خبر شهرستان ها
بسته خبری شهرستانها، خبرهایی را شامل می شود که از شهرستانهای مختلف استان تهیه و منتشر می شود.
کد خبر: ۱۳۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷ 16 November 2015

فرماندار بوکان در 3 بخش به وضعیت این شهرستان پرداخت

به گزارش رضا سلیمانی خبرنگار خبرگزاری تابناک آذربایجان غربی : فرماندار شهرستان بوکان در سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سه بخش به تشریح و ارائه ی گزارش جامعی از وضعیت شهرستان بوکان پرداخت و در بخش اول سخنانش در خصوص تنگناها و محدودیت های توسعه، گفت : شهرستان بوکان با وسعت 2541 کیلومتر مربع ، حدود 7/6 وسعت استان و با جمعیت بالغ بر 230 هزار نفر ، حدود 3/7 جمعیت استان را تشکیل می دهد.

جمال خسروی افزود : نرخ بالای رشد جمعیت شهرستان از دهه ی 40 شمسی به بعد ، رشد فزاینده جمعیت شهر بوکان پس از از انقلاب و نرخ بیکاری 1/20 درصد از علل اساسی عدم تناسب میان امکانات و وضعیت موجود بوده است.

وی خاطر نشان کرد : بر این اساس می بایست در شاخص های توسعه ای و زیربنایی ، فراهم نمودن امکانات و خدمات را متناسب با روند افزایش جمعیت ، مبنای برنامه ریزی و توسعه قرار داد. فرماندار شهرستان بوکان در بخش دوم سخنانش در خصوص قابلیت ها و پتانسیل های قابل توجه شهرستان بوکان در کنار تنگناها و محدودیت های توسعه تصریح کرد : بوکان ، سومین شهر استان از نظر جمعیتی ، مبادی ورودی و خروجی جنوب غربی را به شمال غربی متصل می کند و همچنین غربی ترین محور توسعه کشور که حول این جاده ترانزیتی شکل گرفته ، از این شهر می گذرد. جمال خسروی خاطر نشان کرد : بوکان ، فرصت بسیار مناسبی برای تبدیل استان آذربایجان غربی به معبری توسعه ای است ، زیرا بخش اصلی کریدور شمال – جنوب در غرب کشور از استان آذربایجان غربی و از بوکان می گذرد به گونه ای که خوزستان ، کرمانشاه ، کردستان ، همدان و ایلام زیر نفوذ این مسیرمهم ترانزیتی می باشد. وی گفت : داشتن بیشترین اراضی زراعی مستعد توسعه و تولید 600 هزار تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی و نیز بالا بودن نسبی دام سنگین ، قابلیت این شهر را در اجرای طرح های دامداری شیری ، پرواربندی گوساله و زنبور داری دو چندان کرده است. فرماندار شهرستان بوکان افزود : وفور گیاهان دارویی ، صنعتی و خوراکی در کنار نیروی فعال جویای کار ، وجود جاذبه های فراوان طبیعی در عرصه های تاریخی ، فرهنگی و طبیعت مستعد برای گردشگری ، بر پتانسیل این شهرستان در زمینه های متعدد افزوده است  جمال خسروی در بخش سوم سخناش تسریع در روند ادامه و تکمیل فازهای بعدی کنارگذر بوکان ، بزرگراه میاندوآب – بوکان – سقز ، تسریع در احداث جاده بوکان – ربط - سردشت ، تسریع در احداث سیلوی بوکان به دلیل قابلیت های کشاورزی شهرستان، تامین فاز دوم شهرک صنعتی ، ایجاد ناحیه صنعتی سیمینه ، گسترش واحدهای صنعتی با گرایش صنایع صادراتی ، توسعه بخش آموزش و پوشش تحصیلی دانش آموزان روستایی ، اعطای تسهیلات و شرایط ویژه برای طرح های صنعتی اولویت دار با اشتغالزایی بالا را از راهبردهای اساسی توسعه شهرستان دانست. وی تشکیل شرکت های مشاوره در امور سرمایه گذاری و بازرگانی ، ایجاد و راه اندازی واحدهای فرآوری معدنی ، گسترش واحدهای بزرگ صنایع تبدیلی کشاورزی ، توسعه و ایجاد امکانات زیر بنایی در بخش گردشگری ، ساماندهی صنوف آلاینده و ایجاد مجتمع در راستای اشتغالزایی و روان سازی ترافیک ، اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی و توسعه کشت های گلخانه ای با توجه به کاهش نزولات جوی و احیاء تالاب قره گل و تبدیل آن به تالاب دائمی که به دلیل پذیرا بودن هزاران پرنده بومی و مهاجر می تواند پتانسیل خوبی برای گردشگری باشد ، توجه ویژه به توسعه ی اشتغال روستایی ، اجرای طرح هادی و خدمات زیربنایی به منظور ایجاد سکونت پایدار و ایجاد تعاونی های تولیدی از طریق حمایت های ویژه از فارغ التحصیلان بخش های مختلف فنی و ...را از دیگر راهکارهای توسعه ی شهرستان عنوان کرد.


تعرض اجتماعی و چشم پوشی مسئولان بوکان

پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز نوشت ؛ احساس آرامش و امنیت در زندگی هر انسانی لازم و ضروریست و این حق مسلم و طبیعی هر انسانی است. لازم است که این احساس برای مردان و زنان در هر جامعه ای مهیا باشد. شاید به خاطر شخصیت و موقعیت زنان این مسئله وقتی مطرح می شود خیلی برای آنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

هدف از اشاره به این مطلب بیان یک نکته لازم و ضروری است که متأسفانه در جامعه ما و شهرستان بوکان چندان رعایت نمی شود. و این است که در جامعه ما برای رعایت حجاب و عفاف به زنان تذکر داده می شود ، آیا به همان اندازه هم به آقایان این هشدار داده است که از نگاه و زبان خود در برابر بانوان ، مراقب باشند ؟؟؟!
نکته جالب اینجاست که در رابطه با این موضوع در قرآن نیز به مردان تذکر داده شده که مراقب چشمان و دستان خود باشند و مجاز به هرکاری نیستند که انجام دهندبارها و بارها شاهد تعرض کلامی و رفتاری مردان نسبت به بانوان در خیابان ها بوده ایم و بدون اینکه واهمه ای از برخورد یک مقام قضایی با خود را داشته باشند.

این معضلی است که اغلب دختران و بانوان با آن مواجه هستند و هر کدام از آنان بخشی از تجربه اجتماعی خود را درمزاحمت های خیابانی و تعرض کلامی و رفتاری .چشیده اند. از این رو می توان ۱- ترساندن بانوان با موتورسیکلت ۲- تنه زدن ۳- متلک انداختن و…. را بخشی مزاحمت ها نام برد ،که موارد نامبرده می تواند احترام به حقوق شهروندی بانوان را از هر مردی سلب نماید. حلقه های عجاب ، عفت و غیرت در سایه غفلت مسئولان فرهنگی در این شهرستان گم شده و با گشت و گذار در خیابان های بوکان علی الخصوص ( خیابان انقلاب و بازار تاریک ) هر روز شاهد تغییراتی در چهره شهر می شویم. حال امید است که ارگانهای و مسئولان مرتبط با این موضوع این مهم را به باد فراموشی نسپارند و شاهد برداشتن قدم هایی از « همدلی و همزبانی » در بوکان باشیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار