جنگنده سوخو 24 روس در حریم هوایی سوریه و در نزدیکی مرزهای ترکیه و با موشک هوا به هوای اف 16 ترکیه هدف قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۳۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵ 03 December 2015
به گزارش تابناک یزد، سوم آذرماه بود که یک هواپیمای جنگی سوخو-24 که در عملیات هوایی بر ضد گروه تروریستی داعش در سوریه شرکت کرده بود، در خاک سوریه در چهار کیلومتری مرزهای ترکیه سرنگون شد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است این جنگنده در حریم هوایی سوریه با یک موشک هوا به هوا که از یک جنگنده اف 16 ترکیه شلیک شده بود، ساقط شده است اما مقامات ترکیه تاکید می کنند که این هواپیمای جنگی روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است. 

خنجری که ترکیه از پشت بر پیکر روسیه زد

بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، این جنگنده در حریم هوایی سوریه و در نزدیکی مرزهای ترکیه هدف قرار گرفته است.

روزنامه روسی "کومرسانت" نوشت: ارتش روسیه در نظر دارد حدود 10 فروند جنگنده دیگر در سوریه مستقر کند. این روزنامه به نقل از یک منبع نظامی روسیه اعلام کرد این کشور در حال بررسی امکان اعزام 10 تا 12 فروند جنگنده دیگر به پایگاه حمیمیم سوریه است تا مأموریت 24 بمب افکنی را که در حال حاضر در عملیات بر ضد تروریست‌‌هاشرکت دارند، پوشش دهند.

این منبع نظامی گفت: «از این پس هر یک از 24 فروند بمب افکن خط مقدم به همراه یک جنگنده دیگر به پرواز در خواهد آمد. بدین منظور، ستاد مشترک ارتش امکان اعزام بین 10 تا 12 جنگنده دیگر را به پایگاه حمیمیم بررسی می کند تا هر « سوخو-24 ام » و « سوخو-34 » به همراه یک جنگنده « سوخو-27 اس.ام » یا « سوخو-30 اس.ام » به اهداف مورد نظر حمله کند.»

خنجری که ترکیه از پشت بر پیکر روسیه زد

پیش از حمله ترکیه به جنگنده سوخو-24 ام، بمب افکن های روسیه بدون همراهی جنگنده ها پرواز می کردند، زیرا این خطر وجود نداشت که از زمین هدف قرار گیرند؛ چرا که براساس اطلاعات موجود، تروریست ها موشک های زمین به هوای قابل حمل در اختیار نداشتند و خطر حمله با هواپیماهای ائتلاف به رهبری آمریکا نیز جدی گرفته نشده بود. کمک خلبان سوخو کشته شده است، اما خلبان آن به دست تروریست‌ها اسیر شد. پس از این واقعه، یک تیم ویژه از کماندوهای نیروی هوایی سوریه طی عملیاتی، خلبان روسی را از دست تروریست‌ها آزاد کردند.

خنجری که ترکیه از پشت بر پیکر روسیه زد

نکته جالب ماجرا آنجاست که ترک‌ها ابتدا مسئولیت این سقوط را بر عهده گرفتند، اما پس از مشاهده مواضع مقامات روس این سقوط را بی‌ارتباط با خود دانستند.

"محمد فاتح جیلان" نماینده دائم ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) در این باره گفت: دو هواپیما وجود داشته است و در عرض پنج دقیقه ده بار به آنها هشدار داده شده بود که به حریم هوایی ترکیه وارد نشوند اما با این حال، آنها این کار را انجام دادند. زمانی که آنها وارد حریم هوایی ما شدند و آن را نقض کردند(!) از سوی هواپیماهای اف 16 ما که در آن محل در حال گشت زنی بودند رهگیری شدند.

 یکی از دو هواپیمای روس، حریم هوایی ما را ترک کرد اما دیگری باقی ماند و در حریم هوایی ما هدف قرار گرفت و در خاک سوریه افتاد. حالا سوال اینجاست که ترکیه با چه موشکی سوخو 24 روس را هدف قرار داده که این جنگنده غول‌پیکر را به داخل خاک سوریه پرتاب کرده است؟؟!!


خنجری که ترکیه از پشت بر پیکر روسیه زد

من ملزم به ادای دین و گرفتن انتقام فرمانده خود هستم. 

خلبان نجات یافته روس که بعداز سرنگونی هواپیمایش توسط ترکیه با چتر نجات فرودآمد و پس از اسارت به دست تروریست‌ها توسط کماندوهای ارتش سوریه و رزمندگان حزب‌الله نجات یافت، گفت ما در ارتفاع 6 هزار متری پرواز می کردیم و هوا روشن بود و پرواز حتی در لحظه انفجار موشک هم تحت کنترل من بود، به خوبی نگاه کردم، حتی بر روی نقشه و نیز بر روی زمین که مرزها کجا بود و ما کجا هستیم.

خنجری که ترکیه از پشت بر پیکر روسیه زد

وی تاکید کرد که حتی خطر ورود به ترکیه نیز وجود نداشت. این خلبان روس همچنین با بیان اینکه هیچ هشداری از سوی ترکیه درباره نقض حریم هوایی این کشور دریافت نشد، گفت: درواقع هیچ هشداری داده نشد نه از طریق بی سیم و نه از طریق تصویری. به هیچ وجه تماسی از طرف ترکیه با ما گرفته نشد، از این رو، ما در وضعیتی عادی، داخل مسیر نظامی شده بودیم.


خنجری که ترکیه از پشت بر پیکر روسیه زد

رئیس جمهور روسیه بر گرفتن انتقام اقدام ترکیه در سرنگون کردن هواپیمای نظامی روسیه تاکید کرد. 

این حادثه در کوتاه مدت باعث شادی دل رقبا و مخالفان روسیه در منطقه (عربستان سعودی، قطر و امارات) و در جهان (آمریکا) و ترمیم وجهه آسیب دیده آنکارا و اردوغان و ضربه به وجهه روسیه می شود اما در میان مدت و بلندمدت باعث آسیب دیدن منافع ملی ترکیه خواهد شد.

خنجری که ترکیه از پشت بر پیکر روسیه زد
ترکیه با این اقدام در جایگاه آلت دست قدرت های جهانی و منطقه ای رقیب روسیه قرار گرفت. رقبایی که نمی توانند به هنگام پرداخت هزینه در کنار آنکارا باشند، همانگونه که گرجستان و اوکراین در رویارویی با روسیه نتوانستند حمایتی تاثیرگذار، ملموس و سرنوشت ساز از بزرگترین رقیب مسکو دریافت کنند.

حملات گسترده جنگنده های روسیه علیه مواضع داعش،نارضایتی دولت ترکیه را به اوج خود رسانده است.

دخالت نظامی روسیه در سوریه به نقشه سرنگونی سیاسی یا مسلحانه بشار اسد در سوریه پایان داد. جنگنده های روسیه علاوه بر بمباران داعش در حال هدف قرار دادن دیگر گروه‌های تروریستی و  مخالفان مسلح بشار اسد هستند و این یعنی نقش بر آب شدن احیای امپراطوری عثمانی اردوغان. همان نیروهایی که توسط ترکیه مسلح و آموزش داده شده اند و مورد حمایت همه جانبه آنکارا هستند و به راحتی از مرزهای ترکیه رفت‌وآمد می‌کنند، امروز زیر آتش سنگین روسیه و سوخوهایش هستند.

خنجری که ترکیه از پشت بر پیکر روسیه زد


اختلاف اصلی روسیه با ترکیه که موجب تشدید بحران در روابط بین دو کشور شده این است که روسیه از مشروعیت در سوریه و ترکیه از گروههای تروریستی تکفیری در این کشور حمایت می‌کند.


کاسه صبری که بالاخره لبریز شد

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است که  این اقدام عواقب سنگینی به همراه خواهد داشت و پیامدهای وخیمی بر روابط روسیه و ترکیه خواهد داشت. ما هرگز تحمل نخواهیم کرد جنایاتی مثل جنایات امروز علیه ما صورت گیرد. از آمریکایی ها می خواهیم دهان سگ هارشان را در ترکیه ببندند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار