کد خبر: ۱۶۵۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱ 18 January 2016
استان‌ها > گیلان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه اولین صفتی که در مورد استاد خمامی‌زاده می‌توان به کار برد «معلمی عاشق‌پیشه» است، عنوان کرد: معلم عاشق‌پیشه هرگز از دنیا نمی‌رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی در مراسم بزرگداشت استاد جعفر خمامی‌زاده در تهران، با اشاره به حضور اساتید محقق، احمد سمیعی، محمدرضا نصیری، توفیق سبحانی و... در این مراسم، گفت: سخن گفتن در این جلسه برای بنده بسیار دشوار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: علت هم این است که در جمعی هستم که نه به صورت ذهنی بلکه به صورت عینی عزیزانی اینجا تشریف دارند که استادان بنده بودند. اما حسب امر عزیزان نکاتی را عرض می کنم.

وی در بخش نخست سخنان خود با بیان اینکه دیوار چین بین قرن های ٨ تا ٥ قبل میلاد ساخته شد و بعد از تکمیلش ٥٠ هزار کیلومتر بود، اما در بدایت امر ٧ هزار کیلومتر بود، اظهار کرد: در یکصد سال اول پس از ساخت این دیوار، سه بار به چین حمله شد.

فاضلی تصریح کرد: در این حملات از دیوار بالا نرفتند بلکه از درب وارد می‌شدند در حالی‌که دربانان درب را باز می‌کردند؛ چرا که یادشان رفته بود باید انسان را فرهنگ‌مدار کنند و گرنه دیوار هر چقدر بلند باشد، غیرقابل نفوذ نخواهد بود.

وی با بیان اینکه از مستشرقی می­خواندم «اگر بخواهیم تمدنی را منهدم کنیم، باید «خانواده»، «سیستم آموزشی» و «اسوه و الگو»ی آن جامعه را هدف قرار دهیم»، ادامه داد: برای انهدام خانواده باید «مادر» که تربیت کننده خانواده است را حقیر و کم ارزش کرد.

این مسوول افزود: برای مختل کردن سیستم آموزشی باید «معلم» را حقیر کرد و برای از بین بردن الگو و اسوه در یک جامعه باید «دانشمندان و مفاخر» آن جامعه را زیر سوال برد که الگودهی خود را از دست بدهند.

فاضلی اذعان کرد: با بیان این دو مقدمه می‌توانم در مورد استاد خمامی‌زاده سخن بگویم.

استاد خمامی‌زاده معلمی عاشق‌پیشه بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه مولانا جلال‌الدین، معلمان عالم امکان را به دو نوع تقسیم می‌کند، تصریح کرد: برخی هستند که می‌خوانند، بیلچه تلاش را در دست می‌گیرند، چاه اندیشه را می‌کنند، به اندک آبی می‌رسند، بعد از مدتی ملول شده و سد می‌گذارند و نمی‌گذارند دانش‌پژوه و دانش‌آموز به او نزدیک شود، چون نزدیکی اینان یعنی نزدیکی سوال، و او خود می‌داند که علمش اندک است.

وی ادامه داد: این دسته از معلمان وقتی که وارد کلاس می‌شوند چون ملول هستند، ملالت خود را با دیگران تقسیم می‌کنند.

فاضلی افزود: اما گروه دوم، استادانی هستند که به یک دریا وصلند و با قاشق زبان که دریا را نمی‌توان پایان داد؛ اینان استادان عاشق هستند، هر لحظه نکاتی نو می‌گویند و حرف نو می‌زنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اذعان کرد: به نظر من اولین صفتی که در مورد استاد خمامی‌زاده می‌توان به کار برد «معلمی عاشق‌پیشه» است.

وی با بیان اینکه همین امر باعث می‌شود وارد محور دوم شویم، اظهار کرد: معلم عاشق‌پیشه، عقربه زمان را نگه‌می‌دارد، هرگز از دنیا نمی‌رود، لذا این خصلتی است که در استاد خمامی‌زاده به عینه دیدم.

فاضلی گفت: در مورد زمان، دو تقسیم‌بندی می‌کنند؛ یکی «نیوتونی» که به ثانیه‌ها وابسته است و یکی «کانتی» که زمانی ذهنی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زمان برای مفاخر نمی‌ماند، افزود: مفاخر زمانشان دَوَرانی است، ممکن است در طول زندگی در زمانی محدود ببینیمشان اما بعد از آن است که تداوم پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: امروز استاد خمامی‌زاده را در جمع خود نداریم اگر ملاک عقربه‌ها باشد؛ اما برای سالیان متمادی ایشان را در کنار خود خواهیم داشت.

علم استاد خمامی‌زاده برای او به منش تبدیل شده بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه علم برای استاد خمامی‌زاده درونی شده بود، اضافه کرد: هنگامی که علم برای فردی درونی شود به منش تبدیل می‌شود، برای همین است که پیشکسوتان ما گاهی منش‌هایی دارند که گاهی اوقات ما پس‌روان آن‌ها نداریم و این باعث می‌شود سطح اطلاعات ما زیادتر شده اما عمق اطلاعات ما اندک است.

فاضلی تصریح کرد: پیشکسوتان به‌خصوص گیلان‌شناسان ما آنقدر علم برایشان درونی شده است که هر ورقی را که می‌خوانند برایشان درونی شده است.

وی با بیان اینکه هر کس از معلمان خود نکاتی یاد می‌گیرد و معلمان من آن‌قدر بزرگ‌منش بودند که به‌کارگیری بهینه زبان را از بنده انتظار دارند، خاطرنشان کرد: شیخ ابوسعید وارد مجلسی شد و گفت «جمع کنید مرواریدها را» هرچه گشتند چیزی نیافتند، گفتند «شیخ، مرواریدی نیست»، شیخ گفت «خدمت کنید، خدمت کنید ...» لذا ما باید عادت کنیم که به جای ادعا کردن، مروارید جمع کنیم.

مراسم بزرگداشت استاد فاضل، مترجم توانا، گیلان‌پژوه برجسته و نویسنده شهیر مرحوم جعفر خمامی‌زاده، عضو هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گیلان و عضو بنیاد فرهنگ گیلان، شامگاه شنبه ٢٦ دی ٩٤ به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد.

این مراسم به پاس سال‌ها خدمات ارزشمند علمی و فرهنگی استاد خمامی‌زاده در طول حیات پربارش و تقدیر از وی که بیش از ٧٠ سال برای اعتلای فرهنگ ایران اسلامی و نشر فرهنگ گیلان کوشید با حضور حدود دویست نفر از علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار