز چهار ناظر عالی ستاد مرکزی هماهنگی سفر از واحدهای اقامتی و ایستگاه های صنایع دستی گیلان بازدید کرده اند. 

233 مرکز اطلاع رسانی به گردشگران در روزهای تعطیل نوروزی در گیلان فعالیت بودند؛ که از این تعداد 65 مرکز اطلاع رسانی دایم و موقت مربوط به میراث فرهنگی، 48 مورد مربوط به هلال احمر و بقیه به مراکز اطلاع رسانی وابسته به دیگر ارگان ها و سازمان ها همچون شهرداری و نیروی انتظامی تعلق داشت.

75 هتل، 21 هتل آپارتمان، 67 مجتمع گردشگری، 45 مهمانپذیر، 802 مسافرکاشانه، 209 واحد پذیرایی بین راهی و سفره خانه سنتی و 52 دفتر خدمات مسافرتی در طرح نوروزی گیلان فعالیت داشتند .


خواهش رییس اداره منابع طبیعی آستارا از مردم

به گزارش تابناک گیلان،سرخوش کرم زاده افزود: در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که گردشگران در روز آشتی با طبیعت با شکستن شاخه های درختان، رد پای نامبارکی از خود در طبیعت بر جای می گذارند.

وی درختان را ریه های تنفسی زمین عنوان و اضافه کرد: قطع کردن شاخه های درختان خسارات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: در روز طبیعت و در راستای حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی 200 بسته زغال بین مسافران و گردشگران نوروزی توزیع می شود.

کرم زاده خواستار همکاری گردشگران با نیروهای گشت منابع طبیعی در روز 13 فروردین شد و افزود: 18 نفر در قالب دو اکیپ در مناطق گردشگرخیز آستارا نظیر پارک جنگلی بی بی یانلو ، حیران ، مسیر روستاهای ویرمونی ، خانه های آسیاب و نیز تعدادی از روستاهای بخش لوندویل برای حراست از منابع طبیعی و جنگل ها مستقر هستند.

کرم زاده همچنین از توزیع 500 بروشور فرهنگی با موضوع حفاظت از منابع طبیعی بین گردشگران خبر داد و بیان کرد: همچنین در این روز هیزم خشک بین گردشگران به منظور جلوگیری از شکستن شاخه های درختان توزیع می شود.

وی از مسافران و شهروندان آستارا خواست تا از نقاطی که برای پخت غذا تعبیه شده استفاده کنند و از روشن کردن آتش در دل جنگل خودداری کنند.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان آستارا گفت: شهروندان و مسافران ضمن حفاظت از منابع طبیعی از جمله درختان، باغ ها و مراتع در روز طبیعت بعد از استفاده از آتش حتما بر روی آن، آب یا خاک بریزند و آتش را خاموش کنند تا شاهد اتفاق های ناگواری در این روز نباشیم.

اراضی ملی آستارا 40 هزار هکتار است که در این میان، 32 هزار هکتار از اراضی را مناطق جنگلی تشکیل می دهد که در آن انواع گونه های جنگلی از قبیل بلوط ، راش ، توسکا ، ممرز ، نمدار ، ملج ، لیلکی ، انجیلی ، آزاد ، افرا ، گردو ، شیردار ، گیلاس وحشی ، فندق ، شمشاد جنگلی و ون وجود دارد. 

منطقه گردشگری حیران ، پارک جنگلی بی بی یانلو ، روستاهای سرسبز گیلده ، ویرمونی ، باغچه سرا ، خانه های آسیاب ، هودول ، کوته کومه ، محدوده تالاب های استیل و آق ، پارک طبیعت گردی و نوار ساحلی شهرستان از جمله مناطقی هستند که در روز طبیعت مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

شهرستان آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

به گزارش سرویس سیاسی اعتدال شرق ، دیدار  صمیمی اعتدالگرایان استان گیلان با دکتر نجفی ( استاندار گیلان ) به مناسبت ایام نوروز در اولین روزهای بهار ۹۴ برگزار گردید . در این دیدار در ابتدای جلسه دکتر کیوان محمدی (دبیر حزب اعتدال وتوسعه تشکیلات گیلان) ضمن تبریک سال نو و  آرزوی موفقیت  برای دولت تدبیر و امید  به مثلث طلایی در گیلان اشاره کرد و گفت :

مثلث طلایی ،متشکل از استاندار گیلان ، نماینده ولی فقیه استان و نیز دکتر نوبخت می باشد وی ابراز داشت :‌ اگر سیاسیون  و مدیران استانی از این فرصت بدست آمده  استفاده بهینه داشته باشند،. به جرات می توان گفت با این همدلی ،‌ در استان گیلان  شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

محمدی درادامه تصریح کرد:ما به عنوان حلقه وصل بین دولت و ملت هستیم و در چار چوبی که در استان گیلان  تعریف شده است انجام وظیفه و خدمت می کنیم.

استاندار گیلان نیز در ادامه این نشست،  ضمن عرض تبریک سال نو  وآرزوی موفقیت برای حاضرین جلسه ،سال جدید را ، سال رفع مشکلات استان گیلان دانست   که این مشکلات بر جای مانده بخشی مربوط به تحریم  بوده و بخش دیگر آن مربوط به مدیریت احساسی و نابخردانه دولت گذشته می باشد.

عضو شورای مرکزی  حزب اعتدال  و توسعه کشور با اشاره به تعریفی مجمل از  حزب اعتدال و توسعه گفت :‌حزب اعتدال و توسعه  زمانی شکل گرفت که تفکر اصلاحی و اصلاحات حاکم بوده است و ما در آن مقطع نیاز دیدیم  که یک اندیشه اعتدالی  در کنار اندیشه اصلاحی رشد کند تا  بتواند  تحمل جریانات مختلف در کشور را داشته باشد  و این اندیشه معقول و منطقی با قرار گرفتن در کنار دیگر اندیشه ها به حیات سیاسی خود ادامه دهد.اگر شما به اساسنامه  حزب رجوع کنید خواهید دید که این حزب دارای چه ویژگی هایی ست.

نجفی ابراز داشت :  امروز شاهد آن هستیم که دولت  بر خاسته از این حزب هست ، و با همان شعار اعتدالی به کار خود ادامه می دهد.  استاندار گیلان افزود:  اگر به سخنر انیهای دکتر روحانی توجه کنیم می بینیم که  نگاه توسعه محور  در ادبیاتشان موج می زند ، که نشان از اهمیت دادن رییس جمهور به این مقوله است .  اگر به کابینه دولت نگاه کنیم ، مشاهده می کنیم که بخشی از آن از درون حرب اعتدال و توسعه متجلی گردیده است ، که نمونه آن  جناب دکتر نوبخت و  بخشی از وزرا  هستند که به دولت خدمت می کنند.

وی گفت : دکتر نوبخت نیز یک ظرفیت ارزشمند است و از افتخارات استان گیلان محسوب می شوند. و همچنین حضرت آیت الله قربانی نیز از فرهیختگان و از سرمایه های گیلان  هستند که با این همه آگاهی و اندیشه  کمک خوبی به استان گیلان می کنند. استاندار گیلان به موفقیت های دولت  در بخش های  مختلف  اشاره کرد و افزود :  ما در بخش عمرانی موفقیت زیادی داشتیم که ۲۵۲ در صد تخصیص اعتبارات نسبت به سال گذشته ، بیشتر بوده است .   و از لحاظ امنیت از بهترین استانهای کشور شناخته شدیم . و در بهبود فضای کسب وکارنیز شاهد موفقیت بوده ایم . دکتر نجفی برای رشد و تعالی استان گیلان به همه کسانی که دارای مسوولیت هستند و آن کسانی که دارای مسوولیت اجرایی نیستند ، خواست که به توسعه و پیشرفت گیلان کمک کنند

گفتنی ست اعتدال گرایان استان گیلان پیش از نشست با استاندار گیلان نشستی صمیمی با نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت داشتند


شهروز قلی نژاد روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دوستداران محیط زیست، از روز های آغازین سال نو مناطق گردشگری شهرستان آستارا را برای میزبانی از مسافران نوروزی پاکسازی کرده اند، بیان کرد: سواحل ، تالاب ها و دیگر مناطق گردشگرپذیر آستارا آغوش خود را برای یک روز بدون زباله گشوده است.

وی با بیان اینکه پارسال پنج هزار کیسه زباله بین گردشگران و دوستداران طبیعت آستارا توزیع شد، اظهار کرد: امسال 15 هزار کیسه زباله در مناطق مختلفی نظیر پارک طبیعت گردی ، تالاب آق و تالاب استیل که همه ساله پذیرای شهروندان و مسافران نوروزی زیادی است با مشارکت اعضای کارگروه پسماند شهرستان توزیع می شود.

وی افزود: امسال در اقدامی جالب در روزهای 14 و 15 فروردین ماه پس از خروج میهمانان نوروزی از آستارا، طرح پاکسازی نقاط بحرانی زباله با مشارکت تمامی اعضای کارگروه پسماند این شهرستان اجرا می شود.

وی در ادامه زباله را مهمترین عامل تهدید کننده محیط زیست برشمرد و بیان کرد: 200 تا 600 سال زمان لازم است تا برخی زباله ها تجزیه شده و به چرخه طبیعت برگردند پس بسیار ناپسند است که ما نسل های آینده را در یک محدوده زمانی طولانی از زیبایی ها و مواهب خدادادی طبیعت محروم کنیم.

وی در ادامه افزود: از مسافران و شهروندان خواهشمندیم به منظور پختن و یا گرم کردن غذا شاخه درختان را قطع نکنند چرا که این امر خسارت جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آستارا تامین امنیت زیستی پرندگان را در روز 13 فروردین حائز اهمیت برشمرد و اضافه کرد: باید از آزار ، اذیت و شکار پرندگان به هر بهانه ای خودداری کنیم.

قلی نژاد با اشاره به ضرورت نهادینه ساختن فرهنگ حفاظت از محیط زیست بین اقشار مختلف جامعه گفت: در کنار توزیع کیسه های زباله ، برشورهایی نیز با عناوین مختلف حفظ طبیعت در اختیار مسافران و شهروندان آستارایی قرار می گیرد.

وی در ادامه از آماده باش محیط بانان آستارایی در روز سیزه بدر خبر داد و بیان کرد: با آلوده کنندگان و مخربان محیط زیست برخوردهای لازم در چارچوب قانون صورت می گیرد.

شهرستان آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده است.


پیام مشترک استاندار و نماینده ولی فقیه گیلان
در پیام مشترک آیت‌الله زین العابدین قربانی نماینده ولی‌فقیه در گیلان و محمدعلی نجفی استاندار آمده است: ۱۲ فروردین عصاره مبارزه با استعمار و استبداد است.

به گزارش تابناک گیلان، در پیام مشترک آیت‌الله زین العابدین قربانی نماینده ولی‌فقیه در گیلان و محمدعلی نجفی  استاندار آمده است: در این روز تاریخی، مردم حماسه آفرین کشورمان از اقوام ، نژادها و اصناف مختلف همدل و همزبان و یکپارچه در سایه اسلام ناب محمدی (ص) و رهبری هوشمندانه و مدبرانه معمار کبیر انقلاب، بلوغ فکری و سیاسی خود را با آرای قاطع و بی نظیر به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نشان دادند.

این پیام می‌افزاید: بی شک دوازدهم فروردین عصاره دوران سراسر حماسه، حق طلبی و مبارزه عزت طلبان اسوه، علیه دوران سیاه استعمار و استبداد است که خون شهیدان در آن به ثمر نشست و جلوه ای از وعده حق خداوند تبارک و تعالی در پیروزی خون بر شمشیر نمایان شد.

نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان با تبریک فرا رسیدن دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده‌اند: رجاء واثق داریم مردم شهیدپرور گیلان تحت تدابیر خلف صالح بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، همدل و همزبان با دولت، همچون گذشته بر حفظ آرمان ها و ارزش های این نظام استوارند و حافظ حقیقی این ودیعه الهی هستند.


برای ترویج فرهنگ مطالعه در استان آمادگی داریم
به گزارش تابناک گیلان ، محمود شکری صبح امروز در نشست با مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با قدردانی از اقدام‌های اخیر دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در افزایش حقوق و مزایای کتابداران، اظهار کرد: توجه به مسایل و مشکلات کتابداران کتابخانه‌های عمومی را از اصلی‌ترین مقولات در ایجاد انگیزه و نشاط در آنها برشمرد.

وی با بیان اینکه برطرف شدن مشکلات در افزایش حقوق و مزایای کتابداران تاثیرگذار است، افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از پیشگامان تولید علم در دنیاست.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران شاهد دستاوردهای فراوانی در عرصه‌های مختلف علم، صنعت و تکنولوژی در کشور هستیم و این امر بدون داشتن انسان‌های متعهد و اهل علم و مطالعه امکانپذیر نیست.

وی ایجاد بسترهای مناسب برای رشد فکری و خلاقیت در عرصه‌های مختلف را از مهم‌ترین نیازهای جامعه برشمرد و بر ضرورت ایجاد کتابخانه‌های عمومی و حمایت از این مراکز فرهنگی و علمی تاکید کرد و گفت: گام‌های مثبت اما اندکی در حمایت از عرصه کتابخوانی در کشور برداشته شده است.

شکری با اشاره به سفر قریب‌الوقوع هیئت دولت به گیلان توجه به مهم‌ترین خواسته فرهنگی مردم فرهنگ‌دوست استان را مهم دانست و خاطرنشان کرد: تکمیل کتابخانه‌های نیمه‌کاره به‌ویژه کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور از مهم‌ترین اولویت‌های مجمع نمایندگان گیلان در این سفر است و تلاش می‌کنیم بودجه مشخص و اعتبار ویژه‌ای برای تکمیل این پروژه‌ها جذب کنیم.

وی با بیان اینکه مجمع نمایندگان گیلان آمادگی کامل برای هرگونه حمایت و کمک به کتابخانه‌های عمومی استان را دارد، یادآور شد: برای ترویج فرهنگ مطالعه در استان آمادگی داریم.

این مسئول در پایان تکمیل پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه‌های عمومی در بندر انزلی، تالش، فومن و نیز پیگیری تخصیص اعتبارات عمرانی ویژه کتابخانه‌های عمومی از سوی نمایندگان استان گیلان را از دیگر ضروریات دانست.


اجرای 100 درصدی طرح تحول نظام سلامت
به گزارش تابناک گیلان، سید حسن میری صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: سال گذشته 300 میلیون تومان اقلام برای خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان خریداری شده است.

وی از اسکان یک‌هزار و 200 دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد و افزود: برنامه‌های فرهنگی برای دانشجویان برگزار شده است.

میری با بیان اینکه جلسه‌های پرسش و پاسخ دانشجویی سال 93 در دانشگاه‌های علوم پزشکی گیلان برگزار شده است، تصریح کرد: اعزام کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس از برنامه‌های در حال انجام دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای دانشجویان در سال گذشته و جاری است.

این مسئول برگزاری اردوهای زیارتی را از جمله برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای دانشجویان برشمرد و بیان کرد: بن کتاب به تمام دانشجویان دانشگاه مذکور پرداخت شده است.

*ارتقای شاخص‌های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در جمع خبرنگاران به مشکلات تجهیز بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: تجهیز بیمارستان‌ها 10 برابر ساخت بیمارستان سختی دارد.

فردین محرابیان از ارتقای شاخص‌های پژوهشی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 93 خبر داد و بیان کرد: ارتقای درمان، اجرای طرح سلامت، دارو و غذا از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

*اجرای 100 درصدی طرح تحول نظام سلامت در گیلان

معاون درمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای صد درصدی طرح تحول نظام سلامت در استان اظهار کرد: سال 93 وسایل پزشکی بیماران در داخل مراکز درمانی تهیه شد و به بیرون از بیمارستان‌ها ارجاع نشدند.

محمدتقی آشوبی به ارائه خدمات عمومی در بیمارستان‌های دولتی گیلان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: امسال بیماران خاص زیر پوشش کامل قرار می‌گیرند و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه مطالبات کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرداخت شده است، تصریح کرد: درآمدهای دانشگاه علوم پزشکی از محل درآمدهای نقدی و بیمه‌ای است و درآمدهای بیمه‌ای تا مهر ماه سال گذشته وصول شده و با دریافت مطالبات از بیمه‌ها مطالبات پرداخت می‌شود.

آشوبی به برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات در ایام نوروز به بیماران اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات دندانپزشکی در تمام شهرستان‌ها طراحی شده و مطب‌های دندانپزشکی و درمانگاه‌ها آماده ارائه خدمات به بیماران هستند.


برنامه گمرکات گیلان در عید نوروز
به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی گمرکات گیلان ،محمد شهبازی اظهار کرد : در تعطیلات سال نو در راستای فراهم سازی تسهیلات نوروزی برای تجار و فعالان اقتصادی و جلوگیری از وقفه در روند فعالیت های تجاری و تولیدی، گمرکات استان گیلان در رویه های صادرات، واردات و ترانزیت با برقراری نوبتهای کشیک در خدمت هموطنان است. 

وی افزود : گمرک منطقه آزاد انزلی و گمرک آستارا هم طبق روال سال قبل در سه نوبت کاری آماده ارائه خدمت به مسافران عزیز است.

گمرک انزلی بعلت واقع شدن در موقعیت استراتژیک همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است . 

این گمرک در طول تاریخ همواره بعنوان دروازه ورود به اروپا و شاهرگ اتصال شمال به جنوب شناخته می شده در حال حاضر نیز جایگاه مهم و حساس خود را بعنوان یکی از مراکز مهم ورود کالا به کشور و نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب حفظ نموده است .

گمرک انزلی از دیرباز مورد توجه مسؤولان و بازرگانان داخلی و خارجی بوده است . 

ردپای اهمیت گمرک را از زمان صفویه به این سو کم و بیـش می توان در متون و نوشته ها جستجو کرد .

اوج فعالیت این گمرک در ادوار گذشته در اوایل قرن سیزدهم هجری ـ قمری و اواخر قرن نوزده میلادی بود که از نظر تردد کشتی و رفت و آمد مسافران بین ایران و روسیه و بالعکس رقم بالایی داشته است. 

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی و تغییرات که در حوزه سیاسی و جغرافیایی منطقه قفقاز مرکزی و آسیای میانه ایجاد شد اهمیت و جایگاه گمرک انزلی افزونتر از قبل شد. 

اتصال و پیوند دریایی جمهوری های حاشیه دریای خزر ( جمهوری فدراتیو روسیه ـ جمهوری قزاقستان ـ جمهوری ترکمنستان و جمهوری آذربایجان ) ، وجود بازار 400 میلیون نفری منطقه ، تبادل کالا و توسعه تجارت بین کشورهای حوزه این دریای استراتژیک ، گمرک انزلی را در مرتبه شایسته و حساسی قرار داده است .

واردات بیش از 5.2 میلیون تن در سال ، انچام رویه های مختلف گمرکی ، قرار گرفتن در مسیر کریدور شماره 9 شمال ـ جنوب مؤید اهمیت والای این گمرک است. 

در حال حاضر رویه های گمرکی نظیر واردات قطعی ،صادرات قطعی ، ترانزیت داخلی ، ترانزیت خارجی ، ورود موقت ، خروج موقت اتومبیل ، هدیه و سوغات ، مسافری و مرجوعی در این گمرکات انجام می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار