شما چقدر از وقت تان را به مطالعه اختصاص می دهید؟ این سؤالی آشناست که سوژه بسیاری از مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی بوده و به خصوص امروز که یادآور این یار مهربان است...
کد خبر: ۱۲۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ 15 November 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، آمارهای ضد و نقیضی در این‌باره وجود دارد. چند سال پیش اعلام شد سرانه مطالعه هر ایرانی 2 دقیقه است. بعد از آن برخی از مسئولین گفتند که چنین چیزی غیرممکن است و 7 دقیقه، 18 دقیقه و حتی 95 دقیقه اعلام شد! پس از آن شورای فرهنگ عمومی در سال 1390 متوسط مطالعه مردم ایران را 12 دقیقه اعلام کرد که این زمان شامل مطالعه کتاب، روزنامه، ادعیه و ... است.

آمارهای جهانی نشان می‌دهد ژاپنی‌ها 90 دقیقه، انگلیسی‌ها 55 دقیقه و آمریکایی‌ها 20 دقیقه از یک روز خود را به مطالعه اختصاص می‌دهند. همین آمارها عنوان می‌کند که هر ایسلندی در سال 40 کتاب می‌خواند و در طول زندگی خود یک کتاب تألیف می‌کند.

می‌توانیم از این آمارها بگذریم و نگاهی به خود و خانواده‌مان بکنیم. ماهیانه یا حتی سالانه چقدر از درآمدمان صرف خرید کتاب می‌شود و چقدر از زمان را در روز به مطالعه اختصاص می‌دهیم؟ این سؤال که مطرح می‌شود داد خیلی‌ها به آسمان می‌رسد که در این وضعیت گرانی و اقتصادی از کجا بیاوریم که کتاب بخریم؟ در این فرصت اندک نمی‌خواهیم بگوییم که ما از رکوردداران مصرف لوازم آرایشی هستیم و .... بلکه هدف ما معرفی یک حرکت خودجوش مردمی است که راه مطالعه را برای همشهریان ما هموار می‌کند.

مقر کتاب یک پایگاه مردمی و خودجوش است که در شهرهای مختلفی از جمله کرمان، یزد، کرمانشاه، تهران، شهرکرد، اصفهان و زاهدان مشغول به فعالیت است. این حرکت زیبا در مشهد به عنوان سومین شهر کشور از آغاز سال 94 فعالیت رسمی خود را مشهد آغاز کرد.

تعدادی از بانوان متعهد و دلسوز با محوریت تأکید مقام معظم رهبری در ترویج فرهنگ کتابخوانی اقدام به تشکیل این جمع فرهنگی کرده‌اند که طرح‌های از جمله همسایه فهیم، محله فهیم، میز رمان، نیلوفرانه، وقف کتاب، نمایشگاه کتاب و لوازم التحریر ایرانی اسلامی و مجله خانه خوبان و ... را در حال اجرا دارند.

در واقع مقر کتاب یک نمایشگاه کتاب دائمی است که با تلاش برای فروش کتاب با تخفیف حداقل 10 درصد سعی می‌کند راه خرید کتاب را برای خانواده‌ها هموار کند. کتابهایی که همه توسط یک گروه کارشناس مطالعه شده و مورد تأیید آنها قرار گرفته است. به عنوان مثال میز رمان یکی از طرح‌هایی است که در این پایگاه فرهنگی در حال اجراست.

فاطمه سادات نمازی یکی از اعضای مقر کتاب در این‌باره به تابناک خراسان رضوی گفت: کارشناسان ما 1700 رمان ایرانی و خارجی را مطالعه کردند و از میان آنها صد و اندی رمان باقی ماند که بهترین وسالم‌ترین رمان‌ها برای مطالعه بچه‌ها و فرزندان ما انتخاب شد.

وی گفت: این طرح برای کسانی که به سن رمان‌خوانی رسیده‌اند یا علاقه به رمان دارند بسیار مناسب است چرا که خانواده‌ها و اولیای مدرسه می‌توانند با خیال راحت این رمان‌ها را در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهند.

این کارشناس فرهنگی افزود: در واقع میز رمان طرحی است که برای مدارس تدوین شده که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است.

کتاب گران است پولی برای خرید کتاب باقی نمی‌ماند

حالا اگر کسی قادر به خریدن کتاب نیست مقر کتاب طرح‌های دیگری هم دارد که خانواده‌ها می‌توانند کتاب را به امانت ببرند یا کتابی را که از آنها خریده‌اند دوباره به خودشان بفروشند و کتاب جدید دیگری بخرند.

به عنوان مثال شما می‌توانید با تشکیل گروهی از دوستان و اعضای خانواده و فامیل خود مبلغ اندکی را به عنوان حق عضویت به مقر کتاب بدهید و تقریباً به تعداد دو برابر افراد جمع‌تان یک کتابخانه به امانت بگیرید. این طرح حتی برای مدارس هم قابل اجراست.

مجله خوبان یکی دیگر از فعالیت‌های این گروه است که با سه ویژه‌نامه همسران، بچه‌های خوبان و دیدار آشنا در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

نمازی در این باره گفت: محتوای این نشریات توسط مؤسسه امام خمینی(ره) تهیه می‌شود و با استقبال خوب و گسترده‌ای از طرف مردم مواجه شده است.

وی افزود: مطالب این نشریات بسیار کاربردی است و به نظر من وقتی آن را می‌خوانی روح تازه‌ای در انسان دمیده می‌شود و به تحرک و پویایی واداشته می‌شود.

پشتیبان ما آقا امام زمان(عج) است

اولین سؤالی که به ذهن هر خواننده می‌رسد این است که این کار بزرگ با کدام پشتوانه مالی انجام می‌شود؟

نمازی در پاسخ این سؤال به تابناک خراسان رضوی گفت: پشتیبان ما خود آقا امام زمان(عج) است. درست است که خیرینی داریم اما مبالغ دریافت شده با حجم کتابهای خریداری شده هیچ تناسبی ندارد و این فقط آقا امام زمان(عج) است که تا امروز دست ما را گرفته و توفیق خدمت به ما داده است.

در هفته کتاب در ایستگاه‌های مترو هستیم!

این عضو مقر کتاب گفت: از امروز در سه ایستگاه قطار شهری به معرفی کتاب می‌پردازیم.

وی گفت: اعضای ما در طول هفته کتاب در سه ایستگاه میدان بسیج، شریعتی و فلسطین حضور دارند و قرار است به معرفی کتابهای تاریخ مستطاب و دختر شینا بپردازند.

وی ادامه داد: در کنار این کتابها، بروشورهای مؤسسه امام خمینی(ره) که ما عنوان کتاب ساندویچی را برای آن انتخاب کرده‌ایم هم ارائه می‌شود. این کتابها 35 موضوع مختلف دارد.

با کتاب آشتی کنیم

خلاصه اینکه اگر شما هم دغدغه فرهنگی دارید، علاقه دارید که اطرافیانتان را به کتابخوانی تشویق کنید و برای این کارها نیاز به پشتیبانی دارید همین الان تلفن را بردارید و با مقر کتاب تماس بگیرید.

مقر کتاب برای همه سنین و هر گروهی، جمع‌های خانوادگی، مدارس و ... کتابخانه امانت می‌دهد و خلاصه هر کاری می‌کند که امر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را در لزوم انس با کتاب اجرایی کند.

لازم به یادآوری است مقر کتاب مشهد در عبدالمطلب 7، هنرور 5ٰ نبش سعادتجو 12 مستقر است. تلفن تماس مقر کتاب: 37315421 می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار