کد خبر: ۱۱۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲ 21 October 2015
رشت - ایرنا - سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و دبیر کارگروه کمیته ساماندهی فرهنگی و اجتماعی مناطق ویژه گیلان گفت: با جدیت، به دنبال رفع مشکلات حاشیه نشینان هستیم و نمی توانیم نسبت به شهروندانی که در مناطق ویژه زندگی می کنند، بی تفاوت باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یونس رنجکش روز چهارشنبه در کمیته ساماندهی فرهنگی و اجتماعی مناطق ویژه استان گیلان، به مشکلات و چالش های اجتماعی حاشیه نشینی در شهرها اشاره و بیان کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی، بخش قابل توجهی از جمعیت کشور در مناطق ویژه و حاشیه ای شهرهای بزرگ زندگی می کنند که از حداقل امکانات رفاهی و خدمات رسانی به آنان محروم هستند.
وی ادامه داد: هرچند که سیاست ها در راستای پیشگیری از حاشیه نشینی است، اما اکنون نمی توانیم از واقعیت های موجود غافل باشیم و باید بکوشیم تا با همگرایی دستگاه های اجرایی، زمینه های توسعه حاشیه نشینی را کاهش دهیم.
دبیر کارگروه کمیته ساماندهی فرهنگی و اجتماعی مناطق ویژه گیلان افزود: اگرچه وضعیت استان درخصوص حاشیه نشینی در شهرهای رشت و لنگرود نسبت به برخی نقاط کشور بهتر است، اما این معضل وجود دارد و بر این اساس، وزارت کشور با جدیت به دنبال رفع نگرانی های این بخش است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه شهروندانی که در این گونه مناطق زندگی می کنند، چون از راه های قانونی برای سکونت و اسکان خود استفاده نکرده اند، از فرایند خدمات قانونی برای زندگی قانونمند محروم هستند.
رنجکش گفت: دستگاه های اجرایی که به این شهروندانی باید خدمات بدهند، از نظر قانونی دارای مشکل هستند و نمی توانند خدمات لازم را به آنها ارائه دهند در نتیجه، با مشکلاتی روبرو هستیم که بخش عمده آنها تولید ناهنجاری های اجتماعی و تهدید امنیت سلامت اجتماعی است.
سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان ادامه داد: با توجه به اینکه هم اکنون برنامه ششم توسعه در حال تدوین است، باید با ارائه برنامه های جامع در راستای سیاست های پیشگیرانه در کنترل جمعیت ساکنان سکونت گاه های غیررسمی و همچنین پیش بینی خدمات فرهنگی و اجتماعی، زمینه های کاهش تهدیدات این بخش را فراهم آوریم.
وی مسئولیت شهرداری ها در این زمینه را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: شهرداری ها در کنترل گسترش کالبدی این سکونت گاه ها نقش مهمی دارند و در نقطه اولیه مقابله با آن هستند.
وی تاکید کرد: سایر دستگاه های اجرائی می بایست بر حسب نوع وظایفی که دارند، به پشتیبانی از شهرداری آمده و خدمات لازم را در راستای اهداف کمیته ساماندهی فرهنگی و اجتماعی مناطق ویژه انجام دهند.
در این جلسه، گزارشی از انجام یک پژوهش میدانی در خصوص زنان سرپرست خانوار ساکن در مناطق ویژه شهرهای رشت و لنگرود از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) گیلان ارائه و برنامه های تدوین شده شهرداری رشت توسط نماینده این نهاد مطرح شد.
ارائه برنامه جامع و تعیین سند چشم انداز برای اقدامات پیشگیرانه در مناطق ویژه استان گیلان و تشکیل ستاد توانمندسازی در این زمینه از جمله مصوبات این جلسه بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار