معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم از عملیاتی شدن و بهره برداری فاز نخست طرح منوریل در دهه فجر سال 1395 خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶ 18 December 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا قاری قرآن افزود: فاز نخست طرح منوریل در فاصله 4.8 کیلومتری از ایستگاه دپو تا ایستگاه شهید مطهری، با سه ایستگاه و دو واگن تا دهه فجر سال 95 تکمیل می شود و به بهره برداری می رسد.

وی گفت: قرارداد این طرح که از سال 88 در فاصله 6.8 کیلومتری از شمال شرق تا مصلی منعقد شده است، زمان تکمیل خود را سپری کرده و پس از پیشرفت هایی بنا به دلیل های مختلف در برخی بخش ها دچار توقف شده است.

وی ادامه داد: همزمان با عملیاتی سازی فاز نخست، سناریوی بعدی را نیز در دست انجام داریم که برای تکمیل آن نیازمند هماهنگی با مجموعه آستان مقدس حضرت معصومه(س) هستیم؛ لذا در این خصوص نیز تدابیری اندیشیده شده است و اگر موافقت حاصل شود، این طرح تا ایستگاه مصلی، پردیسان و در نهایت به سمت محور امام امتداد می یابد.

قاری قرآن در خصوص پیگیری اخذ مصوبه های اجرایی سازی این طرح، گفت: مصوبه های لازم در مجموعه شورای اسلامی شهر و شورای سازمان قطار شهری تصویب شده و در بازدید معاون وزیر کشور در هفته گذشته نیز بحث های ریلی قم مطرح و کلیات قضیه مصوب شده است و پس از اخذ مجوز از شورای ترافیک شهر، طرح منوریل آغاز و تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی یکی از دلیل های توقف طرح منوریل را عدم اتفاق نظر برای اجرای طرح در مجموعه مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی نیاز به تجمیع نظریه ها و انجام سیاست گذاری مشترک بود که خوشبختانه پس از بررسی های مقدماتی و مطالعات فنی موفق به تدوین سه سناریو برای ادامه طرح شدیم.

وی افزود: شورای اسلامی شهر قم، مصوبه ای به شهرداری ارائه کرده بود که در آن دستور تکمیل طرح منوریل را داده بود، ولی در آن ذکر شده بود که در خصوص عبور از مقابل حرم تدبیر کنید.

معاون شهردار قم در خصوص تعهدات مالی این طرح، خاطرنشان کرد: در طرح منوریل، چون دولت متعهد به پرداخت هزینه بود، مصوبه ریالی برای پرداخت طرح وجود نداشت و آنچه در حمل و نقل ریلی باید هزینه می شد بیشتر شهرداری را نسبت به انجام هزینه در حوزه مترو در شهرداری متعهد کرده بود؛ در حالی که از نظر قانونی منوریل هم از طرح های ریلی است.

وی ادامه داد: با توجه به موافقت نامه دولت و شهرداری که سالانه مبادله می شود 50 درصد شهرداری و 50 درصد دولت مکلف به هزینه در طرح های ریلی هستند، اما در این طرح منابع خاصی به صورت مجزا لحاظ نشده بود و به همین دلیل لازم بود بحث های هزینه ای بازتعریف و مصوبه ها اخذ شود.

وی با اشاره به نشست مشترک با استاندار، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر قم در استانداری گفت: در این جلسه مصوب شد که پس از اخذ مصوبه از شورای شهر 50 درصد هزینه را دولت و 50 درصد را شهرداری به صورت تهاتری اعمال کند.

قاری قرآن از تدوین و پیشنهاد سه سناریو جهت ادامه طرح منوریل خبر داد و گفت: در سناریوی اول، بحث تکمیل قرارداد در فاصله 6.8 کیلومتر به صورت 100 درصدی مطرح شد و در سناریوی دوم، تکمیل طرح در فاصله 4.8 کیلومتر از ایستگاه دپو تا ایستگاه شهید مطهری به طور کامل و در سناریوی سوم، تکمیل بخشی از طرح در فاصله 4.8 کیلومتری با حداقل امکانات و پس از آن مشاهده بازتاب و تصمیم نهایی جهت ادامه کار مطرح شد.

وی با اشاره به اختلاف نظر اعضا در خصوص توقف، تکمیل و یا فازبندی طرح اظهار داشت: صورت جلسه مذکور به شورای شهر ارائه و جلسات کارشناسی برگزار شد و در نهایت منجربه مصوب شدن اجرای 4.7 کیلومتر شد.

معاون شهردار قم ادامه داد: با توجه به هزینه هایی که تاکنون برای این طرح شده است، جمع آوری طرح حدود 300 میلیارد تومان ضرر و زیان به همراه داشت که علاوه بر مسائل اجتماعی به هیچ عنوان توجیه نداشت، لذا سناریوی فازبندی طرح و تصمیم گیری بر اساس پیشرفت زمانی مورد تایید اعضا قرار گرفت.

وی افزود: مطابق با این سناریو فاز اول منوریل، در فاصله 4.7 کیلومتری تا قبل از حرم مطهر با حداقل امکانات و منابع ریالی انجام می شود و مقرر شد شهرداری تا سقف 500 میلیارد ریال به صورت تهاتری و دولت نیز مبلغ 500 میلیارد ریال هزینه کند و فاز اول طرح با دو واگن و روی یک خط مسیر با سه ایستگاه بهره برداری شود.

وی در خصوص بحث های فنی طرح گفت: در حال حاضر جلسه های مرتبط با مشاوران برگزار شد و دو واگن بازسازی شده در کارخانه در حال تست سرد است و تا حدود دو ماه آینده وارد شهر قم خواهد شد.
قاری قرآن با بیان اینکه طی قرارداد با شرکت واگن ساز تعداد 18 واگن دیگر هم تحویل شهر می شود، افزود: این طرح با دو واگن در سال اول آغاز به کار می کند و پس از انجام مطالعات فنی لازم به تدریج مابقی واگن ها نیز وارد خط می شوند و خط منوریل تکمیل می شود.

وی از پیشرفت 50 درصدی دو ایستگاه منوریل خبر داد و گفت: با توجه به زمان بندی طرح تکمیل ایستگاه مطهری نیز در دست انجام است و پیش بینی می شود فاز اول در 4.7 کیلیومتری از دپو(ضلع شمال شرق در سمت شرق بلوار امام علی انتهای مسیر منوریل) تا ایستگاه مطهری تا سال آینده مسافرگیری و ارائه سرویس کند. 

وی به رفع معضل های ترافیکی شهر قم با اجرای طرح منوریل اشاره کرد و افزود: تمهیدهای لازم برای کاهش ترافیک بلوار زائر در زمان های پیک و جایگزینی منوریل در مراکز پرازدحام شهر نیز اندیشیده شده است.

اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که در مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلی قدس با فعالیت کارشناسان و مهندسان داخلی در حال احداث است.
در طول 6.8 کلیومتری فاز نخست طرح منوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و ایستگاه مصلی در نظر گرفته شده است. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار