رئیس انجمن معدن مازندران
رئیس انجمن معدن مازندران گفت: مشکلات واحدهای زغال‌سنگ استان بسیار جدی و بحرانی شده است.
کد خبر: ۱۷۵۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲ 04 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، مصطفی نائیجی در جلسه کمیته تخصصی زغال‌سنگ انجمن معدن خانه صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه مشکلات واحدهای زغال‌سنگ استان بسیار جدی و بغرنج شده است، اظهار کرد: زغال‌های کک‌شو و حرارتی تولیدی مازندران از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: معدن‌داران زغال‌سنگ چند هزار میلیارد تومان از واحدهای فرآوری از جمله ذوب‌آهن اصفهان طلب دارند و این در حالی است که این کارخانجات، زغال‌سنگ و کک وارد کرده و مبالغ آن را نقداً پرداخت می‌کنند.

رئیس انجمن معدن مازندران با بیان اینکه چند معدن فعال باقیمانده زغال‌سنگ استان نیز در آستانه تعطیلی قرار گرفتند، تصریح کرد: در صورت تعطیلی معادن، عمده سرمایه‌گذاری بلااستفاده می‌شوند و نمی‌توان در جاهای دیگر از آن بهره‌گیری کرد.

نائیجی بیان داشت: حدود 7 میلیون تن در کشور به زغال‌سنگ نیاز داریم و تنها حدود 2 میلیون تن تولید داخل است که حدود 5 میلیون تن وارد می‌کنیم اما امکان تولید همه این نیاز در داخل کشور در صورت حمایت دولت وجود دارد و هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنیم.

در ادامه معدن‌داران زغال‌سنگ اعلام کردند: قیمت ذغال‌سنگ وارداتی در مجموع بیشتر از داخلی تمام می‌شود، البته انتظار داریم که قیمت تمام شده ذغال‌سنگ داخلی تعیین شود.

در معادن زغال‌سنگ حرارتی استان حدود 2 هزار نفر اشتغال داشتند که در حال حاضر حداقل حدود 80 درصد بیکار شده‌اند.

معدن‌کاران هزینه ساخت هر متر تونل بهره‌برداری را حدود یک میلیون و 700 هزار تومان برآورد می‌کنند که بلافاصله بعد از تعطیلی دیگر قابلیت کاربرد ندارد.

اعضای کمیته تخصصی زغال‌سنگ این سوال را مطرح کردند که چرا دولت مجوز اکتشاف و بهره‌برداری زغال‌سنگ و فولاد را می‌دهد و با واردات شرایطی ایجاد می‌کند که تولید داخل دست تولیدکننده می‌ماند و دولت به عواقب و تبعات منفی آن توجه لازم را ندارد.

فعالان معدنی مازندران اعلام کردند: براساس طرح جامع زغال‌سنگ کشور 800 هزار تن سهم استان مازندران بوده که سرمایه‎گذاران بر مبنای آن برنامه‌ریزی کردند.

دولت در مواقع تصمیم‌گیری برای افزایش هزینه‌ها به وضعیت درام کارخانجات توجه کافی ندارد و گویا توازن لازم نیز بین تولیدکنندگان، واردکنندگان و حامیان واردات وجود ندارد که به تولید داخلی اینچنین کم‌لطفی می‌شود، نمی‌دانیم چگونه خودمان را قانع کنیم که دولت از معادن دارای مطالبات زیاد، ارزش افزوده و حقوق دولتی اخذ می‌کند.

مگر می‌شود مسئولان استان از زغال‌سنگ وارداتی با حجم بالا از بند امیرآباد خبر نداشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار