شیرازد با بیان اینکه «در نامه رهبری به رئیس‌جمهوری در مورد اجرای برجام، هیچ موردی از برجام رد نشده است»، گفت: رهبری هشدارها و تحذیرهایی داده‌اند که باید رعایت شود.
کد خبر: ۱۱۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱ 23 October 2015
تابناک بوشهر: احمد شیرزاد، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سیاسی آنا، در ارزیابی خود از نامه‌ اخیر رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهوری درباره برجام اظهار کرد: من تصور می‌کنم رهبری اصول این توافق‌نامه را تأیید کرده‌اند و همچنین نکاتی را تذکر داده‌اند که باید رعایت شود، ولی به هیچ وجه نامه رهبری معنای مخالفت و رد برجام ندارد.

وی ادامه داد: رهبری نکاتی را گفته‌اند که خیلی مهم است؛ از جمله دشمنی‌های تاریخی آمریکا را مطرح کرده‌اند. اما مسائلی که ایشان گفته‌اند در روند بررسی برجام مصداق خاصی ندارد و بیشتر جنبه هشدار و آگاهی‌بخشی کلی دارد.

"رهبری در نامه خود تأکید کرده‌اند تا وقتی تکلیف نوسازی راکتور اراک معلوم نشده است اقدام به تخریب چیزی نشود. این حرف منطقی است ولی حرفی نیست که اصل ماجرا را زیر سؤال ببرد"
 
 

این استاد فیزیک با بیان اینکه «چند مورد این نامه حالت تصمیم دارد که به تحریم‌ها و لغو تحریم‌ها مربوط است»، گفت: اگر به خاطر داشته باشید در این زمینه چالش بزرگی در مذاکرات هسته‌ای بود. مسئله این بود که آیا اول ایران اقدامات مسدودکننده برنامه هسته‌ای خود را شروع کند یا اول تحریم‌ها لغو شود؟ که به‌دلیل فضای بی‌اعتمادی آن زمان هیچ‌یک از طرفین شروع کار را قبول نمی‌کرد و در نهایت قرار شد که یک روز به‌عنوان زمان پذیرش برجام از سوی دو طرف اعلام شود و در آن روز رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران اروپا بپذیرند که تحریم‌ها لغو شود. آن روز همان 26 مهر ماه اخیر است. رهبری در این نامه این تأکید کرده‌اند که آن‌ها باید دستور لغو تحریم‌ها را کتبا اعلام کنند. من فکر می‌کنم که این‌ها مسائل قابل مذاکره‌ای هست و آن‌ها هم رسما اعلام کردند.

شیرزاد تصریح کرد:‌ مسائلی که جنبه اجرایی دارد در بند سوم نامه رهبری آمده است که از اولا تا تاسعا در 9 مورد بیان شده است. در این میان تأکید کرده‌اند که نباید تحریم‌های جدید وضع شود که این مسئله مهمی است.

وی ادامه داد: نمی‌دانم در مذاکرات انجام شده بین ایران و 1+5 چقدر این مسئله وضع تحریم‌‌های آینده به‌دلایلی غیر از مسائل هسته‌ای مطرح شده است. مذاکرات، محدود به مسئله هسته‌ای بوده و طبیعی است در مورد تحریم‌هایی که به‌دلایل دیگر در گذشته وضع شده یا در آینده وضع می‌شود، مذاکره‌ای نشده است. طبیعی است که نمی‌شد همه مسائل را در این مرحله به مسائل هسته‌ای گره زد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به دو مورد در بند رابعا و خامسا نامه رهبری اظهار کرد: یک نکته بحث جایگزینی راکتور اراک است که طبق برجام راکتور اراک باید با ساختار جدیدی جایگزین شود. رهبری در نامه خود تأکید کرده‌اند تا وقتی تکلیف این نوسازی معلوم نشده است، اقدام به تخریب چیزی نشود. این حرف منطقی است ولی حرفی نیست که اصل ماجرا را زیر سؤال ببرد.

وی افزود: در برجام مقرر شده است که یک کنسرسیومی از طرف ایران و چند کشور دیگر برای این بازسازی تشکیل شود. در حال حاضر مذاکراتی هم مطرح شده که چینی‌ها و آمریکایی‌ها در این مورد با ایران همکاری کنند. آنگونه که رئیس سازمان انرژی اتمی گفته‌اند این کار در حال انجام است. فرمایش رهبری به این معناست که تا تکلیف این نوسازی معلوم نشده است ، اقدام به تخریب چیزی نشود.

"یکی از نکات مهم نامه در ذیل بند ثالثا مطرح شده که گفته‌اند آنچه مربوط به اقدامات دو بند بعدی است هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس پایان پرونده موضوعات گذشته ایران را اعلام کند. این خیلی مهم و فوری است. یعنی می‌گویند که ما بحث نوسازی اراک و تحویل اورانیوم غنی‌شده اضافی ایران را زمانی انجام می‌دهیم که پایان پرونده pmd ایران از سوی آژانس اعلام شده باشد و من فکر می‌کنم که اجرایی‌ترین دستور رهبری اینجاست"


این استاد فیزیک با اشاره به بند خامسا که معامله اورانیوم غنی‌شده با کیک زرد را عنوان کرده است، گفت: طبق برجام قرار است ایران اورانیوم غنی‌شده را یا رقیق‌سازی مجدد کند یا به نوعی به مصرف برساند. من فکر می‌کنم مسئولان ایران به‌درستی به این نتیجه رسیده‌اند که رقیق‌سازی را انجام ندهند چون این اقدام برای ایران مشکل پرستیژی خواهد داشت. به این دلیل که اقدام به رقیق‌سازی مانند فردی است که بخواهد یک رشته تابیده شده را وابتابد و به لحاظ نمود بیرونی، رقیق‌سازی می‌توانست پیامدهای تبلیغاتی منفی برای کشور داشته باشد.

شیرزاد اضافه کرد: این اورانیوم غنی شده را که تولید شده و به حالت گاز هست، می‌شود با سوختی که چند مرحله از این جلوتر هست، مبادله کرد. اما رهبری فرموده‌اند که باید قرارداد مطمئنی برای معامله این اورانیوم غنی‌شده با سوخت آماده وجود داشته باشد و تضمینی مطمئن باشد برای اینکه این سوخت را به ما بدهند. غربی‌ها و روس‌ها که به‌خصوص اینجا فعال خواهند بود، خیلی راغب‌تر هستند که این سوخت را به ما بدهند. قبلا هم در همین سال‌های اخیر، محموله‌های بزرگ سوخت از روس‌ها دریافت کردیم و این کار هم امکان‌پذیر است.

وی تأکید کرد: این نامه بیشتر جنبه داخلی دارد. مثلا رهبری گفته‌اند که در شورای امنیت، طرح ایران برای رسیدن به 190 هزار سو بررسی بشود یا از سوی سازمان انرژی اتمی افرادی بررسی کنند که آیا ما در پایان این دوره هشت ساله به غنی‌سازی رسیده‌ایم؟ یا همچنین رفتار طرف مقابل را رصد کنند. ‌این موارد جنبه دستوراتی دارد که مخاطبش سازمان‌های داخل کشور هستند. درواقع مفاد نامه، فرامین و دستوراتی است که ایشان داده‌اند و گفتهاند که باید اجرا شود.

اجرایی‌ترین دستور

این نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نکات مهم نامه در ذیل بند ثالثا مطرح شده که گفته‌اند آنچه مربوط به اقدامات دو بند بعدی است، هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس پایان پرونده موضوعات گذشته ایران را اعلام کند. این خیلی مهم و فوری است. یعنی می‌گویند ما بحث نوسازی اراک و تحویل اورانیوم غنی‌شده اضافی ایران را زمانی انجام می‌دهیم که پایان پرونده pmd ایران از سوی آژانس اعلام شده باشد و من فکر می‌کنم اجرایی‌ترین دستور رهبری اینجاست. چون ما اگر وارد فاز نوسازی نیروگاه اراک یا فرایند تحویل ارانیوم غنی‌شده بشویم بازگشت از این مسیر هرچند غیر ممکن نیست اما سخت است. ایشان فرموده‌اند که اول شما تکلیف پرونده‌ها را مشخص کنید و ما را در حالت ابهام نگذارید و این مورد مهمی است و باتوجه به همکاری‌های خوبی که از طرف ایران با آژانس صورت گرفته، امکان این که آژانس پرونده را مختومه کند وجود دارد و از این طرف هم ایران اقدامات خود را شروع می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار