معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان می‌گوید: در سفر کاری که ماه گذشته به نیجریه داشته از نزدیک در جریان ظرفیت‌های بازار کشورهای آفریقایی برای حضور فعالان اقتصادی و افزایش صادرات از کرمان به این قاره قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۵۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶ 06 February 2024

به گزارش تابناک کرمان، ظهر امروز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه نشست راهکار‌های توسعه تجارت استان کرمان با نیجریه و کشور‌های آفریقایی در حالی در اتاق بازرگانی برگزار شد که امیر حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با اشاره به سفر کاری خود به نیجریه اظهار داشت: کشور‌های آفریقایی و به‌ویژه نیجریه بازار خوبی برای محصولات و تکنولوژی استان کرمان در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، فرش، محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی دارند.

فعالیت بچه‌های صنعتی و معدنی کرمان در نیجریه

وی ادامه داد: در کارگره صادرات استان کرمان همچنین ارتباط با رایزن‌های اقتصادی ایران در کشور‌های مختلف را در حالی آغاز کرده‌ایم که شمار رایزنان ما از ۲ نفر به ۲۲ نفر در دولت سیزدهم رسیده است و تعداد رایزنان در سال آینده بیشتر هم می‌شود.

حسن‌زاده از معرفی ظرفیت‌های صادراتی استان کرمان به چین، قطر و روسیه خبر داد و خاطرنشان کرد: این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند تا بتوانیم به بازار‌های بیشتری برای صادرات محصولات استان کرمان دست پیدا کنیم.

وی ابراز داشت: نیجریه دومین کشور اقتصادی در آفریقاست و صادرات زیادی از استان کرمان از فرش گرفته تا محصولات غذایی و خدمات فنی و مهندسی می‌توانیم به این کشور داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان خاطرنشان کرد: بچه‌های کرمان در حوزه‌های صنعتی و معدنی نیجریه کار می‌کنند و اولین آزمایشگاه تخصصی معدن را هم کرمانی‌ها در این کشور راه‌اندازی کرده‌اند و قطعات ساخته شده در کرمان در نیجریه استفاده می‌شود.

حس‌زاده با تاکید بر اینکه باید با دید بازتری به ظرفیت‌های صادراتی استان کرمان به آفریقا نگاه کنیم، ابراز داشت: بازار آفریقا برای کرمان مناسب است و جای کار زیادی وجود دارد، زیرا آفریقا به‌عنوان مصرف‌کننده است و باید بازار کشور‌های آفریقایی را بشناسیم تا با دانش بیشتری صادرات از کرمان به آفریقا را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: تجار و صادرکنندگان استان کرمان تجربه خوبی در زمینه صادرات و واردات دارند و ما دولتی‌ها به عنوان تسهیل‌گر برای توسعه صادرات در کنار فعالان بخش خصوصی عمل می‌کنیم.

صادرکنندگان کرمانی پای تعهدات خود ایستادند

در همین حال مدیرکل صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در سخنانی گفت: صادرات یکی از مزیت‌های استان است و با وجود چالش‌های موجود در حوزه صادراتی، اما یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات از استان کرمان با ۵۶ قلم کالا در سال جاری داشته‌ایم.

مهدی حسینی‌نژاد با تاکید بر اینکه تلاش استان کرمان در همه حوزه‌ها این بوده است که وظایف قانونی را انجام دهد، ابراز کرد: افزون بر ۸۵ درصد رفع تعهدات ارزی توسط صادرکنندگان استان کرمان اتفاق افتاده است و صادرکنندگان کرمانی به بحث اشتغال استان و برگشت ارز کمک می‌دهند.

چرا باید برای بازار آفریقا خیز برداریم؟

اما امیربهرام عرب‌احمدی مدیر گروه حوزه مطالعات جنوب آفریقا که از پایتخت به‌عنوان مهمان ویژه در نشست راهکار‌های توسعه تجارت استان کرمان با نیجریه و کشور‌های آفریقایی حضور داشت هم به بیان جایگاه قاره آفریقا در عرصه بین‌الملل پرداخت.

وی بیان داشت: بیشتر کشور‌های صنعتی و توسعه‌یافته، قاره آفریقا را برای فعالیت‌های تجاری در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

عرب‌احمدی با اشاره به اینکه آفریقا دومین قاره بزرگ جهان و در برگیرنده ۲۰ درصد از خشکی‌های دنیاست، ابراز کرد: آفریقا یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد و در کریدور غرب به شرق جهان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آفریقا جمعی از تناقضات است، ادامه داد: آفریقا به‌شدت ثروتمند و سرزمینی مملو از معادن گوناگون مانند الماس، طلا، منگنز، کروم، پلاتین، مس و اورانیوم است و جزو ۱۰ کشور تولیدکننده و صادرکننده نفت است.

مدیر گروه حوزه مطالعات جنوب آفریقا عنوان کرد: از آن طرف هم آفریقا، قاره مستمندی‌ست و از نظر اقتصادی به شاخص‌های استاندارد رفاهی نرسیده است، زیرا اختیار منابع معدنی در اختیار شرکت‌های چندملیتی است.

عرب‌احمدی با اشاره به اینکه قاره آفریقا در نظام بین‌الملل ظرفیت زیادی دارد و آفریقا به یکی از مهمترین مناطق راهبردی جهان تبدیل شده است، تصریح کرد: کشور‌های توسعه‌یافته به‌شدت دنبال تقابل و رقابت برای به‌دست آوردن جایگاه خود در کشور‌های افریقایی با محوریت اقتصاد هستند.

آفریقا پوست‌اندازی کرده است

وی افزود: آفریقا در دو دهه اخیر پوست‌اندازی کرده و گام‌به‌گام در مسیر توسعه و رشد اقتصادی حرکت می‌کند و کشور‌های اقتصادی نوظهوری داریم که فراتر از قاره آفریقا حتی در نظام بین‌الملل عرض‌اندام می‌کنند، به‌طوری‌که یک میلیون چینی و یک‌ونیم میلیون پرتغالی در آنگولا زندگی می‌کنند، زیرا این کشور یکی از غول‌های نفتی در جهان است و شاهد سرمایه‌گذاری عظیم کشور‌های توسعه‌یافته جهان در آنگولا هستیم.

مدیر گروه حوزه مطالعات جنوب آفریقا بیان داشت: سه درصد تجارت جهانی به آفریقا اختصاص داده شده و موازنه تجاری قاره آفریقا مثبت است و مبادلات تجاری آفریقا از ۲۷۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ به بیش از یک تریلیون در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

نگاهی به ارتباط ایران و آفریقا از گذشته تاکنون

عرب‌احمدی که تاکنون چند کتاب درباره آفریقا نگاشته و سال‌ها در کشور‌های آفریقایی زندگی کرده است، در ادامه سخنان خود به پیشینیه مناسبات ایران و کشور‌های آفریقایی از دورترین زمان تاکنون پرداخت.

وی بیان داشت: روابط ایران با آفریقا دیرینه و از دوره هخامنشیان به شمال و شرق آفریقا ارتباطات پویا و موثری تا به امروز داشته‌ایم و مناسبات رسمی بین ایران و کشور‌های آفریقایی از اوایل دهه ۴۰ شمسی آغاز شده و این مناسبات در حال پیشرفت است.

مدیر گروه حوزه مطالعات جنوب آفریقا با اشاره به مناسبات ایران و آفریقا پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: رویکرد ما به آفریقا رویکردی ارزشی و فرهنگی است و هنوز جایگاه آفریقا را به‌عنوان یک منطقه دارای پتانسیل اقتصادی درک نکرده‌ایم.

حجم تجارت ایران با آفریقا ناچیز است

عرب‌احمدی تصریح کرد: حجم تجارت ما با آفریقا به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است که برای ایران رقم ناچیزی است و این در شرایطی‌ست که استان کرمان می‌تواند به راحتی حجم تجارت با آفریقا را افزایش دهد.

وی بیان داشت: ما هنوز قاره آفریقا را جدی نگرفته‌ایم، اما آفریقا باید در اولویت سیاست خارجی ما قرار گیرد و اهداف عملیاتی جمهوری اسلامی در توسعه روابط تجاری با کشور‌های آفریقایی در دو دهه گذشته شامل راه‌اندازی خطوط حمل و نقل دریایی به بنادر شرق و غرب آفریقا، فراهم کرد تسهیلات هوایی، تاسیس مراکز تجاری در آفریقا، بازاریابی محصولات ایران در مناطق مختلف آفریقا و برقراری روابط بانکی با کشور‌های هدف صادراتی در آفریقا بوده، اما هنوز وارد فاز عملیاتی نشده است.

آفریقا به کدام محصولات ایرانی نیاز دارد؟

عرب‌احمدی ادامه داد: شمار رایزنان اقتصادی ایران در آفریقا بیشتر شده است و اگر بازار آفریقا را بشناسیم، می‌توانیم محصولات زیادی ازجمله صنعتی، معدنی، نفت و گاز، موادغذایی فرآوری شده، تجهیزات الکترونیکی، فولاد، سازه‌های محیط‌زیستی، تصفیه آب و فاضلاب، تریلر‌ها و مخازن دیزلی، حمل و نقل دریایی، کشتیرانی، شیلات و آبزی‌پروری، صنایع پتروشیمی و پلاستیک به آفریقا داشته باشیم و کرمان می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرین باشد.

وی بیان داشت: آفریقا به کالا‌های صادراتی از ایران مانند بوتان مایع، آهن و فولاد، پروپان مایع، محصولات پتروشیمی، محصولات غذایی، انواع قیر، مصالح و تجهیزات ساختمانی به‌ویژه سیمان، تجهیزات پزشکی و انواع اسید نیاز دارد.

عرب‌احمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نوع نگرش دولتمردان آفریقا به فعالیت‌های اقتصادی ایران از دیدگاه مثبت آن‌ها در این زمینه سخن به‌میان آورد.

وی اظهار کرد: چین، آمریکا، اروپا، ژاپن، کره‌جنوبی، مالزی، ترکیه، هند و برزیل با کشور‌های آفریقایی کار می‌کنند و درآمد قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهند.

مدیر گروه حوزه مطالعات جنوب آفریقا گفت: ستاد عالی آفریقا و شورای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا تشکیل شده است و تلاش برای شناسایی زمینه‌های جدید همکاری و افزایش حجم روابط تجاری و اقتصادی با آفریقا ادامه دارد.

عرب‌احمدی همچنین نقاط ضعف روابط اقتصادی ایران و آفریقا را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: عدم حمایت از پروژه‌های اقتصادی و نیمه‌کاره، رها شدن برخی طرح‌ها، ذهنیت منفی ایرانی‌ها در مورد حضور در قاره آفریقا، عدم اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص ظرفیت‌های بالای تجاری، فقدان زیرساخت‌های لازم، عدم وجود نقشه جامع اقتصادی ایران و آفریقا و دم حمایت دولت از بخشی خصوصی در رابطه با تجارت با آفریقا ازجمله این موارد است.

کرمان وارد معادن آفریقا شود

وی ادامه داد: بازار آفریقا برای فعالیت شرکت‌های ایرانی مطلوب است و استان کرمان می‌تواند در این بازار فرصت‌آفرینی کند و دولت‌های آفریقایی از سرمایه‌گذاری شرکت‌های اکتشافی و استخراج معادن استقبال می‌کنند و کرمان یکی از شاخص‌ترین استان‌های دارای ظرفیت‌های اقتصادی در بخش صنعتی و معدنی است و معادن فوق‌راهبردی در آفریقا ظرفیت مطلوبی برای کرمان است.

مدیر گروه حوزه مطالعات جنوب آفریقا ادامه داد: مهندسان ما باید با هماهنگی استانداری و اتاق بازرگانی به آفریقا اعزام شوند تا شاهد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور‌های آفریقایی باشیم.

نیجریه به‌دنبال توسعه روابط با کرمان

در ادامه این نشست ارتباط ویدئوکنفرانس با کاردار و جمعی از کارشناسان اقتصادی در سفارت ایران در نیجریه برقرار شد.

شفیعیان از کارشناسان اقتصادی در سخنانی اظهار داشت: سفر حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان به نیجریه موجب معرفی ظرفیت‌های استان کرمان و همچنین آشنایی با فرصت‌های تجاری کشور نیجریه شد.

وی بیان کرد: به‌دنبال سفر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان به نیجریه همچنین بازدید از معدن طلا صورت گرفت و مباحث کلی درباره ظرفیت‌های استان کرمان به‌ویژه در بحث معدن انجام شد و گزارشی از معادن نیجریه به استانداری کرمان ارسال کردیم.

همچنین عزیزالله میریوسفی کاردار سفارت ایران در نیجریه هم در سخنانی بیان کرد: استان کرمان ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط با کشور‌های مختلف از جمله نیجریه دارد.

وی ادامه داد: نیجریه ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد و ششمین کمیسیون اقتصادی ایران و نیجریه را بعد از وقفه ۸ ساله با استقرار دولت سیزدهم در سال گذشته برگزار کردیم و در سال آینده هفتمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور را برگزار می‌کنیم.

میریوسفی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه نیجریه آماده توسعه روابط با استان کرمان است، ابراز امیدواری کرد: سفر حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان به نیجریه و همچنین برگزاری نشست راهکار‌های توسعه تجارت استان کرمان با نیجریه و کشور‌های آفریقایی آغازگر روابط استان کرمان با نیجریه باشد.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار