مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از شروع عملیات برداشت پسته از سطح هفت هزار و ۷۷۸ هکتار از باغات بارور این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲ 30 August 2023

به گزارش تابناک قزوین و به نقل از خبرگزاری فارس، محمد پیله فروش از شروع عملیات برداشت پسته از سطح هفت هزار و ۷۷۸ هکتار از باغات بارور استان قزوین خبر داد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود بیش از ۸ هزار تن محصول پسته از این میزان سطح باغات برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: ۱۰ هزار و ۸۱۰ هکتار از باغات استان به محصول پسته اختصاص دارد که از این میزان ۷ هزار و ۷۷۸ هکتار بارور و ۳ هزار و ۳۲ هکتار غیر بارور است.

این مسوول اضافه کرد: میانگین عملکرد این محصول را یک هزارو ۱۵۰ کیلوگرم پسته خشک در هکتار است.

پیله فروش اذعان کرد: مهمترین مناطق کشت پسته در استان، بویین زهرا و قزوین است و پسته قزوین به خاطر وجود سبزینه و کلرفیل دارای رنگ و طعم منحصر به فردی است که در تهیه شیرینی جایگاه ویژه‌ای از نظر صادرات دارد.

وی یادآور شد: مهمترین ارقام پسته استان رقم‌های قرمز و سفید پسته، کال‌خندان، کله بزی، احمدآقایی، اکبری، اوحدی، کله قوچی، فندقی و خنجری است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: در حال حاضر ۷ ترمینال فرآوری بهداشتی پسته در استان فعال است.

این مسوول در پایان گفت: از سال ۹۸ طرح سرشاخه کاری و تغییر ارقام مناسب به صورت آزمایشی در ایستگاه تحقیقات پسته یزبر در حال اجرا است که در صورت تحقق اهداف این طرح در بین باغات پسته استان انجام خواهد شد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار