کد خبر: ۱۴۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴ 16 December 2015
سیروس شفقی، فرماندار آستارا ظهر امروز(۲۵ آذر) در نشست هم اندیشی باستان شناختی در حوزه فرهنگی غرب گیلان که در محل سالن اجتماعات حضرت نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، از مردم آستارا به عنوان مردمانی با فرهنگ نام برد و گفت: بندر آستارا مهد فرهنگ و تمدن است.
 
وی با بیان اینکه این نشست تخصصی برای اولین در بندر مرزی آستارا تشکیل شده است، افزود: این نشست می‌تواند آغاز خوبی برای برگزاری اینگونه همایش‌ها و نشست‌ها در این شهرستان باشد.
 
عالی ترین نماینده دولت در بندر آستارا روز پژوهش و هفته پژوهش را به پژوهشگران تبریک گفت و تصریح کرد: ان شاء الله بتوانیم با پروژه‌های خوب دانشجویان ایران اسلامی کشور را به اوج قله‌های رفیع علم و دانش در تمامی زمینه‌ها برسانیم.
 
شفقی گفت: ما از نسلی هستیم که هزاران سال در دوران میراث فرهنگی زندگی کرده‌ایم و تاریخ درخشان ما برترین گواه بر حضور مقتدرانه ما در عرصه حیات تمدن انسانی در عرصه جهانی است.
 
فرماندار بندر آستارا اضافه کرد: ما اندیشه تاریخی و ممتاز و میراث بی‌همتای خود را به جهان معرفی کرده و حضور خود را در سراسر تاریخ ثبت کرده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه میراث ما هویت ماست، اضافه کرد: این میراث روزگاران بلندی است که بر بلندای تاریخ یگانه مانده و به فضل الهی و همت دست اندرکاران حوزه میراث خواهد ماند.
 
شفقی ادامه داد: امروز در جای جای این سرزمین میراث معنوی و مدنی هزاره‌ها موجود است، که بایستی با صیانت از محوطه‌های باستانی، آثار و ابنیه تاریخی در اولویت همه برنامه ریزی‌های توسعه‌ای کشور قرار گیرد.
 
عالی ترین نماینده دولت در بندر آستارا تصریح کرد: امروزه شاید بسیاری از محوطه‌های باستانی طی دهه‌های اخیر به تاراج رفته و تخریب شده‌اند و هر اثر باستانی که نابود می‌شود، سرزمین ما با از بین رفتن و تخریب و رو به ویرانی نهادن هر کدام، شانه‌های استوار تاریخمان خم شده و می‌شکند.
 
وی با بیان اینکه هیچ مطالعه‌ای از آثار تاریخی بندر آستارا تا به امروز انجام نشده است، گفت: انجام این مطالعات مغفول مانده و آثار تاریخی آستارا در مناطقی همچون ونه‌بین، چملر، کانرود، زره‌ژیه، شونان و... وجود دارد.
 
فرماندار بندر آستارا هر کدام از آثار تاریخی مذکور در این شهرستان را سخنگوی زندگی دور نیاکان کشور دانست و خاطرنشان کرد: امسال در این راستا یکصد میلیون تومان برای ترمیم و تکمیل موزه حکیم نظامی اختصاص یافته و این موزه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه یکصد میلیون تومان از محل اعتبارات فرمانداری برای مرمت و بازسازی آرامگاه شیخ محمود خیوی این شهرستان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: آرامگاه خیوی بندر آستارا از عجایب هفت‌گانه گیلان بوده و از نخستین اثر ثبت شده در این استان محسوب می‌شود و عملیات مرمت و بازسازی آن در حال انجام است.
 
شفقی با بیان اینکه مقدمات طرح ایجاد ساختمان موزه گمرک در محوطه گمرک بندر آستارا در حال انجام است، گفت: با تکمیل این طرح‌ها ۳ موزه تاریخی در بندر  آستارا ایجاد می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار