بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«رفع حصر یعنی اعدام»؛«دوقطبی که قالیباف قبول دارد»؛«دفتر مرکزی پدیده به تسخیر طلبکاران درآمد»؛«روایت دعایی از نصایح انتخاباتی امام راحل» و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۵۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲ 28 December 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

درآمد داعش از تزانزیت هروئین

درآمد سالانه دولت اسلامی از ترانزیت هروئین افغانستان به 200 تا 500 میلیون دلار بالغ می‌شود.به گزارش خبرآنلاین به نقل از اینترفاکس، ویکتور ایوانوف رئیس سرویس فدرال کنترل گردش مواد مخدر اعلام کرد اعضای گروه "دولت اسلامی" از ترانزیت هروئین افغانستان سالانه 200 تا 500 میلیون دلار درآمد دارند.وی گفت: "گروه داعش در تجارت هروئین فعالانه شرکت می‌کند". وی افزود تعداد شبه‌نظامیان دولت اسلامی از سال 2014 تاکنون در نتیجه رشد حجم ترانزیت مواد مخدر در خاورمیانه 4 برابر شده است.

مسکن یک سوم هزینه خانوارهای کارگری در کلان شهرها!

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به رصد وضع معیشتی کارگران در نقاط مختلف کشور، افزود: کارگروه مزد کانون به طور مداوم و مستمر در حال بررسی و رصد وضع معیشت کارگران است و پیرو توزیع فرم‌های نظرسنجی، بخش اعظمی از اطلاعات خانوار به لحاظ معیشتی جمع آ‌وری شده است.به گفته وی، در بررسی‌ها بیشترین هزینه خانوارها مربوط به کلان شهرها است و یک سوم درآمد کارگران صرف هزینه‌های مسکن می شود.

باهنر: قصدی برای ریاست‌جمهوری ندارم

محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با «خانه ملت» با اشاره به عدم اعلام کاندیداتوری برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خیالم از شرایط اصولگرایان در انتخابات مجلس راحت است.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در خصوص شایعه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری آینده تاکید کرد: به هیچ‌وجه چنین نیست. دیروز هم در سخنرانی توضیح دادم که چرا در انتخابات مجلس آینده نامزد نشدم.وی ادامه داد: 28 سال در مجلس بودم و تصور می‌کنم این میزان حضور کافی است و به امید خدا شرایط اصولگرایان برای حضور در انتخابات مناسب است و اکثریت کرسی‌های مجلس دهم را از آن خود خواهند کرد.

رفع حصر یعنی اعدام

مسئول سازمان بسیج دانشجویی خاطرنشان کرد: 9 دی روزی درس‌آموز است هم بر اساس رفتاری که حاکمیت انجام داد و هم واکنش مردم و از سوی نجابت نظام اسلامی در برابر سران فتنه که البته همچنان برخی با کمال پر رویی از رفع حصر سخن می‌گویند و مدعی هستند این تنشی مختصر بوده بین دو نفر.گودرزی یادآور شد: فتنه گران علیه ملت ایران جرم و گناهی نابخشودنی مرتکب شدند، 8 ماه در کشور آشوب به پا کردند و امنیت را از بین بردند. فتنه گران با اقداماتشان دشمن‌ را شاد کردند و خون‌ها ریختند و علیه قانون و رای مردم قیام کردند و حالا مدعی هستند مسئله‌ای بوده تمام‌شده است.وی افزود: شما (فتنه گران) که قانون و مراجع را قبول ندارید بر اساس کدام قانون و فتوای کدام‌یک از مراجع شما را محاکمه کنیم. آیا محاکمه شوید به قانون و حکم دادگاه پایبند هستند؟ چراکه معنای رفع حصر چیزی جز اعدام سران فتنه نیست.

استعلام از کمیسیون اصل 90 درباره نمایندگان فعلی 

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس مبنی بر استعلام شورای نگهبان از این کمیسیون در مورد نمایندگان فعلی که مجددا داوطلب ورود به مجلس شده‌اند، افزود: شورای نگهبان اساسا برای احراز صلاحیت داوطلبان ورود به مجلس از هر روش و ساز و کاری که صلاح بداند استفاده خواهد کرد، بر همین اساس ما از کمیسیون اصل 90 مجلس هم درمورد داوطلبینی که در حال حاضر نماینده مجلس هستند نیز استعلام‌های لازم را به عمل خواهیم آورد.ابراهیمیان تصریح کرد: شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها از همه اطلاعات پنهان و آشکار استفاده خواهد کرد.

ترامپ برنده جایزه دروغگوی سال ۲۰۱۵ شد

«دانلد ترامپ» نامزد پر امید ریاست جمهوری آمریکا برنده جایزه دروغگوی سال «موسسه پولتی‌فکت» شد.بر اساس این گزارش، موسسه «پولتی فکت» که از سال ۲۰۱۱ هنگامی که ترامپ خود را آماده شرکت در کار زار انتخاباتی می‌کرد، سخنان او را را برسی نموده است، اعلام کرد که ۷۶ درصد سخنان ترامپ بی‌ارزش است.  به عبارت دیگر از مجموع ۷۷ درصد سخنان دانلد ترامپ تنها یک درصد صحیح بوده و ۶ درصد نیز عمدتا صحیح هستند.بر این اساس، ۱۷ درصد سخنان ترامپ نیمه صحیح،  ۱۶درصد عمدتا نادرست، ۳۹ درصد کاملا نادرست و ۲۱ درصد نیز دروغ است.

تعیین تکلیف مصاحبه  ظریف
 
یک عضو ناظر مجلس در شورای نظارت در صداوسیما گفت که این شورا در روز شنبه هفته آینده (12 دی ماه ) موضوع پخش نشدن مصاحبه برنامه 90 با وزیر امور خارجه و حواشی پیرامون آن را مورد بررسی قرارمی‌دهد.سیدرمضان شجاعی کیاسری اظهار کرد: طبق روال گذشته جلسه شورای نظارت بر صدا و سیما شنبه‌ها برگزار می‌شود که اگر تعداد افراد حاضر در این جلسه به حد نصاب رسید موضوع این جلسه دلایل پخش نشدن مصاحبه فردوسی‌پور با آقای ظریف خواهد بود.وی افزود: در این جلسه مدارک و مستندات و پاسخ‌های ارائه شده در خصوص پخش نشدن این مصاحبه از تلویزیون مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت لزوم از مسئولان رسانه ملی نیز دعوت خواهد شد و در نهایت در مورد پخش شدن و یا نشدن این مصاحبه تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.

حمایت جامعه روحانیت از نامزدی هاشمی

اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، به حمایت از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات آینده مجلس خبرگان رای مثبت دادند.سایت «پایش» نوشت: در ادامه بررسی نامزدهای خبرگان برای ارائه فهرست انتخاباتی جامعه روحانیت، در تازه‌ترین جلسه شورای مرکزی این تشکل، در مورد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رای‌گیری به عمل آمد و اکثریت اعضای شورای مرکزی از حضور وی در فهرست انتخاباتی جامعه روحانیت اعلام حمایت کردند.یک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت در این‌باره گفت: با توجه به اینکه قرار است جامعه روحانیت و جامعه مدرسین، فهرست مشترکی برای انتخابات خبرگان در تهران ارائه کنند، رای مثبت اعضای جامعه روحانیت به آقای هاشمی برای برخی از مخالفان رئیس مجمع تشخیص مصلحت غیرمنتظره بوده است.وی افزود: در حال حاضر برخی مخالفان آقای هاشمی در تلاشند تا رای‌گیری مجددی در جلسه آینده صورت گیرد و با رایزنی‌هایی، رای برخی اعضا را برگردانند.
 
آشتی چند ثانیه‌ای پیرموذن و رسایی طولی نکشید

هنوز چند ثانیه از جشن آشتی‌کنان نگذشته بود که بار دیگر صدای داد و فریاد این دو نماینده جنجالی خبرنگاران را متوجه خود ساخت.به گزارش خبرنگار ایلنا، کمال‌الدین پیرموذن و حمید رسایی که روز گذشته به شدت از خجالت هم در آمده و با درگیری لفظی در صحن علنی، اتهام‌هایی را علیه یکدیگر مطرح کرده بودند، دست در گردن یکدیگر خود را نزدیک جایگاه خبرنگاران رسانده و در کنار صندلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با یکدیگر آشتی کردند.بر این اساس پیرموذن با اشاره به رسایی خطاب به خبرنگاران گفت: دیروز سایت رسایی را دیدم، آدم پاک‌دستی است.رسایی نیز در حالی که به خبرنگاران لبخند می‌زد، گفت: در پایان جلسه پیرموذن دوباره اینجا می‌آید!با وجود‌ آنکه منظور رسایی از این صحبت آنچنان روشن نبود اما به نظر می‌رسد کنایه او به صحبت‌های دیروز پیرموذن بود که در‌‌ همان نقطه از صحن بیان شده بود.فارغ از این تفاسیر هنوز چند ثانیه از جشن آشتی‌کنان نگذشته بود که بار دیگر صدای داد و فریاد این دو نماینده جنجالی خبرنگاران را متوجه خود ساخت.با وجود اینکه به روشنی مشخص نشد که اتفاق و یا چه صحبت زیرگوشی بار دیگر پیرموذن را برانگیخته بود اما بنا بر دیده‌ها و شنیده‌های خبرنگار ایلنا، پیرموذن در حالی که از رسایی دور می‌شد و به سمت صندلی خود حرکت می‌کرد او را دروغگو خطاب کرد و گفت: ثابت می‌کنم که او دزد است.

گردشگري ايران مصون از قانون جديد آمريكا

سلطاني فر گفت: با قانون جديد کنگره آمريکا، گردشگري ايران صدمه نديده است.معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ر در حاشيه همايش ملي ميراث فرهنگي دفاع مقدس در جمع خبرنگاران گفت: تنها 5 درصد از گردشگران کشور از 38 کشور قيد شده در اين قانون هستند.وي افزود: هيچ يک از تورهاي گردشگري اين کشورها تاکنون لغو نشده و روز گذشته نيز توري از کشور آمريکا به ايران وارد شده است.مسعود سلطاني فر اضافه کرد: اين قانون به سال 2011 باز مي گردد که گردشگراني که از آن سال تاکنون به ايران سفر کرده اند در صورت سفر مجدد نيز شرايطشان تغيير نخواهد کرد.

احتمال بازنگری در قانون اعدام

جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در رابطه با نوع مجازات‌ها در کشور گفت:‌ مجازات اعدام در قوانین ما یکی از تعزیرات است، یعنی قوانینی که بر اساس مصلحت آن را وضع کردیم و مقداری از آن هم مربوط به حدود قصاص است، قصاص یک حق خصوصی است که اسلام گرایش به بخشش در قصاص دارد. وی در ادامه اظهار داشت: 93 درصد اعدام‌ها مربوط به مواد مخدر است. به نظرم ریاست قوه قضائیه به این نتیجه رسیده است که به اندازه اعدام‌ها از جرایم جلوگیری نمی‌شود. بنابر این جای بازنگری دارد.

قالیباف: دوقطبی جبهه انقلاب و ضدانقلاب داریم، نه اصولگرا و اصلاح طلب

قالیباف تاکید کرد که یکی از آسیب های جدی که در حوادث سال 88 اتفاق افتاد این بود که بحث مربوط به انتخابات آن مقطع و اعتراضات به آن نبود.وی با تاکید بر اینکه ما به دوقطبی جبهه انقلاب و ضدانقلاب اعتقاد داریم، نه اصولگرا و اصلاح طلب، ادامه داد: وقتی افرادی پیدا شدند که با شعار، حرف و بیانشان اساس نظام ولایت فقیه را زیر سوال بردند دیگر محرز شد که موضوع انتخابات نیست؛ موضوع اصلاح طلب و اصولگرا نیست؛بلکه موضوع انقلاب و ضد اتقلاب مطرح است.شهردار پایتخت با اشاره به اهمیت روز 9 دی در کشورمان افزود: این روز مهم و تاریخ ساز است زیرا جامعه را به سمت وحدت دعوت کرد و نمادی از وحدت در جامعه شد.

روایت دعایی از نصایح انتخاباتی امام

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی صبح امروز در همایش اصحاب رسانه با اعضای ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به این‌که «ما در حساس‌ترین و طلایی‌ترین مقطع انقلاب هستیم»، اظهار کرد: این سونامی حضور در انتخابات باید درست درک شود.وی همچنین افزود: اگر این سونامی درست درک شود،‌ موجب سونامی حضور مردم در انتخابات می‌شود. اگر خوب و درست عمل شود و دروغ و ناسزا نگوییم، حتماً با توجه مردم روبرو می‌شویم.وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم رعایت اخلاق توسط رسانه‌ها، گفت: من پیش از انقلاب در رادیو به تبلیغ مواضع انقلاب مشغول بودم که امام(ره) از من گزارشی درباره فعالیت‌ها خواست. پس از این‌که امام(ره) این گزارش‌ها را دید به من گفت در مجموع خوب بوده اما نباید نسبت به مخالفان تندروی شود و باید با منطق صحبت کنیم. امام (ره) به ما توصیه کرد:حتی درباره درباریان نیز فحاشی نکنیم.مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: امام (ره) همچنین به من گفت در تبلیغات خود دروغ نگویید. من حساس شدم بدانم کجای حرف‌های من دروغ بوده و امام(ره) در جواب حرف‌های من گفت که شما گفته‌اید که رهبر این نهضت یک وجب زمین ندارد. در حالی که ما در خمین زمین داریم و درآمد آن را صرف فقرا می‌کنیم، شما هم باید راست بگویید. البته این گفته ما برگرفته از اظهارات شهید چمران بود.

دفتر مرکزی شرکت پدیده شاندیز در مشهد به تسخیر طلبکاران درآمد

طلبکاران پدیده شاندیز، قصد دارند همه املاک متعلق به این شرکت را تسخیر کنند. پس از تسخیر رستوران این شرکت در مجتمع اریکه ایرانیان در غرب تهران، اکنون طلبکاران، دفتر مشهد این شرکت را به تصرف درآوردند.به گزارش خبرآنلاین، همزمان با یکمین سالگرد توقف فعالیتهای شرکت پدیده شاندیز، سهامداران و طلبکاران این شرکت که تقریبا هر هفته در تهران، مشهد و سایر شهرها تجمعاتی را در اعتراض به نگرفتن پولشان سازماندهی می کنند، این بار به دفتر مرکزی پدیده شاندیز واقع در خیابان خیام مشهد ریختند و آن را به تصرف خود درآوردند و می گویند تا تعیین تکلیف نهایی از این دفتر خارج نمی شوند.پیش از این نیز در عملی مشابه، جمعی از طلبکاران پدیده شاندیز به رستوران این شرکت در مجتمع اریکه ایرانیان در غرب تهران ریخته بودند و در آن تحصن کردند. امروز هم گروهی نزدیک به ۱۰۰ نفر از طلبکاران در اعتراض به بلاتکلیفی خود و طلبشان، موفق شدند از در پشتی دفتر مرکزی پدیده شاندیز وارد ساختمان شده و در این دفتر، تجمع کنند.

دادگاه جوانفکر برگزار شد
 
جوانفکر و سه تن از خبرنگاران پیشین روزنامه ایران به اتهام تمرد در برابر ماموران قضایی و انتظامی و به صورت غیرعلنی محاکمه شدند. بازپرس پرونده، پیشتر جوانفکر و همکارانش را از سه اتهام اخلال درنظم و آسایش عمومی ، حبس غیرقانونی دادستان اوین و توهین به معاون دادستان تهران مبرا دانسته و حکم منع تعقیب را در مورد آنان صادر کرده است.علی اکبر جوان فکر پس از پایان دادگاه در جمع خبرنگاران، گفت: قاضی دادگاه اعلام کرد که جلسه علنی بوده و دستوری مبنی بر غیرعلنی بودن جلسه نداده است.وی گفت: اتهام من و همکاران سابقم در روزنامه ایران،‌ تمرد در برابر ماموران قضایی و انتظامی بود که در این خصوص از خود دفاع کردیم و به سئوالات قاضی پاسخ دادیم.مدیرعامل وقت موسسه ایران گفت: قرار شد پاسخهای ما بررسی شود و جلسه ادامه خواهد یافت اما زمان جلسه بعدی به ما اعلام نشد.

پیغام و پسغام لاریجانی و باهنر به هم

حسین نجابت، نماینده اصولگرای مجلس توضیحاتی در خصوص عدم حضور محمدرضا باهنر در انتخابات مجلس دهم ارائه داد. نجابت در مورد اینکه چرا لاریجانی مانع عدم حضور جلالی شد، اما در مورد باهنر چنین اقدامی نکرد، تصریح کرد: آقای باهنر به من گفت که گویا اقای لاریجانی به وی گفته‌اند که چرا حداقل برای نیامدن اجازه نگرفته‌اید و باهنر هم به شوخی گفته که کسانی که بخواهند جواب بله بدهند می‌گویند با اجازه بزرگترها و کسانی که می‌خواهند جواب نه بدهند که دیگر نیازی به اجازه ندارند. محمدرضا باهنر نماینده‌ای است که سابقه 28 سال حضور در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد. او که به باور برخی، به‌دلیل حضور در هفت دوره از مجلس شورای اسلامی یعنی دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم، باسابقه ترین و یکی از موثرترین افراد در پارلمان ایران است. باهنر در میان مجلسی‌ها و سیاستمداران به «سلطان لابی پارلمان» نیز شهرت دارد.

لس‌آنجلس‌تایمز اصفهان را به خوانندگانش توصیه کرد

روزنامه لس آنجلس تایمز روز یکشنبه 6 دی در مطلبی به آمریکایی هایی که قصد دارند تعطیلات سال نو میلادی را در سفر بگذرانند پیشنهاد کرده که به ایران رفته و از جاذبه های گردشگری آن بازدید کنند. لس آنجلس تایمز می نویسد: 'بسیاری از آمریکائیها تمایل دارند تا به ایران سفر کنند و چندین آژانس مسافرتی آمریکایی نیز در این زمینه مشغول خدمت رسانی هستند. با مقایسه محدودیتهای دولت آمریکا برای مسافرت به کوبا، سفر به ایران آسان تر است. ایران پر از مسجد و میدان و برجهای تاریخی است و شهر باستانی اصفهان و هتل عباسی با حال و هوای تاریخی آن محبوب گردشگران غربی است. همانند مصر و پرو، برخی از ویرانه های شگفت انگیز دوران پیش از میلاد مسیح در تخت جمشید که چندان از شیراز دور نیست قرار دارد. این دو مقصد گردشگری از مرزهای ایران با کشورهای عراق و افغانستان که وزارت امور خارجه آمریکا توصیه به پرهیز از آنها کرده است دور هستند. تهران شهری به روزتر است و برخی از موزه ها در آن جای دارد. برای سفر، آمریکائیها بیشتر به استانبول پرواز کرده و از آنجا به تهران یا اصفهان سفر می کنند. یکی از تورهای مسافرتی خبر داده که در سال 2016 تعداد 14 گروه گردشگر را به ایران خواهد فرستاد که دو برابر سال 2014 است.

مجلس به تعطیلات زمستانی رفت

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که جلسه بعدی مجلس یکشنبه (20 دی ماه) برگزار می‌شود. علی لاریجانی با اعلام پایان جلسه علنی امروز (دوشنبه) گفت که جلسه بعدی 20 دی ماه است. مجلس هفته آینده به دلیل سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه جلسه علنی ندارد.

میدان ولیعصر را برداشتند، جایش مجتمع تجاری کاشتند

روزنامه شهروند نوشت: شهرداری تهران چند‌سال پس از این‌که دور میدان ولی‌عصر را بسته بود و کارگرانش آن‌جا مشغول به کار بودند، سرانجام از تصمیم تازه‌اش‌ برای یکی از قدیمی‌ترین میدان های پایتخت رونمایی کرد؛ خلاصه طرح به این شرح است: «به جای میدان ولی‌عصر یک ایستگاه مترو و یک مرکز تجاری دوطبقه ساخته می‌شود. » اگرچه ممکن است این ایده برای خیلی‌‎ها شگفت‌انگیز به نظر برسد اما اگر به این فکر کنید که میدان ولی‌عصر سابق ١٣متر زیرزمین پایین می‌رود تا یک طبقه ایستگاه مترو و دوطبقه مجتمع تجاری ساخته شود، آن وقت می‌توانید معمای چگونگی ساخت یک مرکز تجاری را آن هم دقیقا در یکی از میدان‌های قدیمی و خاطره‌انگیز تهران، تجزیه و تحلیل‌کنید.

ابراز نگرانی توکلی از روند تایید صلاحیت‌ها

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در کانال تلگرامی خود نوشت: در خبر ها خواندم که تعداد ثبت نام کننده های این دوره انتخابات مجلس نسبت به دور گذشته 110 درصد و ثبت نام کنندگان خبرگان نیز 50 درصد رشد داشته است. البته اگر آمار واجدین شرایط نامزد شدن در انتخابات دو دوره در دسترس بود، نسبت ثبت نام کنندگان هر دوره به واجدین شرایط آن دوره با یکدیگر مقایسه میشد، معنادار بود. مقایسه دو عدد مطلق ثبت نام کننده ها درست نیست در عین حال اختلاف دو عدد آن قدر هست که میتوان حدس قوی زد که نسبی هم بسنجیم باز این بار بیشتر است. این موضوع هم مایه مباهات است و هم از جهاتی نگران کننده. مایه مباهات است از این جهت که امیدواری مردم و یک انتخابات پرشور و باحضور حداکثری مردم را نشان می دهد. هرچند ممکن است بسیاری از کسانی که ثبت نام کردند صلاحیت حضور در رقابت را بجهت ضرورت های قانونی نداشته باشند، اما همین احساس مسئولیت نیز یعنی امید برای اصلاح کسری و کاستی ها که در جای خود قابل ستایش است. اما جای نگرانی هم دارد. بیم آن می رود با ساز و کار فعلی در بررسی صلاحیت ها و محدودیت شدید زمان برای شورای نگهبان، بررسی درست و درهمان حال عادلانه صلاحیت این تعداد داوطلب میسر نباشد و نهایتا تعداد زیادی ناخواسته با عدم احراز صلاحیت، به ناحق از رقابت حدف شوند و همین باعث نارضایتی و خدای نکرده در مواردی هم منجر به ظلم به افراد صاحب صلاحیت شود.

برادرزاده سردار قاسم سلیمانی از کاندیداتوری انصراف داد

یاسر سلیمانی برادرزاده حاج قاسم سلیمانی از کاندیداتوری حوزه انتخابیه بافت و راور انصراف قطعی اعلام کرد. وی دلیل این اقدام را  خرج نکردن از نام سردار سلیمانی در رقابت های انتخاباتی و سیاسی دانست.

لابی گسترده در دولت برای مخفی ماندن اطلاعات اقتصادی

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با تبیین لزوم شفاف سازی درگاه‌های اطلاعات اقتصادی گفت: هیچ سیاستی در اقتصاد موفق نخواهد شد، الا اینکه شرایط برای سیاستگذار شفاف و روشن باشد. وی بزرگترین مانع سیاستگذاری درست اقتصادی دولتها را عدم آگاهی از شرایط دانست.به گزارش تسنیم، حسین صمصامی، اقتصاددان و سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و دارایی در در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود که جمع آوری آمار از چنین مراکزی به نوعی غیرممکن است؛ و آمار نمی دهند؛ گفت: نمی توانند که آمار ندهند؛ وزیر اقتصاد به لحاظ قانونی اینقدر جایگاهش محکم هست که بخواهد این آمار را بگیرد؛ در واقع اگر بخواهد، می تواند. ما قبل از اینکه به سیستم دست بزنیم، باید مسأله شفافیت حل بشود؛ سکانداران اقتصادی ما باید حقیقتاً سکاندار بشوند؛ به این معنا که سکان اقتصاد را در اختیارشان بگیرند تا بتوانند این کشتی را هدایت کنند؛ وگرنه اگر با همین شرایط پیش برود این کشتی در برابر این امواج غرق خواهد شد. برای مثال یکی از جاهایی که باید اصلاح شود، و پیش زمینه اصلاح در کل اقتصاد است، سیستم بانکی است. اما لازمه این اصلاح، شفاف سازی است. بدون شفاف سازی شما مسأله و ابعاد و زوایای آن را نمی شناسید؛ که بخواهید حلش کنید. بانک جامع اطلاعات اقتصادی به سرعت قابل دستیابی است ولی برخی لابی می کنند. وی گفت:البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که اجرای این موضوع بسیار دشوار است؛ از این جهت که منافع افراد به شدت در خطر قرار می گیرد؛ و آنها هم لابی می کنند و جلوی کار را می گیرند؛ یک عده ای که مالیات نمی دهند، از ابزارهای مختلف استفاده می کنند؛ نفوذ می کنند؛ و همه چیز را خراب می کنند؛ این موضوع مختص الآن هم نیست؛ این بلا در زمان سرپرستی وزارتخانه سر من هم آمده و در این زمینه تجربه دارم. اما بعد از این هماهنگ سازی اطلاعاتی و آماری، یک همت جهادی هم می خواهد؛ وگرنه اتفاق نخواهد افتاد.

۵۰هزار میلیارد تومان پول دولت در دستان ۴۰۰نفر

عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با تسنیم، در پاسخ به این سوال که آیا مطالبات معوق بانک‌ها کاهش یافته است، اظهار داشت: کاهش نداشته، اما رشد آن متوقف شده است و اجازه نمی‌دهند میزان مطالبات معوق بانکی افزایش یابد. وی میزان مطالبات معوق را بین 70 تا 100 هزار میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: نوسان و دقیق نبودن مطالبات معوق بانک‌ها به خاطر جریمه‌ی بالای آن است که قابل وصول هم نیست؛ میزان جریمه خیلی بالا است و چون این جریمه تصاعدی افزایش می‌یابد، باعث رشد مطالبات معوقه می‌شود.عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه ۵۰هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق مربوط به ۴۰۰ نفر است، گفت: میزان مطالبات معوق کاهش نداشته، فقط رشد آن متوقف شده است و ۱۰۰هزار میلیارد تومان میزان مطالبات معوق بانکی است.

پیشنهادی عجیب برای دو طبقه کردن لندن

گروهی از برجسته‌ترین معماران دنیا پیشنهاد خیره کننده دو طبقه کردن شهر لندن را مطرح کرده‌اند. به گزارش مشرق، در دنیای معماری مدرن برخی پروژه‌ها را باید در زمره ایده‌های خلاقانه و ناب در نظر گرفت و آنچه که معماران دفاتر اصلی شرکت گوگل ارائه کرده اند نیز در این زمره است. آنها که پیش تر با طراحی مقرهای اصلی گوگل، هنر خیره کننده خود در معماری مدرن را به نمایش جهانی گذاشتند حالا به چیز متفاوت تری فکر می کنند. این معماران در طرح جاه طلبانه خود ایده افزودن طبقه دوم به شهر لندن را مطرح کرده اند. اگرچه در ظاهر این ایده شاید شبیه یک شوخی باشد اما «کلایو ویلکینسون» که پیش تر Googleplex را طراحی کرده به ایده دو طبقه کردن لندن به عنوان راهکاری جهت رفع مشکل تردد در این کلانشهر نگاه می کند. در این پروژه که با نام The Endless Workplace ارایه شده، پارک اداری روبازی در نظر گرفته شده که بر روی ساختار اصلی لندن به طور شناور قرار می گیرد. بر اساس جزئیاتی که در این پروژه آمده است، افراد برای تردد از خانه تا محل کار خود به جای حرکت افقی، از لوله های مخصوص عمودی استفاده می کنند و در واقع از یک طبقه به طبقه دیگر لندن می روند. این پروژه بر اساس یک محاسبه ساده اما نگران کننده ارایه شده است: افراد برای تردد در شهرهای بزرگی نظیر لندن جهت رسیدن به محل کار خود و بازگشت به خانه به طور متوسط دو ساعت در راه هستند.

بعضی واهمه‌ها از خبرگان، ناشی از توهم  است

آیت‌الله محمد واعظ موسوی، نماینده مردم استان آذربایجان شرقی در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با آنا، درباره اهمیت این دوره پنجم خبرگان گفت: براساس قانون اساسی ایران که ثمره تلاش‌ها و خون‌دل‌های بزرگان نظام، علمای دینی و مراجع انقلابی بوده، محوریت ولایت فقیه امری مسلم و پذیرفته شده است و برای اینکه شخصیت برجسته‌ای دارای شرایط ولایت و رهبری به ملت معرفی شود، لازم است مجلسی از فرهیختگان و اندیشمندان اسلامی تشکیل شود که بتوانند شرایط رهبری را در شخصی احزار کرده و او را به عنوان رهبری نظام اسلامی معرفی کند.عضو مجلس خبرگان در پاسخ به این سؤال که «چرا بعضی از افراد از دوره پنجم خبرگان رهبری واهمه دارند؟»، گفت: بعضی دوستان در القای این حساسیت زیاده‌روی کرده و بیش از اندازه در بیان این مسئله حساسیت به خرج دادند که به نظرم درست نبود و توهم فوق‌العاده بودن خبرگان پنجم را شکل داد.

دولت یازدهم «دولت دود و رکود»

محمد کوثری عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: رئیس جمهور سال 92 در زمان تبلیغات از نامزدهای ریاست جمهوری وعده‌هایی را به ملت دادند که متأسفانه تاکنون موفق به رفع هیچ یک از آنها نشده است.کوثری تصریح کرد: آقای روحانی در عین حالی که شعار می‌دهد دولت نقد شود اما در مقابل انتظار دارد هیچ کس او و دولتش را نقد نکند، رکورد در کشور وجود دارد و دولت می‌توانست با یک برنامه ساده و توجه به اقتصاد مقاومتی به راحتی رکورد را از بین ببرد و با آن مقابله کند. وی تأکید بر اینکه دولت برای رفع مشکلاتی از جمله آلودگی هوا که روزانه چندین نفر را به کام مرگ می کشاند اقدام جدی نمی‌کند، گفت: دولت اگر همین رویه را ادامه دهد نه تنها در انتخابات مجلس موفق نخواهد شد بلکه مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز به او اعتماد نمی‌کنند. به گزارش تسنیم، عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: عملکرد دولت در جلوگیری از کاهش رکود و مبارزه با دود بسیار ضعیف است و در صورت عدم توجه باعث ایجاد بی اعتماد در بین مردم خواهد شد،  زیرا مردم به امید رفع مشکلات به آقای روحانی رای دادند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار