کد خبر: ۱۱۶۱۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱ 04 April 2024

بزرگترین مجموعه استخر تکثیر طبیعی گیلان مولدگیری شدبزرگترین مجموعه استخر تکثیر طبیعی گیلان مولدگیری شد

تابناک گیلان مدیرکل شیلات گیلان گفت: در فصل تکثیر ماهیان استخوانی، امروز بزرگترین مجموعه استخر تکثیر طبیعی گیلان در بندرانزلی مولدگیری شد.
کوروش خلیلی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز در سایت ۴ هکتاری قلم گوده شیلات ماهیان مولد در بندرانزلی و در بزرگترین استخر هچری با مشارکت مرکز بازسازی ذخایر شهید انصاری رشت و پره های شهرستان بندرانزلی ۳۰۰ جفت ماهی رهاسازی شدند و انتظار داریم در مجموع حدود ۴ میلیون لارو ماهی را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در استان گیلان تعهد رهاسازی ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی را داریم، افزود: در تلاشیم تا این میزان ۲۰۰ میلیون قطعه انجام شود.
خلیلی با بیان اینکه این بچه ماهیان تا زمانی که به وزن یک گرم برسند در این استخرها پرورش خواهند یافت و سپس رها سازی خواهند شد، گفت: برنامه ما در بازسازی ذخایر اواسط اسفند در مراکز بازسازی شروع می شود و این روند تا رسیدن به وزن یک گرمی بچه ماهی ادامه دارد.
مدیرکل شیلات استان گیلان با اشاره به اینکه سال گذشته در ۲۵ استخر شنی رهاسازی ماهیان مولد انجام شد، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته امسال بیش از ۳۰ استخر خواهیم داشت و با توجه به نامگذاری سال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال "جهش تولید با مشارکت مردم" است؛ شاهد مشارکت مرم در پره های صیادی و تلاش برای بازسازی ذخایر هستیم.
مدیرکل شیلات استان گیلان تصریح کرد: با توجه به شرایط زیستی ماهی ها، تلاش می‌کنیم تا بچه ماهی و لارو تولیدی را بر اساس مولیدن هر منطقه در همان منطقه رها سازی کنیم.
خلیلی تاکید کرد: از جمله اهداف این تکثیر طبیعی داشتن آینده بهتر و تثبیت شغل صیادی در منطقه است و در واقع هدفی که از سال گذشته با قوت دنبال کردیم، موثر سازی بازسازی ذخایر با هدف استمرار شغل صیادی است که با مشارکت تمام مناطق صیادی استان این امر مهم محقق شود.
مدیرکل شیلات استان گیلان گفت: امسال پیش‌بینی تولید و رهاسازی ۲۰۰ میلیون انواع بچه ماهی را در برنامه داریم.
خلیلی با مثبت ارزیابی کردن مراکز بازسازی ذخایر استان گیلان تصریح کرد: مرکز بازسازی ذخایر ابزیان شهید انصاری و مرکز سیاهکل شرایط خوبی دارند و با تمام توان در مسیر تولید هستند امسال با اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ با افزایش بیش از ۵۰ هکتار توان ذخیره سازی و تولید بچه ماهی در این مراکز را ارتقا دادیم و در صورت کمبود فضا از استخرهای لاین اول سایت نیمه تمام کیاشهر برای ذخیره سازی استفاده می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در تلاشیم برای تحقق شعار سال عدد بیشتری را در رها سازی موثر داشته باشیم، افزود: استان گیلان از سال گذشته رها سازی بچه ماهیان استخوانی را بر مبنای وزن بالای یک گرم هدف گذاری کرده و به آن رسید و امسال نیز در همین راستا فعالیت خواهیم داشت. برنامه ما در بازسازی ذخایر رهاسازی موثر بچه ماهیان تولیدی برای استمرار حرفه صیادی در نوار ساحلی استان گیلان است.
خلیلی گفت: در حوزه صید و صیادی امسال نزدیک به ۳ هزار تن ماهیان استخوانی در پره های صیادی استان گیلان صید شد که افزایش ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داریم.
مدیرکل شیلات استان گیلان تاکید کرد: آنچه برای ما تثبیت شده این است که هرکجا مشارکت مردم وجود داشته پیروز شدیم و مطمئنا اثرات مثبت آن برای همه ساحل نشینان وجود خواهد داشت و حرکت پره های صیادی در تامین بخشی از مولدین و مشارکت در بازسازی ذخایر آبزیان بسیار قابل تقدیر است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیته مدیریت صید سازمان شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پره های صیادی استان گیلان پانزدهم فروردین ماه امسال رسماً خاتمه پیدا کرد، گفت: برای پره‌های فعال در حوزه تکثیر طبیعی، فصل صید تا ۱۹ فروردین ماه سال جاری تمدید شده است.

کوروش خلیلی در گفت‌وگو با تابناک گیلان ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به‌ اتمام رسمی فصل صید ماهیان استخوانی پره های صیادی گیلان، اما با نظر به بحث تامین مولدین و تکمیل ظرفیت استخرهای شنی؛ برای پره‌هایی که در این حوزه مشارکت دارند و استخر تکثیر طبیعی دارند فصل صید تا ۱۹ فروردین ماه سال جاری تمدید شده است.مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه فصل صید سال جاری از ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۲ رسماً آغاز شده بود، تصریح کرد: آخرین آمار صید پره‌های صیادی استان گیلان ۳۲۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی به ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.به گزارش تابناک در حال حاضر ۴۵ پره صیادی از آستارا تا چابکسر با حدود ۴ هزار نفر صیاد در استان گیلان در فعالیت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار