کد خبر: ۱۷۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰ 06 February 2016
لی زلدین، نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا و از منتقدان توافقنامه هسته ای ایران به همراه دو تن دیگر از اعضای جمهوری خواه کنگره خواستار دریافت روادید برای سفر به ایران شده اند.
بنا به گزارش پایگاه اینترنتی نیوزدی: این سه نفر مایک پومپو از کانزاس، لی زلدین از نیویورک و فرانک لو بیوندو از نیوجرسی، عضو کمیته های خدمات مسلحانه، اطلاعات و روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هستند.
نشریه ویکلی استاندارد در این باره نوشت: "هدف اصلی از درخواست سفر این سه عضو کنگره به تهران این است که آنان می خواهند انتخاباتی را قرار است در بیست و ششم فوریه (هفتم اسفند) در ایران برگزار شود، از نزدیک نظارت کنند".
این سه نماینده کنگره آمریکا همچنین نامه ای که به ادعاى خودشان اهداف این سفر را برای دولت ایران روشن می کند، ضمیمه درخواست ویزاى خود و نسخه اى از آن را منتشر کرده اند. به نوشته ویکلى استاندارد، این نوشته حاوی پنج اولویت اصلی است.
1. دیدار با مقامات عالى ایران از جمله رئیس جمهور، وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژى اتمی ایران  
2. دیدار با زندانیان آمریکایی در ایران از جمله سیامک نمازی و گفتگویی بدون نظارت با وی. 
3. کسب اطلاعات درباره سه آمریکایی که اخیرا در عراق و توسط شبه نظامیانی که به زعم آنان ایران حامی آنهاست، ربوده شده اند.
4.  بازدید از مراکز اتمی پارچین، فردو و اراک و درخواست توضیح دولت ایران درباره آزمایش های اخیر موشک‌های بالستیک که به گفته آنان نقض قطعنامه های شورای امنیت محسوب می شود. 
5. مذاکره درباره دستگیری نظامیان عضو نیروى دریایى آمریکا که در دوازدهم ژانویه ( بیست و دوم دى ماه) در خلیج فارس رخ داد و بدست آوردن درک بهتری از این رویداد.
جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا سال گذشته با جدیت برای تضعیف توافق هسته ای ایران تلاش کردند اما با ناکامی مواجه شدند و از آن زمان به بعد، آنها تلاش کرده اند به آن لطمه بزنند. 
بر این اساس در وهله نخست می‌توان چنین تصور کرد که هدف از این سفر نیز لطمه زدن به توافق هسته‌ای است. بخصوص این که آنها در نامه خود با «یک اتفاق تاریخی»  توصیف کردن «انتخابات ایران در هفتم اسفند»، هدف این سفر را نظارت بر این انتخابات دانستند.
با این حال بر کسی پوشیده نیست که توافق هسته‌ای به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است و نه تنها دولت کنونی آمریکا بلکه دولت آینده آمریکا- حتی اگر جمهوری خواه هم باشد- نمی‌تواند خللی در اجرای این توافق ایجاد کند. بنابراین طبیعی است جمهوری خواهان بخواهند برای اصلاح پیشینه رویکرد خود در زمینه برجام دست به اقداماتی بزنند. بنابراین نفس انجام این سفر را می‌تواند از این جهت نیز ارزیابی کرد. 
لو بیوندو از نیوجرسى به هفته نامه استاندارد گفته است: "این باور توسط دولت ایران و رئیس جمهور آمریکا برای ما ایجاد شده است که سطح نوینی از علنی بودن روابط میان ایران و آمریکا بوجود آمده است".
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار