سمینار علمی پژوهشی طراحی و ساخت شیپور مافوق صوت و جریان سنج مجازی، دو محصول جدید تولید بار اول شرکت های دانش بنیان در مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۴۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱ 03 December 2023

تابناک خوزستان: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، سمینار علمی پژوهشی معرفی دو محصول دانش بنیان در نفت جنوب، روز شنبه 11 آذرماه در سالن همایش‌های اداره آموزش نیوساید اهواز به همت پژوهش و فناوری مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.

در سمینار نخست، پروژه طراحی و ساخت شیپور مافوق صوت به منظور عملیات نم زدایی و یا استحصال مایعات گازی از گاز در مقیاس نیمه صنعتی، توسط دکتر محمد رضا خسروی نیکو عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت ارایه شد.

دکتر خسروی در تشریح جزئیات این طرح گفت: تکنولوژی این محصول فقط در اختیار دو شرکت در کشور هلند و روسیه است که با تولید این محصول در کشور ما، ایران نیز به جمع تولید کنندگان شیپور مافوق صوت اضافه خواهد شد.

وی افزود: کاربرد این محصول، تبدیل گاز به مایع در کمترین زمان و با صرف کمترین میزان هزینه و با کمترین میزان تولید گازهای خطرناک است که امروزه در صنعت ال ان جی بسیار کاربرد دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت، در خصوص صرفه اقتصای این محصول گفت: قیمت تمام شده تولید این محصول در ایران به نسبت نمونه های خارجی آن، بسیار به صرفه است و تقریباً یک به 20 می باشد، لذا با تولید این محصول در داخل از خروج ارز به میزان بسیار زیادی از کشور جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: طراحی دانش این محصول تلفیقی از نمونه‌های خارجی و متناسب با فشار گاز موجود در مناطق نفتخیز جنوب است که تمام قطعات نمونه آزمایشی این محصول توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی با دقت بسیار بالایی طراحی و ساخت شده است و در حال حاضر این محصول فرآیند آزمایشی خود را در یکی از مجموعه‌های ان جی ال شرکت کارون در حال سپری کردن است.

به گزارش nisoc، سمینار دوم، معرفی محصول جریان سنج مجازی جهت بهینه سازی برخط پمپ‌های درون چاهیESP توسط دکتر روح الله میری عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران بود.

دکتر میری در تشریح جزیئات این طرح گفت: امروزه در بسیاری از کشورها و شرکت‌های پیشرفته صنعت نفت، سنسورها و سیستم جمع آوری، انتقال، ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، مهمترین سامانه‌های صنعتی است.

وی افزود: از حدود صد سال گذشته تا کنون، شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی، بیشتر به سمت جمع آوری و ذخیره سازی داده‌ها حرکت کردند و کمتر به فرمول‌های فیزیکی سر کار داشته‌اند که در حال حاضر به وسیله هوش مصنوعی این مهم امکان پذیر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اهمیت نقش هوش مصنوعی در صنعت نفت گفت: به کار گیری هوش مصنوعی در صنعت نفت امروزه بسیار فراگیر شده است چراکه هوش مصنوعی علاوه بر بیان وضعیت فعلی چاه‌های نفت و گاز، دبی چاه را در مراحل مختلف تخمین می‌زند که پس از آن شرایط نرمال و مساعد پمپ و در نهایت پیش بینی وضعیت آینده آن را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: کسب این داده‌ها توسط سنسورهایی است که در چاه به کارگیری می‌شوند و در تکنولوژی جدید به جای استفاده از کابل‌ها با صرف هزینه بالا، توسط دیوار چاه این داده ها منتقل و توسط سخت افزار موجود در محل چاه تجزیه و تحلیل شده و به وسیله شبکه رادیویی و بستر امن اینترنتی به نقاط مختلف گزارش می‌شود.

شایان ذکر است در انتهای هر سمینار توسط دکتر مشایخی معاون رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در امور ازدیاد برداشت از ارایه دهندگان با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار