رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مازندران گفت:نرخ تورم در کشور کاهش قابل توجهی داشت و به حدود 10 درصد رسیده است اما سوال اینجاست که چرا بانک‌های کشور نرخ سود خود را کاهش نمی‌دهند.
کد خبر: ۱۶۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱ 19 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، نصراله صدرزاده اظهار کرد: در همه جای دنیا با کاهش تورم، سود بانکی کاهش می یابد و به دنبال آن حتی سایر قیمت‌ها نیز کاهش خواهد داشت اما در کشور ما گویا سیستم بانکی، تافته جدا بافته است.

نوی خاطرنشان کرد: تا دیروز هر چه فریاد زدیم که تولید، گرفتار شرایط ناپایدار و ناسالم اقتصادی شده و وضعیت مدیران و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی طاقت‌فرسا شده است و از بانک‌ها به ویژه بانک مرکزی در خواست کاهش نرخ سود را داشتیم سیستم بانکی اعلام می کرد که بایستی نرخ سود با نرخ تورم بایستی تناسب و همخوانی داشته باشد و چون نرخ تورم روند افزایشی دارد امکان کم کردن سود بانکی نیست.

وی تصریح کرد: نمی دانیم حالا که نرخ تورم کاهش آنچنانی دارد چرا باید نرخ سود بانکی، حدود 10 درصد با نرخ تورم فاصله داشته باشد؛ براستی کجای دنیا نرخ سود تولید بالای 10 درصد است،نمی‌دانیم بانک مرکزی و بانک‌های دولتی و خصوصی کشور ما با کدام علم اقتصاد کار می کنند که عاقبت همیشه به سود آنها تمام می شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مازندران خطاب به روسای بانک‌ها و بانک مرکزی از آنها پرسش کرد که مگر دانش اقتصاد شما با دانش اقتصادی سایر نقاط جهان متفاوت و متمایز است کهفرمول‌های خاصی ارائه می کنید؟ چرا منافع تولیدکنندگان که منافع ملی محسوب می شود را نادیده می گیرید؟ مگر سیستم بانکداری ما با سیستم بانکداری دنیا چقدر تفاوت دارد که چنین عمل می کنند؟

صدرزاده تصریح کرد: راهی که بانک‌های داخلی طی می کنند ناکجا آباد است و هم موجب نابودی تولید می شود البته هم اکنون نیز عمده تولیدکنندگان را گرفتار خود کرده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ سود و سیستم فعلی نظام بانکی طبق نظر مراجع ربا به حساب می‌آید با این اوصاف دلیل عدم تمکین موسسات مالی جای تامل دارد؟

این مسئول در پایان خواستار تعیین تکلیف این موضوع توسط مراجع ذیصلاح به ویژه شورای پول و اعتبار شد چرا که دیگر تاب و تحمل برای صنعت‌گران و معدن‌کاران با این همه فشار بانکی باقی نمانده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار