رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با جذب ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی از سوی معاونت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان، 2 طرح آبیاری در پایاب سد سرخاب شهرستان نیر و سد پیله سحران به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۴۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷ 04 December 2023

به گزارش تابناک اردبیل و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل، نوبخت اژدری در آیین گرامیداشت روز جهانی خاک اظهار کرد: با جذب ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی از سوی معاونت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان، ۲ طرح آبیاری در پایاب سد سرخاب شهرستان نیر به مساحت سه هزار و ۵۳۰ هکتار و اراضی پایاب سد پیله سحران اردبیل به مساحت ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: همچنین در پایین دست سد یامچی اردبیل نیز با تامین ۲۰ میلیارد ریال اعتبار، طرح آبیاری مدرن به مساحت ۲۵۰۰ هکتار پس از تکمیل نواقصات، سال گذشته به بهره برداری کامل رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: نگرش تخصصی و هوشمندانه به حفاظت از خاک زارعی ضروری است که هدر رفت خاک و کاهش حاصل‌خیزی، ایجاد و افزایش روان‌آب و سیلاب، آلودگی آب‌های جاری و زیرزمینی، افزایش رسوب‌گذاری در مخازن سد‌ها و منابع آبی، کاهش بهره‌وری کشاورزی، مهاجرت و معضلات اجتماعی از پیامد‌های فرسایش خاک است.

اژدری تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی برای تحقق این هدف اقدام به عقد قرارداد مطالعات خاک‌شناسی در ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان پارس آباد جهت پایش و توصیه نحوه مصرف کود‌های شیمیایی و کنترل و برنامه‌ریزی آتی در جهت حفاظت از خاک زراعی کرده است.

وی گفت: در راستای استفاده بهینه از خاک زراعی، با تخصیص ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار از مجموع ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر ریاست جمهوری، پنج واحد استخر معیشتی در سطح شهرستان‌های مشکین‌شهر، خلخال و اردبیل به بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: با جذب این اعتبار، عملیات اجرایی یک واحد استخر نیز در حال اتمام است و با جذب کامل ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار اشاره شده، سه واحد استخر معیشتی دیگر نیز در سطح استان وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

اژدری بیان کرد: خاک علاوه بر حفظ پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی، توانایی ذخیره آب در درون خود و نیز افزایش زمان تمرکز آب در حوضه‌های آبخیز و جلوگیری از وقوع سیلاب را دارد.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار