مدير مركز خدمات تخصصي تشخيص پزشكي جهاددانشگاهي استان يزد با اشاره به درمان بسياري از بیماری‌هاي صعب‌العلاج با سلول‌های بنیادی خون‌ساز، از ذخیره‌‌سازي قريب يك‌هزار نمونه از خون بندناف نوزادان مربوط به این نمایندگی تاكنون خبر داد.
کد خبر: ۱۲۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸ 01 November 2015

به گزارش تابناک یزد،خون بند ناف كه به عنوان خون جفتي شناخته شده، خوني است كه در جنين در حال تكوين داخل رحم جريان دارد و غالباً پس از تولد نوزاد، خون باقيمانده در بند ناف و جفت كه غني از سلول‌هاي بنيادي است به عنوان يك زباله بيولوژيك دور ريخته مي‌شود در حالي كه سلول‌هاي بنيادي كه از بند ناف گرفته مي‌شود، بسيار پرتوان و ناميرا هستند و در اثر تكثيرهاي متوالي نيز دچار پيري نمي‌شوند.

به عبارتي با تزريق يا جايگزيني سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف در مناطقي كه به صورت جدي آسيب ديده‌اند، مي‌توان به بهبودي آنها كمك كرد.

به دنبال كسب نتايج ارزشمند در درمان بيماري‌هاي لاعلاج با استفاده از سلول‌هاي بنيادي، تشكيل بانك‌هاي نگهداري خون بند ناف در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت و در كشور ما نيز به همت پژوهشگاه رويان جهاددانشگاهي، شركت فناوري بن‌ياخته‌هاي رويان در اين رابطه با كسب مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي فعاليت خود را آغاز كرد.

البته هم‌اكنون در اكثر استان‌هاي كشور نمايندگي‌هايي از اين بانك وجود دارد كه نمونه‌هاي خون بند‌ ناف را براي نگهداري به تهران ارسال مي‌كنند تا در موارد مورد نياز از سلول‌هاي بنيادي آن استفاده شود.

در حال حاضر نيز بيش از 58 هزار نمونه در بانك خون رويان فريز شده و نگهداري مي‌شود كه قريب يك‌هزار نمونه از اين تعداد مربوط به نمایندگی يزد می‌باشد.

"محمدصادق قانع عزآبادي" مدير مركز خدمات تخصصي تشخيص پزشكي جهاددانشگاهي استان يزد در اين باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، تصريح كرد: نمايندگي بانك خون بند ناف رويان جهاددانشگاهي استان يزد از اواسط سال 86 فعاليت خود را آغاز كرده و كار مشاوره، عقد قرارداد، انجام نمونه‌گيري از بند ناف، ارسال نمونه خون به تهران و غيره را براي مردم يزد انجام مي‌دهد.

وي با بيان اين كه تاكنون 937 نمونه از خون بندناف نوزادان از نمایندگی يزد در اين بانك ذخيره‌سازي شده است، تاكيد كرد: اين نمونه‌ها در درمان بسياري از بيماري‌هاي صعب العلاج با منشاء خوني از قبيل سرطان خون، تالاسمي و كم خوني‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اين مسئول اضافه كرد: در حال حاضر در كشورمان، بيماري سرطان خون به طور كامل با استفاده از سلول‌هاي بنيادي قابل درمان است و محققان كشورمان در تلاش هستند تا با استفاده از اين سلول‌ها، بسياري از بيماري‌هاي ديگر را نيز به طور كامل درمان كنند.

وي در رابطه با نحوه عضويت افراد در بانك خون بند ناف نيز اعلام كرد: مادر مي‌بايست از هفته 36 بارداري يعني در آخرين ماه حاملگي در اين رابطه اقدام كند به اين صورت كه با مراجعه به دفتر اين نمايندگي به آدرس يزد، آزادشهر، قبل از ميدان ولايت(فلكه سوم)، روبروي تالار نور، كوچه شهيد نكويي يا در تماس تلفني به شماره‌ي 37203084-035 از مشاوره در اين خصوص بهره‌مند ‌شود.

قانع عزآبادي ادامه داد: پس مطالعه موارد منع قراداد و تكميل پرشنامه پزشكي، مادر براي انجام آزمايشات مربوطه به آزمايشگاه ارجاع داده مي‌شود و با پذيرش نتايج آزمايشات، وسايل مربوط به نمونه‌گيري در اختيار خانواده قرار مي‌گيرد تا در زمان بستري مادر به بيمارستان انتقال داده شود.

وي اين وسايل را شامل كلمن، كيت يخ، كيسه خون‌گيري و ست استريل ذكر كرد كه در محل بيمارستان توسط كارشناسان خونگيري كه از دفتر نمايندگي اعزام مي‌شوند، تحويل گرفته مي‌شود.

به گفته‌ي وي، در بيمارستان، بلافاصله بعد از زايمان عمل نمونه‌گيري توسط كارشناس خون‌گيري انجام و نمونه خون تهيه شده با اولين پرواز به تهران ارسال مي‌‌شود و نمونه‌هايي قابل ذخيره‌سازي خواهند بود كه بيش از 600 ميليون سلول بنيادي مناسب داشته باشد.

مدير مركز خدمات تخصصي تشخيص پزشكي جهاددانشگاهي استان در مورد هزينه‌هاي قرارداد نگهداري از نمونه‌ها نيز اظهار كرد: در سال جاري، مبلغ اعلام شده از سوي شركت فناوري بن ياخته‌هاي رويان، دو ميليون و 200 هزار تومان و مبلغ استمرار قرارداد در سال جاري 116 هزار تومان اعلام شده است.

قانع عزآبادي با تاكيد بر اين نكته كه مهمترين هدف از ارائه اين خدمات، كمك به نجات جان انسان‌هاست، در پايان به افتخارآفريني اخير نمايندگي بانك خون بندناف جهاددانشگاهي استان نيز اشاره كرد و گفت: دفتر نمايندگي يزد در شش ماهه اول سال جاري از بين 24 نمايندگي كشور در شاخص بازديدهاي دوره‌اي در سطح كشور حائز رتبه اول شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار