نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه 29 آذر با ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی از جمله راه اندازی اینچه برون در استان گلستان مخالفت کردند.از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه امروز 117 نفر موافق، 85 نماینده مخالف و 8 رای ممتنع دادند که در نتیجه به تصویب نرسید.
کد خبر: ۱۴۸۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹ 20 December 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا نمایندگان ملت به بررسی لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد پرداختند.
این لایحه از تجمیع پنج لایحه دولت و نظرات نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی بود که به دلیل آنچه مغایر بودن با برنامه پنج ساله توسعه پنجم کشور نامیده شد، رای نیاورد.
این لایحه برای تصویب در صحن علنی دست کم به رای دو سوم نمایندگان حاضر در جلسه نیاز داشت.
این گزارش حاکی است از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه امروز 117 نفر موافق، 85 نماینده مخالف و 8 رای ممتنع دادند که در نتیجه به تصویب نرسید.
علاوه بر لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در اینچه برون از توابع استان گلستان، مناطق مهران، اروند، بانه و مریوان، اردبیل، بوشهر و سیستان نیز رای نیاورد در حالیکه پیش از این در کمسیون های تخصصی تصویب شده بود.
پیش از رای گیری این لایحه احمد توکلی نماینده تهران، حسن کامران دستجردی نماینده اصفهان، سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه به عنوان مخالف سخنرانی کردند.
همچنین عمران علی محمدی نماینده ایلام، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل به عنوان موافق لایحه سخنانی بیان داشتند.
مخالفان در سخنان خود اظهار داشتند که ایجاد مناطق آزاد جدید باعث افزایش قیمت زمین در این مناطق می شود و طی سال های گذشته مناطق آزاد دروازه صادرات نبودند بلکه بیشترین واردات از آن طریق انجام شده است.
مخالفان نیز معتقدند که این موضوع باعث افزایش بیکاری شده و می شود چون از این مناطق واردات انجام می شود و تولیدی وجود ندارد از دیگر سو چون به زمان انتخابات مجلس نزدیک می شویم نمایندگان به دنبال تصویب آن هستند تا رای بیشتری از حوزه انتخابیه خود جمع آوری کنند.
مخالفان با یادآوری این که شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد بیست سال معافیت مالی دارند و همینکه به 19.5 سالگی می رسد اعلام ورشکستگی کرده و دوباره شرکت جدیدی برای فرار از مالیات تاسیس می کند، اظهار داشتند: زیرساخت های مناسبی برای ایجاد مناطق آزاد جدید وجود ندارد.
موافقان نیز بر این باورند که اگر واردات از مناطق آزاد انجام می شود به خاطر فقدان رقابت داخلی در مقایسه با محصولات خارجی است.
آنان همچنین معتقدند که دولت موافق ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است و اگر بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند دولت نیز مخالفتی نخواهد داشت.
همچنین موافقان این لایحه تاکید دارند که دولت به دلیل کاهش قیمت نفت نمی تواند به مناطق آزاد بودجه لازم را بدهد بنابراین ایجاد مناطق جدید اقتصادی در کاهش محرومیت و بیکاری تاثیر دارد.
خبرنگار ایرنا تلاش کرد در این رابطه نظر حمید رضا قالیباف مدیر پیگیری منطقه آزاد اینچه برون را برای فرجام طرح جویا شود که وی با ارایه توضیحاتی در جمع بندی موضوع گفت: نمایندگان معتقدند چون این لایحه به تضعیف درآمد دولت منجر می شود، لذا خلاف برنامه توسعه کشور است.
وی ابراز داشت: با این وجود اگر 50 نفر از نمایندگان مجلس دوباره درخواست بررسی این لایحه را بدهند، موضوع مجددا در دستور کار نمایندگان ملت قرار می گیرد.
وی در پاسخ به اینکه مجلس ماههای پایانی عمر خود را می گذراند و آیا این لایحه مجددا امکان رسیدگی در دوره نهم مجلس را خواهد داشت، گفت: این موضوع به اولویت بندی مجلس بستگی دارد.
انتخابات مجلس دهم اسفند امسال برگزار و از سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار