بررسی روزنامه های گیلان؛
به گزارش تابناک گیلان، روزنامه های صبح سه شنبه در استان به موضوعاتی چون راه آهن شمال و هزینه بسیار زیاد آن پرداخته اند. همچنین با اشاره به آمادگی ارگان های مختلف در ایام عید در جاده ها توجه ای نیز به آخرین سه شنبه سال نموده است.از نکات قابل توجه در روزنامه های امروز، اهمیت دادن به مسائل زیست محیطی از قبیل تهدید بزرگ زیست محیطی به نام تغییر کاربری..
کد خبر: ۱۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴ 17 March 2015
به گزارش تابناک گیلان، روزنامه های صبح سه شنبه در استان به موضوعاتی چون راه آهن شمال و هزینه بسیار زیاد آن پرداخته اند. همچنین با اشاره به آمادگی ارگان های مختلف در ایام عید در جاده ها توجه ای نیز به آخرین سه شنبه سال نموده است.از نکات قابل توجه در روزنامه های امروز، اهمیت دادن به مسائل زیست محیطی از قبیل تهدید بزرگ زیست محیطی به نام تغییر کاربری زمین های بکر استان های شمالی وخانه تکانی در تالاب انزلی نموده که به در ادامه خواهیم خواند.


​خانه تکانی نوروزی تالاب انزلی از زباله های شناور

تالاب زیبای انزلی با انبوهی از پسماندها از بطری ها و کیسه های پلاستیکی گرفته تا لاستیک خودرو ، مبل ، کمد ، میز و صندلی فرسوده نیازمند پاکسازی است .

در آستانه بهار، اداره حفاظت محیط زیست انزلی و جمعی از دوستداران طبعیت بر آن شدند به عنوان نمادی از خانه تکانی بخش هایی از تالاب انزلی را از زباله های شناور پاکسازی کنند.

تالاب انزلی با حدود 19 هزار هکتار مساحت و 24 متر پایین از سطح آبهای آزاد، مجموعه ای از تالاب های طبیعی آب شیرین است که تــوسط رودخانه های حوزه آبریز خود همانند سیاه درویشان، هند خاله، پسیخان تغذیه می شود.

این تالاب زیستگاه مناسبی برای تخم ریزی و تکثیر ماهیان و نیز محل زمستان گذرانی و جوجه‏ آوری گونه های زیادی از پرندگان آبزی محسوب می‏شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی روز دوشنبه در حاشیه این برنامه به خبرنگار ایرنا گفت: بخش زیادی از زباله های تالاب انزلی از رودخانه های بالادست نظیر پیربازار روگا و پسیخان است که با هر بارندگی و سیلاب وارد تالاب می شود.

اکبر میغی اظهار کرد :با توجه به قرار گرفتن رودخانه سوسر روگا در ادامه مسیر این رودخانه ها بخش زیادی از زباله ها از این مسیر می گذرد.

وی با اشاره به این که به دلیل نبود دستگاه مکانیکی ،جمع اوری زباله های شناور به روش دستی انجام شد، خاطرنشان کرد: نصب تورهای زباله گیر در کانون های اصلی ورود زباله در برنامه های سال 94 محیط زیست گیلان قرار دارد .

میغی یادآور شد: برای جلوگیری از ورود زباله به عرصه تالاب از مردم خوب گیلان به ویژه روستاییان و دهیاران تقاضای کمک داریم .

وی خاطرنشان کرد: بیشترین حجم ورودی زباله از دو رودخانه زرجوب و گوهر رود رشت است که امیدواریم ساماندهی برای جلوگیری از این امر نیز صورت بگیرد.

تالاب انزلی جزء تالابهای بین المللی کنوانسیون رامسر است، در سالیان اخیر تحت تاثیر عواملی چون تبدیل قسمت هایی از زمین های تالاب به زمین های زراعی، ته نشینی رسوبات آب های وارده و در نتیجه کاهش سطح تالاب و همچین رشد بی رویه گیاهان آبزی و غیربومی همانند آزولا و ورود حجم بالای پسماند و پساب قرار گرفته است.

این تالاب در جنوب غربی سواحل دریای خزر واقع شده که از شرق به روستای پیر بازار، از غرب به کپورچال و آبکنار، از جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می‏شود.

مجموعه تالاب انزلی شامل بخش های شرقی، غربی، مرکزی، سلکه و سیاه کشیم است که از نظر بعضی ویژگی ها از هم متمایز هستند.

حدود 11 رود اصلی و 30 رود فرعی پس از آبیاری مزارع و شالیزارها به همراه جریان های سطحی حوزه آبریزی به وسعت سه هزار و 600کیلومتر مربع به این تالاب می ریزند.

این تالاب از نقطه نظر گردشگری ، پرورش ماهی و اردک و برداشت نی به منظور ساخت صنایع دستی حصیری نیز بسیار اهمیت است .

حداکثر عمق آب تالاب درفصل بهار و در نواحی غربی تالاب به دو و نیم متر می رسدکه به دلیل نوسانات سطح آب دریای خزر این مقدار متغیر است.

تالاب انزلی علاوه بر این که زیستگاه تعداد قابل توجهی از آبزیان، پرندگان و جانوران و رویشگاه گیاهان بسیار است نقش مهمی در تامین اب کشاورزی روستاهای اطراف ، جلوگیری از بروز سیل در این نواحی و تعدیل آب و هوا دارد.

شهرستان بندرانزلی در کرانه جنوبی دریای خزر با حدود 40 کیلومتر فاصله از غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.

خانه تکانی نوروزی تالاب انزلی از زباله های شناور


خانه تکانی نوروزی تالاب انزلی از زباله های شناور


خانه تکانی نوروزی تالاب انزلی از زباله های شناور

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار