مدير كل امور اجتماعی استانداري یزد اظهار كرد: یکی از مشکلات و نقاط ‌ضعف در حوزه اجتماعی استان یزد این است که علی‌رغم وجود ظرفیت‌های خیری و وجود خیرین نامدار در استان، رویکردهای اجتماعی و فرهنگی در امور خیریه، پايين است.
کد خبر: ۱۱۹۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹ 28 October 2015

به گزارش تابناک یزد،"مجید جوادیان‌زاده" افزود: به عبارتي، کمک‌های خیریه‌ای و خیرین، کمتر به مسائل و آسیب‌های مشخص اجتماعی معطوف شده و عمدتاً مسائل عمرانی را در برگرفته‌ که آنهم قابل نقد است.

وي از پایین بودن شاخص طلاق استان یزد در کشور خبر داد و گفت: استان يزد خوشبختانه رتبه پایینی به لحاظ رتبه‌بندی طلاق در كشور دارد به نحوي كه از هر هفت ازدواج در یزد، یک ازدواج به طلاق منجر می‌شود و اين در حالي است كه در متوسط کشوری از هر پنج ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می‌شود و اين نسبت در استاني مانند تهران به سه ازدواج و یک طلاق نيز مي‌رسد.

جوادیان‌زاده ادامه داد: البته با توجه به پیشینه تاریخی استان یزد، طلاق یکی از آسیب‌های بسیار محدود فرهنگی در استان بوده بنابراین این آمار نيز قابل تأمل است و باید یک سری برنامه‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها در اين رابطه انجام شود.

مدير كل امور اجتماعي استانداري در ادامه به سرمایه‌هاي اجتماعی استان اشاره كرد و گفت: سرمايه‌هاي اجتماعي در واقع يا به اصطلاح، چسب جامعه هستند يعني عواملی هستند که باعث می‌شوند تا جامعه انسجام و یکپارچگی خود را حفظ کند و از تفرق و چندپارچگی آن جلوگیری شود.

وي خاطرنشان كرد: براساس پیمایش‌های صورت گرفته، متوسط سرمایه اجتماعی استان یزد از ميانگين کشوري بالاتر است اما در مجموع، وضعیت قابل نقدی داریم چرا كه نسبت به گذشته در اين حوزه شاهد کاهش هستيم و کاهش سرمایه اجتماعی به معناي كمتر شدن انسجام اجتماعی نسبت به گذشته است.

جواديان‌زاده يكي ديگر از مباحث اجتماعي استان را موضوع حوادث رانندگی و تلفات ناشي از آن ذكر كرد و براي آن سه عامل تاثيرگذار برشمرد.

به گفته‌ي وي، عامل فرهنگی يا به عبارتي فرهنگ رانندگی، اولين نكته در رابطه با تصادفات در استان است و قوانین بازدارنده و موضوع مهندسی معابر و راه‌ها نيز دو عامل ديگر دخيل در اين رابطه هستند كه از بين اين سه عامل، فرهنگ راهنمایی و رانندگی يك موضوع اجتماعی محسوب مي‌شود كه 70 درصد علل تصادفات را تشکیل می‌دهد و دو عامل دیگر مسبب 30 درصد باقيمانده تصادف هستند.

وی اظهار كرد: اين در حالي است كه متاسفانه استان یزد در پايش‌هاي مختلف جزو استان‌هاي پرآسيب در مقوله حوادث رانندگي است و هر چند طي سال جاري با کاهش تلفات رانندگي مواجه بوده‌ايم ولي همچنان به لحاظ  آسیب تصادفات رانندگی به ويژه در حوزه دورن شهري، جزو استان‌هاي داراي مشكل هستيم.

وی در اين باره تصريح كرد: متاسفانه يزد در زمره‌ي استان‌هايي است آمار تصادفات درون‌شهری‌ آن بیشتر از تصادفات برون‌شهری است و عمده دلیل اين حوادث نيز مسائل اجتماعي و فرهنگی يا در واقع فقدان یک فرهنگ صحيح رانندگی است.

این مقام مسئول استان يزد به لحاظ مسائلي مانند موضوعات علمي و نرخ پايين بيكاري جزو استان‌هاي داراي وضعيت مناسب در كشور خواند و در ادامه گفت: در حوزه سلامت به ويژه سلامت اجتماعی نیز وضعیت خوبی را در استان يزد شاهد هستيم به نحوي كه موضوع سلامت به سطح جامعه آورده شده است و همه مردم از آن برخوردار هستند.

وي افزود: برخورداری بخش اعظمی از مردم، نسبت به خدمات حوزه سلامت، یزد را در جایگاه بسیار مطلوبی در کشور قرار داده ‌به گونه‌ای که امروز بحث تبدیل استان یزد به قطب سلامت كشور مطرح است.

جوادیان‌زاده با اشاره به صنعتي بودن استان يزد، وجود برخی از آسیب‌های اجتماعي ناشی از صنعتی بودن مانند تکدی‌گری در مقايسه با استان‌های غيرصنعتی را طبيعي دانست و تاكيد كرد: البته با اين وجود نيز استان يزد در مجموع به نسبت استان‌های دیگر، متکدیان بسیار کمتري دارد و علاوه بر اين نيز تقریباً تمامي متکدیان استان، غیربومی هستند.

وی با اشاره به فعاليت قريب 200 سازمان مردم نهاد(سمن) در استان، عنوان كرد: عمده سازمان‌های مردم‌ نهاد استان یزد در امور خیریه و حوزه‌هاي فرهنگی و اجتماعی مشغول به فعالیت هستند.

وی در پايان نيز به گروه‌های نیازمند اجتماعی در استان نيز اشاره و تصريح كرد: يكي از اين گروه‌ها، بیماران خاص هستند كه استان یزد جزو استان‌هايي بشمار مي‌آيد كه خدمات مناسبی را به آنها ارائه مي‌دهد.

جواديان‌زاده در اين رابطه گفت: استان يزد حدود يك‌هزار و 700 بیمار خاص دارد که عمدتاً شامل بيماران هموفیلي، کلیوی، ام ‌اس و مبتلايان به تالاسمی هستند و خوشبختانه با توجه به امکانات درمانی و نيز امکانات ورزشی و اجتماعی مطلوب در استان، خدمات نسبتاً خوبي به آنها ارائه مي‌شود به طوري كه استان يزد به محل رجوع برخي بیماران خاص سایر استان‌های منطقه جنوب شرق كشور نيز تبديل شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار