کد خبر: ۱۴۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 21 December 2015
مدتی است که از حضور نیروهای ارتش ترکیه در شمال عراق می‌گذرد و این کشور همچنان مصرانه در جهت حضور در خاک عراق تلاش می‌کند.

البته فرماندهان "حشد الشعبی" و ارتش عراق متذکر شدند که اگر ترکیه نیروهای نظامی خود را از شمال عراق خارج نکند؛ نیروهای نظامی این کشور در منطقه مذکور را مورد هدف قرار خواهند داد.


نیروهای مردمی عراق از حضور ارتش ترکیه در شمال این کشور خشمگین هستند و در هفته‌های گذشته تذکرات بسیاری به نیروهای نظامی این کشور و سردمداران  "حزب عدالت و توسعه" داده شده است که البته مقامات این حزب تذکرات را جدی نگرفته‌اند.


قبل از حمله خمپاره‌ای "حزب الله عراق" به مواضع ارتش ترکیه در منطقه  "زلیکان"،  "احمد داوود اغلو" نخست‌وزیر این کشور از برداشتن گام‌های ضروری در جهت اتخاذ تدابیری جدید برای نیروهای ترکیه در نزدیکی "موصل" خبر داده و بر ادامه فعالیت‌های نیروهای این کشور در عراق تاکید کرده بود.



** حمله خمپاره‌ای به مواضع ارتش ترکیه

یک منبع آگاه عراق به شبکه ماهواره‎ای «الاتجاه پرس» گفته که نیروهای ویژه وابسته به گردان‎های حزب‎الله عراق عملیات حملات راکتی (خمپاره ای) به پایگاه نظامی «زلیکان» ترکیه در منطقه  "بعشیقه" در "موصل" را انجام دادند. گردان‌های "حزب الله عراق"  مسئولیت حمله به اردوگاه نیروهای ترکیه در منطقه  "بعشیقه" در شمال عراق را به عهده گرفت. 



علت



علت



این اردوگاه به مدت دو و نیم ساعت هدف حمله خمپاره ای قرار گرفته و بیش از 130 گلوله به آن اصابت کرد و در پی این حمله خساراتی به نیروی زمینی ارتش ترکیه وارد شد و برخی از ادوات آن‌ها آسیب دید. 



**نوری مالکی: ترکیه چشم طمع به  "موصل" دارد

نوری مالکی معاون سابق رئیس جمهوری عراق با اشاره به مخالفت مخالفت این کشور با حضور ترکیه در اراضی عراق اظهار داشت: ترکیه، چشم طمع به عراق دوخته است و در تلاش است با استفاده از شرایطی که عراق دچار آن شده،  "موصل" را از این کشور جدا کند.


وی تاکید کرد: اما این رؤیاها تحقق نخواهد یافت زیرا ملت عراق، به روشنی و به صراحت مخالفت خود را با این اشغالگری اعلام کرد و خروج فوری نیروهای ترکیه را خواستار شد. "نوری مالکی"  همچنین از عشایر عراق خواست به پشتیبانی از دولت در مبارزه با گروه های تروریستِ داعشی ادامه دهند و از نیروهای امنیتی عراق و بسیج مردمی حمایت کنند.


معاون سابق رئیس جمهوری عراق خاطر نشان کرد: عراق، در برابر چالش هایی بزرگ قرار دارد که همگان باید با تعقل و واقع گرایی با آن برخورد کنند و برای تحکیم وحدت و همبستگی و برادری تلاش کنند و این ها، تعابیری هستند که فرزندان قبایل و عشایر، آن‌ها را به خوبی می شناسند.



**علت حمله  "حشد الشعبی" به مواضع ارتش ترکیه 

"حشد الشعبی" به این دلیل به مواضع ارتش ترکیه حمله کرد که اولاً این نیروها را اشغالگر می‌داند و بر لزوم مبارزه با آنان تاکید می‌کند؛ علاوه بر این آن‌ها نگران هستند که ارتش ترکیه که در گذشته نیز نقش مهمی در حمایت از تروریست‌های داعش دارد از حضور در شمال عراق سوءاستفاده کرده و  مواضع داعش را در مرکز استان  "نینوا" را تقویت کند.



مقامات ترکیه در چند سال اخیر با مشکلاتی همچون ضعف امنیتی در شرق و جنوب شرق کشورشان مواجه هستند و به این نگرانی‌ها باید راهبرد حمایت از داعش را نیز اضافه کرد که پای ارتش ترکیه را به شمال عراق گشوده است. 


 در مجموع به دلیل امکان حمایت ارتش ترکیه از داعش از طریق استقرار در استان "نینوا" و امکان اشغال و جداسازی "موصل" از خاک عراق توسط این کشور؛ حزب‌الله عراق به مواضع ارتش ترکیه در منطقه  "زلیکان" حمله کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار