کد خبر: ۱۴۸۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶ 20 December 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و مناطق دیگر ویژه اقتصادی مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به بررسی لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد پرداختند.
این لایحه از تجمیع پنج لایحه دولت و نظرات نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی بود که به دلیل مغایرت آن با برنامه پنج ساله پنجم توسعه با آن مخالفت کردند. این لایحه احتیاج به دو سوم رای نمایندگان حاضر در جلسه داشت.
بر این اساس از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه 117 نماینده رای موافق، 85 نماینده رای مخالف و 8 نماینده رای ممتنع دادند و به تصویب نرسید.
لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مهران، اروند، بانه و مریوان، اینچه برون، اردبیل، بوشهر و سیستان بود که مجلسی ها به آن رای ندادند.
پیش از رای گیری این لایحه احمد توکلی نماینده تهران، حسن کامران دستجردی نماینده اصفهان، سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه به عنوان مخالف، عمران علی محمدی نماینده ایلام، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل به عنوان موافق این لایحه سخرانی کردند.
مخالفان این لایحه بر این اعتقاد بودند که ایجاد مناطق آزاد جدید باعث افزایش قیمت زمین در این مناطق می شود و طی سال های گذشته مناطق آزاد دروازه صادرات نبودند بلکه بیشترین واردات از این مناطق انجام می شده است.
مخالفان این لایحه نیز اظهار داشتند: که این موضوع باعث افزایش بیکاری شده چون از این مناظق وارادات انجام می شود و تولید وجود ندارد در عین حال چون به زمان انتخابات مجلس نزدیک می شویم نمایندگان به دنبال تصویب این لایحه در مجلس هستند تا رای بیشتری را جمع آوری کنند.
مخالفان با بیان این که شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد تا بیست سال از مالیات معاف هستند و هر چه که به 19.5 سال می رسد اعلام ورشکستگی کرده و دوباره شرکت جدیدی برای فرار از مالیات تاسیس می کند، اظهار داشتند که زیرساخت های مناسبی برای ایجاد مناطق آزاد جدید وجود ندارد.
موافقان این لایحه نیز بر این اعتقاد بودند که اگر وارادت از مناطق آزاد انجام می شود به خاطر نبود محصولات رقابتی داخلی با محصولات خارجی است اما در عین حال مناطق آزاد سهم اندکی در واردات دارند.
آنان همچنین تصریح کردند که دولت موافق ایجاد ویژه اقتصادی است و اگر بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند دولت نیز مخالفتی با آن نخواهد داشت.
همچنین موافقان این لایحه تاکید کردند که دولت به دلیل کاهش قیمت نفت عاجز از اختصاص بودجه به مناطق آزاد است بهمین دلیل با ایجاد مناطق جدید اقتصادی می توان محرومیت و بیکاری را کم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار