استاندار کرمان با انتقاد از اینکه مسئول فرش کشور چهار سال است مسئولیت دارد و هنوز به کرمان نیامده است، گفت: وزارت صمت فردی را در این سمت منصوب کند که لااقل فرق قالی و گلیم را بداند.
کد خبر: ۱۱۲۷۵۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲ 21 September 2023

به گزارش تابناک کرمان، محمدمهدی فداکار صبح امروز در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: صنعت قالیبافی باید در استان کرمان احیا شود و کارگاه‌های قالیبافی را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه مسئول فرش کشور چهار سال است مسئولیت دارد و هنوز به کرمان نیامده است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت فردی را در این سمت منصوب کند که لااقل فرق قالی و گلیم را بداند.

استاندار کرمان با بیان اینکه قرار بود ایشان در جلسه امروز حضور پیدا کند و بلیط هم تهیه شده بود، اما نیامدند و عدم حضور ایشان در استان کرمان هیچ توجیهی ندارد، افزود: فرش کرمان سابقه تاریخی و فرهنگی دارد و باید توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با صادرات پسته در جلسه‌ای که در تهران داشتیم به این ادبیات رسیدیم که کسی مخالف تعهد ارزی نیست و در مورد فرش هم باید این اتفاق بیفتد، افزود: روزی در کشور بعد از نفت، صنعت فرش بیشترین صادرات را داشت و باید حفظ شود.

فداکار با بیان اینکه موزه فرش کرمان باید در اختیار کرمان قرار بگیرد؛ متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت که الان مالک آن است و بهره‌برداری مناسب از آن نمی‌شود گفت: ظرفیت خوبی در این ساختمان وجود دارد که باید از تولید مواد اولیه فرش تا تولید و تا فروش و موزه در آن دیده شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش قالیبافی در استان ضرورت دارد و تعداد بافندگان باید افزایش پیدا کند، بیان کرد: زیرساخت صادرات فرش از گمرکات استان کرمان باید ایجاد شود و قابل قبول نیست که فرش کرمان از سایر گمرکات کشور صادرات شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه تولید فرش در استان کرمان باید تبدیل به صنعت شود و روش‌های سنتی جوابگو نیست، گفت: شهرداری‌ها نسبت به طراحی و نصب المان فرش در شهر‌ها به‌ویژه شهر‌هایی که بیشتر تولید فرش دارند، اقدام کنند.

وی با ابراز اینکه تعداد زیادی نقش قالی در کرمان بوده و از مرکز ملی فرش خواستیم که این طرح‌ها و نقشه‌ها کجا است و در نامه رسمی اعلام کرده که ۲۲ تا گونی نقش بوده و در فلان جا است، افزود: این طرح‌ها و نقشه‌ها بخشی از فرهنگ کشور است و یک سرمایه معنوی است، اما با این ادبیات به آن نگاه می‌شود.

امیر حسن‌زاده، معاون امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه جلسات کارشناسی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و تولیدکنندگان با موضوع فرش کرمان برگزار شده است، اظهار داشت: متاسفانه در کشور فرش یک متولی ندارد و فعالیت‌ها جزیره‌ای است.

وی با اشاره به اینکه مرکز ملی فرش زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است، بیان کرد: مدیر مرکز ملی فرش چهار سال است که منصوب شده، اما یکبار هم به استان کرمان نیامده است.

معاون امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به مشکلاتی که در حوزه بیمه قالیبافان وجود دارد، گفت: متاسفانه تعدادی از قالیبافان استان کرمان بیمه شدند و مابقی مانده‌اند و بیمه قالیبافان باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه شش سال است که نمایشگاه فرش در کرمان برگزار نشده در حالیکه فرش کرمان در دنیا حرف برای گفتن دارد، ادامه داد: کشور‌های چین، هند و پاکستان از فرش کرمان الگوبرداری کردند، اما متاسفانه فرش دستباف کرمان در حال حذف شدن است.

مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این جلسه، اظهار داشت: متاسفانه صادرات فرش استان کرمان نزولی بوده است و همین مقداری هم که صادر می‌شود بعضاً از گمرکات سایر استان‌های کشور است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه حدود ۷۲ هزار نفر در استان کرمان قالیباف هستند، گفت: نیاز است برای صادرات فرش نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.
منبع/تسنیم

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار