دو خبرانه تابناک گیلان (17+) ؛
تابناک گیلان در نظر دارد که روزانه دو خبری که شاید به نوعی مهمترین اتفاق روز و هم جالب ترین خبری که از نگاه تماشاگران تابناک باشد را منتشر کند که هفتدهمین بسته دو خبرانه تابناک گیلان را با هم مرور می کنیم.
کد خبر: ۱۱۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 26 October 2015
تابناک گیلان در نظر دارد که روزانه دو خبری که شاید به نوعی مهمترین اتفاق روز و هم جالب ترین خبری که از نگاه تماشاگران تابناک باشد را منتشر کند که هفتدهمین بسته دو خبرانه تابناک گیلان را با هم مرور می کنیم.


معمای مرگ مرموز زن جوان و 2 دخترش در رودسر

معمای ناپدید شدن زن جوان و دو کودک خردسالش با کشف جسد آنها پیچیده‌تر شد.
 
به گزارش تابناک گیلان ، روز چهارشنبه گذشته مردی با مراجعه به ماموران پلیس آگاهی شهرستان رودسر از ناپدید شدن مرموز همسر و دو فرزندش خبر داد.

این مرد در شکایتش گفت: من اهل روستای گره گوابر اشکور و کشاورز هستم. امروز وقتی به خانه آمدم متوجه شدم همسرم به نام طاهره 31 ساله همراه دو دخترم دنیا سه ساله و دریا شش ساله در خانه نیستند. با طولانی شدن غیبت آنها، به جستجو در روستا پرداختم، اما کسی آنها را ندیده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم شکایتی را مطرح کنم.

پس از این شکایت تیمی از ماموران، تحقیقات در این زمینه را آغاز کردند، اما هیچ ردی از اعضای این خانواده به دست نیامد. جستجوها ادامه داشت تا این که دیروز یکی از اهالی روستا با جسد طاهره زیر پل تقوای زیاز اشکور روبه رو شد. او در تماس با پلیس موضوع را گزارش کرد و تیمی از کارآگاهان خود را به محل حادثه رساندند.

بررسی ها نشان می داد، هیچ آثاری روی بدن طاهره وجود ندارد که این موضوع، معمای پرونده را پیچیده کرد. ماموران جستجو در منطقه را آغاز و در فاصله 500 و 700 متری جسد طاهره پیکر بی جان دو دختر او را پیدا کردند. بر روی بدن آنها نیز آثار درگیری وجود نداشت.

سرهنگ فلاح کریمی، رئیس پلیس آگاهی استان گیلان در این باره به جام جم گفت: یک مظنون در این رابطه دستگیر شده و منتظر نظر پزشکی قانونی درباره علت مرگ زن و دو فرزندش هستیم.

وی اضافه کرد: هنوز به طور قطعی نمی توان اعلام کرد که زن و فرزندانش به قتل رسیده اند یا بر اثر حادثه جان باخته اند. باید آزمایش های سم شناسی انجام شود و تحقیقات پلیسی از تنها مظنون پرونده ادامه دارد.



پیشنهاد ندیمی به وزیر کشاورزی

تابناک گیلان: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برای تامین نهال و بذر مناسب درصنعت نوغانداری باید گام‌های اساسی برداشت، گفت: وزیر جهاد کشاورزی می تواند برای احیای دوباره صنعت نوغانداری کشور کمک کند و با توجه به طرح انتزاع جهاد کشاورزی اقدامات مناسبی انجام دهد.

ابوذرندیمی درگفت‌وگو درخصوص توسعه و رونق دوباره صنعت نوغانداری(تولید کرم ابریشم) درکشور،گفت:برای رونق دوباره صنعت نوغانداری و تولید وپرورش کرم ابریشم جلساتی با مسئولان نوغانداری  برگزارکردیم و به نتایج مطلوبی دراین زمینه دست پیدا کردیم.

نماینده مردم سیاهکل درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تامین نهال و بذرمناسب درصنعت نوغانداری گام های اساسی برداشته شود،افزود: برخی ازمنابع را می توان تامین کرد ،ولی بخشی از آن باحمایت دولت وسازمان های تابعه همچون وزارت جهادکشاورزی باید تامین شود.



آمار اسفناک خط فقر مسکن در گیلان+جدول

بالاترین «نقطه کف اجاره‌بها» به استان تهران اختصاص دارد که رقمی معادل ۷/ ۵ میلیون تومان در سال، برای یک خانوار برآورد می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، رتبه‌بندی ۳۱ استان کشور با معیار «حداقل هزینه اجاره یک‌سال خانه‌ای با کمترین امکانات قابل سکونت»، مشخص کرد: استان‌های تهران و ایلام به ترتیب، رتبه بالاترین و پایین‌ترین «خط فقر مسکن» را به خود اختصاص داده‌اند. در تهران، حداقل هزینه اجاره آپارتمان با شاخص فقر مسکن، رقمی معادل ۷/ ۵ میلیون تومان در سال است به این معنا که مطابق استاندارد تعریف شده در طرح جامع مسکن برای خط «فقر مسکن»، کمترین اجاره‌بهای مسکونی متعلق به یک واحد ۶۰متری با امکانات و شرایط حداقلی سازه‌ای، در پایتخت معادل ۴۷۵ هزار تومان در ماه است و مستاجرهای با توان کمتر از این رقم، جزو فقرای بازار مسکن و مشمول حمایت‌های فورس دولت محسوب می‌شوند.

در حال حاضر متوسط اجاره‌بهای خانه ۶۰ متری در تهران ماهانه ۲/ ۲ میلیون تومان است. حداقل هزینه اجاره‌نشینی در سایر استان‌های کشور، به مراتب کمتر از خط فقر مسکن استان تهران است که این موضوع، سختی برنامه‌ریزی برای تامین مسکن پایتخت و حومه آن را نشان می‌دهد. اگرچه جامعه خانوارهای فقیر مسکن در تهران، ۲درصد جمعیت این استان را تشکیل می‌دهد که کمترین «سهم» در مقایسه با سایر استان‌ها است اما با توجه به میزان جمعیت استان تهران که بیش از دو برابر پرجمعیت‌ترین استان (اصفهان) کشور است، می‌توان گفت: شرایط حداقلی اجاره‌نشین‌های مجموعه شهری تهران هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ تعداد خانوارها، حادتر از سایر استان‌ها ارزیابی می‌شود.

علت نوسان در خط فقر مسکن

محمدرضا فرهادی پور، عضو تیم بازنگری طرح جامع مسکن در مطالعات تکمیلی این طرح که اخیرا در فصلنامه علمی «اقتصاد مسکن» منتشر شده، با اشاره به روند افزایشی تعداد افراد و خانوارهای فقیر متناسب با شاخص‌های فقر بین سال‌های ۸۴ تا ۸۸، آورده است: روند تشدید خط فقر از سال ۸۹ تا ۹۰ در مناطق روستایی همچنان تشدید شده اما روند فقر در شهرها بعد از سال ۸۹ و همین طور در سال ۹۰، کاهش پیدا کرده است. وی علت چنین وضعیتی را پرداخت یارانه به خانوارها بین سال‌های اشاره شده عنوان می‌کند؛ این در حالی است که تشدید روند افزایشی فقرا در سال ۹۱، نشان‌دهنده این نکته است که یارانه پرداختی به خانوارها در گذر زمان و به دلیل افزایش تورم ارزش واقعی خود را از دست داده است.

براساس برآوردهای صورت گرفته در مطالعات تکمیلی طرح جامع مسکن، شدت فقر خانوارهای شهری در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۹ از ۹/ ۲ درصد به ۵/ ۴ درصد افزایش یافت و در طول ۲ سال بعد به ۳/ ۲ درصد در سال ۹۰ رسید اما در سال ۹۱ به ۵/ ۲ درصد افزایش یافت. شدت فقر شاخصی است که میزان تغییر جمعیت فقرا و همچنین میزان فاصله کیفیت جامعه فقیرنشین با شاخص‌های استاندارد را نشان می‌دهد.

فقر ۷۳ درصدی مسکن در یک استان

۷۳ درصد از مردم استان سیستان و بلوچستان در وضعیت فقر مسکن به سر می‌برد. این در حالی است که ۵۳ درصد از کل خانوارهای استان هرمزگان نیز زیر خط فقر مسکن قرار دارند. یعنی بیش از نیمی از مردم در این دو استان توان مالی برای تامین مسکن حداقلی ۶۰ متری با ویژگی‌های گفته شده را ندارند و از این لحاظ در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر می‌برند. درصد خانوارهای زیر خط فقر مسکن در استان تهران معادل ۲ درصد جمعیت این استان است که نسبت به سایر استان‌ها در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد. هر چند جمعیت حداقل ۱۲ میلیونی استان تهران به مراتب بیشتر از جمعیت حداکثری ۵ میلیونی سایر استان‌ها است. البته استان‌های گیلان، فارس و چهارمحال و بختیاری هم از نظر درصد خانوارهای فقیر مسکن، وضعیتی مشابه شهر یا استان تهران دارند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار