معاون اول رئیس جمهور گفت: رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد یورو مراودات تجاری در سال با عراق، کاملا قابل دستیابی است.
کد خبر: ۱۱۲۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴ 02 September 2023

محمد مخبر در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره که امروز ۱۱ شهریورماه در نقطه صفر مرزی در عراق برگزار شد، اظهار کرد: مراسم پیاده روی اربعین، بزرگترین رویداد جهانی است که در آن بیش از ۲۰ میلیون نفر از سراسر جهان با عشق و اخلاص، همدلی و همراهی، همگام و هم هدف، به سوی حرم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) راهپیمایی می کنند.

وی با بیان اینکه این یک رویداد تمدن ساز است، افزود: از دولت و ملت عراق، برای میزبانی بی نظیر، سخاوتمندانه و گسترده این مراسم که بهترین خدمات را به زائران ارائه می کنند، تشکر و قدردانی می کنیم.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نماد وحدت، دوستی و برادری دو ملت ایران و عراق هستند و امنیت را به مردم دو کشور هدیه کردند.

مخبر با اشاره به پروژه راه آهن شلمچه – بصره گفت: امروز شاهد آغاز به کار یکی از مهمترین پروژه های مشترک و تحول ساز بین ایران و عراق هستیم که تمام منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد. از اینکه امروز به همراه جناب آقای السودانی نخست وزیر عراق، اتصال راه آهن دو کشور در این نقطه آغاز می شود و زیرساخت ریلی را برای گسترش تجارت و همکاری های اقتصادی توسعه دهیم خرسند هستیم.

وی افزود: ملت های ایران و عراق از روابط بسیار مناسب تاریخی، تمدنی و دینی برخوردار هستند اما حجم تجارت کنونی دو کشور در حال حاضر در سطح مورد انتظار دو طرف نیست.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در صورت رفع موانع، رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد یورو در سال، کاملا قابل دستیابی است.

مخبر با بیان اینکه اجرای این پروژه ریلی دسترسی یکسره عراق را به کشورهای همسایه ایران، اعم از قفقاز و آسیای میانه، تضمین می کند، ادامه داد: تکمیل راه آهن شلمچه به بصره در حقیقت طرح اتصال حرمین است که خط مستقیم انتقال زائران اهل بیت از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و بالعکس را فراهم می سازد.

وی افزود: ایران برای سرمایه گذاری و همکاری مشترک با عراق در حوزه های نفت، گاز، پالایشگاه، پتروشیمی و همچنین احداث نیروگاه و شبکه های انتقال و توزیع به منظور کاهش تلفات برق و همچنین حوزه های زیست محیطی، کشاورزی و حمل و نقل برون شهری، جاده ای و ریلی آمادگی کامل دارد.

مخبر ادامه داد: ایران و عراق، نقش منحصر به فردی در راهبردهای بین المللی حوزه ترانزیت و انرژی دارند و توسعه این همکاری ها در منطقه می تواند برای هر دو کشور مزایای گسترده ای داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با پیگیری و تلاش مسئولان دو کشور، امیدواریم تفاهم نامه های منعقد شده میان طرفین، هر چه سریعتر به قراردادهای اجرایی و عملیاتی تبدیل شود و این مسیر ارتباطی نیز در سریع ترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار