رئیس انجمن نفرولوژی ایران گفت: دستگاه‌های دیالیز ما قدیمی است و از سوی دیگر تعداد بیماران دیالیزی در حال افزایش است.
کد خبر: ۱۱۸۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴ 27 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی محمد رضا گنجی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جایگاه ایران در علم نفرولوژی اظهار داشت: جایگاه ایران از نظر زیربناهای این علم، دارای مشکل است، تحقیقات ما مشکل دارد؛ همان گونه که علم ما با صنعت همخوانی ندارد.

وی افزود: باید درباره مشکلی که داریم تحقیق کنیم، نه اینکه تحقیقات دنیا را تقلید کنیم، از نظر کار و علم کار نفرولوژی خوشبختانه کمبود نداریم.

گنجی بیان کرد: علم پزشکی بسیار گسترده است و هر روز عوض می‌شود؛ ما برای 80 میلیون نفر، 350 نفرولوژیست در اختیار داریم و از نظر تعداد نفرولوژیست، زیر استاندارد هستیم؛ بنده متخصص اگر قرار باشد بیشتر مریض ببینم کمتر وقت می‌شود مطالعه کنم. برگزاری کنفرانس‌های علمی می‌تواند سبب ارتقای علمی متخصصان ما شود.

وی با اشاره به وضعیت تجهیزات دیالیز در کشور خاطرنشان کرد: دستگاه‌های ما قدیمی است و از سوی دیگر تعداد بیماران دیالیزی در حال افزایش است؛ شاید چیزی در حدود دو هزار و 500 تا سه هزار دستگاه دیالیز احتیاج داریم و برنامه‌ای را در وزارتخانه تهیه کرده‌اند تا سایر شرکت‌های داخلی و خارجی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

گنجی گفت: دیالیز سال‌هاست مجانی است و داروهای دیالیز هم چون بیماران دیالیزی خاص هستند تا زمان دیالیز و چند هفته بعد از پیوند، فرانشیز کمتری پرداخت می‌کنند؛ برای داروها نیز دولت یارانه می‌دهد اما نمی‌دانم چرا بعد از پیوند که بازهم مریض پیوندی مشکلات خاص خود را دارد، پول آزمایشاتشان بسیار گران است و هر ماه باید از هلال احمر داروهای خود را بگیرند و ماهی چند روز در صف هلال احمر باشند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث دیالیز نوآوری نداشتیم و هنوز با همان روش سنتی دیالیز می‌کنیم و همچنان که در آموزش خود نوآوری نداشتیم، در این قسمت هم نوآوری نداشتیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار