مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان خبر داد:
وی از افزایش 3.5 درصد اهدای خون در نوروز جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: خون‌های گرفته شده پس از آزمایش‌های لازم بین بیمارستان‌های دولتی و خصوصی توزیع شد
کد خبر: ۱۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ 03 April 2015
 به گزارش تابناک گیلان ، علی داودی با اشاره به استقبال هموطنان و مردم این استان برای اهدای خون به بیماران نیازمند اظهار کرد: در نوروز جاری تاکنون بیش از یک‌هزار و 200 نفر به 9 پایگاه انتقال خون و دو مرکز سیار گیلان مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کردند.

وی از افزایش 3.5 درصد اهدای خون در نوروز جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: خون‌های گرفته شده پس از آزمایش‌های لازم بین بیمارستان‌های دولتی و خصوصی توزیع شد.

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان با بیان اینکه در بیمارستان رازی رشت پلاسمای فرزیس خون انجام شد، تصریح کرد: این امر موجب شده تا بیماران به دیگر استان‌ها مراجعه نکنند.

وی با بیان اینکه اهدای پلاکت و اهدای خون هیچ مغایرتی با هم ندارند، خاطرنشان کرد: هر فرد چهار هفته پس از اهدای پلاکت می‌تواند خون اهدا کند و هشت هفته پس از اهدای خون نیز می‌توان پلاکت اهدا کرد.

داودی پلاکت را یکی از اجزای سلولی خون دانست که در انعقاد خون نقش دارد و یادآور شد: پلاکت در جلوگیری از خونریزی رگ‌ها به وسیله تشکیل توده پلاکتی به ترمیم جدار عروق کمک می‌کند.

وی پلاکت فرزیس را روش پیشرفته جمع‌آوری و تهیه پلاکت عنوان کرد و گفت: در این روش با استفاده از یک دستگاه ویژه پلاکت فرد اهدا کننده جمع‌آوری و بقیه خون و اجزای آن به بدن فرد اهداکننده باز می‌گردد و در این روش 6 تا 10 برابر روش معمول پلاکت تهیه می‌شود.

این مسئول بیشترین اهدای خون در نوروز جاری را از گروه O مثبت بیان کرد و متذکر شد: با توجه به اینکه 10 درصد بیماران تالاسمی کشور در گیلان هستند بیشترین گروه خونی مورد نیاز در گیلان A مثبت و A منفی است.

وی گیلان را از استان‌های پرمصرف خون در کشور دانست و خاطرنشان کرد: هر بیمار تالاسمی سه تا چهار بار در ماه نیاز به مصرف خون دارد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار