این موضوع باعث شد که نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی با انتشاری پستی در فضای مجازی از قطعی شدن عدم احداث سد آبریز سخن بگوید که البته به نظر می رسد با توجه به توضیحات فنی مدیر عامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، این توئیت بیشتر جنبه سیاسی برای اقناع افکار عمومی حوزه انتخابیه این نماینده مجلس داشته است . 
کد خبر: ۱۱۳۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ 10 October 2023

پاسخ فنی به توئیت سیاسی!؟

تابناک کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ح) ماده ۴۰ این لایحه با ۱۲۶ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس بند (ح) ماده ۴۰ لایحه مذکور؛ انتقال آب بین شش حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب ممنوع است. تأیید تخصیص آب و اجرای طرح‌های انتقال آب شرب بین حوضه‌های آبریز و استان‌ها پس از طی مراحل فنی و تصویب در شورایعالی آب با لحاظ نیاز‌های زیست محیطی طبق استاندارد‌ها و حدود مجاز مندرج در اسناد و قوانین برای حقابه‌های مبدأ امکان‌پذیر می‌باشد.

این موضوع باعث شد که نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی با انتشاری پستی در فضای مجازی از قطعی شدن عدم احداث سد آبریز سخن بگوید که البته به نظر می رسد با توجه به توضیحات فنی مدیر عامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، این توئیت بیشتر جنبه سیاسی برای اقناع افکار عمومی حوزه انتخابیه این نماینده مجلس داشته است . 

محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان و آغاجری در این پست فضای مجازی نوشته بود
خبر خوش

«میخ آخر بر تابوت سد آبریز »
با تصویب بند ح ماده ۴۰ برنامه توسعه هفتم پر مجلس شورای اسلامی : انتقال آب بین شش حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیر شرب ممنوع، تایید تخصیص آب و اجرای انتقال آب شرب بین حوضه های آبریز و استانها پس از طی مراحل فنی و تصویب در شورایعالی آب با لحاظ نیازهای زیست محیطی طبق استانداردها حد مجاز مندرج در اسناد و قوانین برای حقابه های مبدا امکان پذیر است.
#میخ آخر بر تابوت سد آبریز
#محمد طلا مظلومی
#نماینده مردم شریف بهبهان و آغاجری

هرچند این پست مظلومی به نظر می رسد برای اقناع افکار عمومی حوزه انتخابیه بوده است اما توضیحات مدیر عامل اب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با پاسخی فنی و مستدل این ادعای مظلومی را به نوعی مردود اعلام می کند. 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمام اهدافی که از یک سد در علوم آب متصور است در سد آبریز جمع شده است و سد آبریز در حوضه آبریز درجه یک خلیج فارس و دریای عمان و حوضه آبریز درجه ۲ زهره و جراحی قرار گرفته و هیچگونه انتقال آب بین حوضه‌ای وجود ندارد و کل سد در یک حوضه است.
آرش مصلح افزود: طبق مصوبه امروز مجلس هیچگونه انتقال آبی بین حوضه‌های آبریز اصلی انجام نمی‌گیرد مگر برای شرب آنهم با مجوز شورای عالی آب، مصوبه امروز مجلس منافاتی با ساخت سد آبریز ندارد و به نفع این استان است.
وی افزود: کشور ۶ حوضه آبریز اصلی دارد و استان کهگیلویه و بویراحمد در حوضه خلیج فارس و دریای عمان است و در آن ۶ حوضه امکان انتقال وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کل این استان در یک حوضه آبریز قرار دارد، حوضه خلیج فارس و دریای عمان جزو حوضه‌های اصلی کشور (درجه یک کشور) محسوب می‌شود. استان کهگیلویه و بویراحمد به طور کامل در حوضه درجه یک خلیج فارس و دریای عمان است.
مصلح تاکید کرد: حوضه‌های درجه ۲ به نام حوضه آبریز کارون زهره و جراحی اند. شهرستان‌های بویراحمد و دنا و بخشی از مارگون در حوضه کارون قرار دارند و مابقی در حوضه جراحی و زهره اند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما حامی تصویب این لایحه بوده ایم و مصوبه امروز مجلس منافاتی با ساخت سد آبریز ندارد و به نفع این استان است.
به عنوان نمونه با این مصوبه دیگر نمی‌توانند از سد خرسان به جز برای شرب آبی انتقال دهند، ولی سد آبریر در حوضه زهره جراحی است و خود سد و اهداف آن در یک حوضه است نه در ۲ حوضه.
وی افزود: تامین آب آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، برقابی، گردشگری، کنترل رسوب و افزایش عمر سد مارون بهبهان و کنترل سیلاب از مهمترین اهداف ساخت سد آبریز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار