کد خبر: ۱۴۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹ 15 December 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: غلامعلی بامداد ماچیانی نویسنده و پژوهشگر گیلانی، روز گذشته دارفانی را وداع گفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پیامی درگذشت غلامعلی بامداد ماچیانی پژوهشگر و نویسنده پیشکسوت گیلانی را تسلیت گفت.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، فیروز فاضلی، طی پیامی ضمن اعلام همدردی با بازماندگان آن مرحوم، فقدان این استاد گرانقدر را به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان تسلیت گفت.

غلامعلی بامداد ماچیانی متولد 10 مرداد 1320 خورشیدی در دهستان ماچیان واقع در شهرستان رودسر است.

در جوانی به مدرسه روحانیت رودسر رفت و تحت نظر آیت الله حاج سید هادی روحانی میاندهی به خواندن مقدمات ادبیات عرب مشغول شد، بعد از دوسال به حوزه ی علمیه قم رفت و زیر نظر آیات بزرگوار چون محمدعلی گرامی و بنی فضل درس خواند.
وی در سال 1340 ملبس به لباس روحانیت شد؛ در این سال حضرت آیت الله العظمی بروجردی قدس سره الگوی زعامت رحلت نمود و به علت تعطیل بودن حوزه علمیه قم به مشهد رفت و چند ماهی را در مدرسه حوزوی خیرات خان مشهد به تحصیل مشغول شد.
سپس مجددا به قم برگشت و در محضر آیت الله روح الله الموسوی خمینی اعلی الله مقامه نرد عشق باخت و از اساتید بزرگواری چون حاج شیخ مصطفی اعتمادی، ستوده اراکی، فاضل قفقازی بهره مند شد.
در مباحث کلامی حضرت آیت الله مکارم شیرازی و مباحث اخلاقی سید رضا صدر و پرسش و پاسخ حسین نوری همدانی به اطلاعات نسبتا وسیعی رسید.
برای اولین بار در سال 1347 در هفته نامه سرچشمه قم مقالات دینی خودم را به چاپ رساند و یکسال بعد در آبادان و خرمشهر منبر رفت و به شهرت رسید.
بعد از انقلاب اسلامی نیز، حضور فرهنگی وی محبوبیتی را در افراد ولایت مدار برایش تدارک دید و زمینه حضور در هفته نامه هاتف فراهم شد و سپس خبر و نظر و آوای شمال و پیک سبز و بعد در روزنامه های نسیم و گیلان امروز که این حضور و همکاری استمرار داشت.
همچنین در نشریات کشوری چون بهار و صبح امروز و همشهری و جام جم و ایران بطور متناوب مقالاتی در زمینه های مختلف به چاپ رساند.
در جشنواره مطبوعات گیلان در بخش اندیشه و معارف مقام دوم را کسب کرد و در سال 85 بعنوان یک قرآن پژوه مورد تقدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان قرار گرفت.
در جشنواره رضوی مشهد در شب فرهنگی گیلان بعنوان خطیب گیلان (منتخب استان) عهده دار سخنرانی بود.
وی در جشنواره های متعدد در زمینه های قرآن پژوهی، مهدویت، نشر و توسعه مضامین دینی و عرفانی، فعالیت در عرصه خبری و اطلاع رسانی مورد عنایت و تشویق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و استانداری قرار گرفت.
نوشته های وی از آغاز با امضاهایی چون نرسا، بیدار، اخگر، غ.بامداد ماچیانی به چاپ رسیده و می رسند.
مراسم تشییع این استاد فرهیخته امروز در روستای ماچیان شهرستان رودسر برگزار می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار