شیراز با فجرشهیدسپاسی بعد از سپری شدن 17 هفته و برگزاری 169 بازی در صدرجدول قرار داشته و مدعی شماره اول برگشت به لیگ‌برتر است . این در حالی است که لیگ‌برتر مدت‌هاست شیراز را فراموش کرده است.
کد خبر: ۱۴۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸ 06 December 2015
تابناک فارس به نقل از ورزش 3:شیراز در تاریخ فوتبال ملی با حضور براداران پیروانی، داریوش یزدانی، قشقائیان، مهرزاد معدنچی، غلامرضا رضایی، ستار زارع، سیاوش اکبرپور، حضور محمدعباسی، سیمکانی، میرزااستواری و محمدرضا مهربانی، اعتباری ولو بیش از شهر اصفهان در تیم‌ملی داشته اما در سالیان اخیر، شیراز در فوتبال ایران تا مرز نابودی پیش رفته است.

در جام‌حذفی ما، شیراز اولین شهر بعد از تهران بود که 2 تیمش سابقه قهرمانی در جام‌حذفی را یافتند. متاسفانه امروز برق شیراز که دیگر در میان نیست و از لیگ دسته سوم هم دور شده تنها شهیدسپاسی را دارد اگرچه برق نوین شیراز در تدارک بازگشت به جمع بزرگان ایران است .
*از تاج تا کما و فجر
تاج شیراز اولین تیم شیرازی بود که در لیگ کشور حضور پیدا کرد، بعد از این تیم که در اولین لیگ منطقه‌ای بین 8 تیم برتر، هشتم شد تیم برق شیراز از سال 54 پای به لیگ تخت جمشید گذاشته تبدیل به نماد جوانگرایی در فوتبال با حضور عباس رضوی به عنوان سرمربی شد. در میانه دهه 50، در سال‌هایی تیم برق شیراز استخوان‌بندی تیم‌ملی جوانان را می‌ساخت.

تیم تمامی شیراز در سال 68 اولین تیم شیراز در اولین لیگ بعد از انقلاب بود، شرکت مخابراتی که حضوری متوسط در لیگ داشت.

بعد از کما، بازگشت برق نیمه اول دهه 70 شایسته بود، در سال 75 برق شیراز بعد از یک فینال ناکامی در جام‌حذفی 74، برابر بهمن در فینال برنده و قهرمان جام‌حذفی شد.

فجرشهیدسپاسی در سال 76 لیگ‌برتری شد. تیم سپاه شیراز که نام از شهید عبدالمجید سپاسی گرفته بود حضوری بسیار خوب در سال‌های 76 تا 82 داشت، یک عنوان سومی در لیگ، 2 عنوان چهارمی و 3 حضور در فینال جام‌حذفی با قهرمانی جام‌حذفی 79 داشت.

مرصاد شیراز هم تیمی استخوان‌دار بود که سابقه برد برابر استقلال تهران و حذف این تیم را در جام‌حذفی داشته و در سال‌های حضور حسین فکری در این تیم تا مرز حضور در بالاترین سطح لیگ پیش آمد.

تاج شیراز، کمای شیراز، برق شیراز، مرصاد شیراز و فجرسپاسی شیراز پراعتبارترین تیم‌های شیراز در لیگ برای حفظ اعتبار فوتبال این شهر بودند، امروز فجرشهیدسپاسی صدرنشین لیگ دسته اول است و با همین سطح کیفی توان صعود به لیگ‌برتر را دارد.
*ستاره های حافظیه
شیرازی‌ها به جز ستارگان متولد این شهر در فوتبال چون پیروانی، میرزااستواری، یزدانی، قشقائیان و ... ستارگان زیادی را هم به فوتبال معرفی کردند. مردانی که در شهرهای دیگر متولد شده اما با تیم‌های شیرازی نام و نشان یافته و جذب تیم‌های بزرگتر شدند. این مردان را به تفکیک پست، می‌نویسیم:

گلرها: مهدی رحمتی، سوشا مکانی، رشید مظاهری
مدافعان: داود سیدعباسی، هاشم بیک‌زاده، ایران‌پوریان، محمد برزگر، علی انصاریان
خط میانی: علیرضا امامی‌فر، مهرداد کریمیان، امین متوسل‌زاده، حسین کاظمی
خط حمله: علی سامره، فراز فاطمی، هادی آهنگران، مجتبی زارع، روبرت مارگوسی، بهمن طهماسبی
مردان شیرازی:
گلرها: محمدرضا مهربانی، علیرضا قشقائیان
مدافعان: افشین پیروانی، غلامحسین پیروانی، ستار زارع، غلامحسین پیروانی
خط میانی: داریوش یزدانی، غلامرضا رضایی، سیاوش اکبرپور، معدنچی، رجب‌زاده، روانخواه، محمد عباسی
خط حمله: علی میرزااستواری، عباس سیمکانی، علیرضا حیدری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار