نمک همیشه باید به میزان محدود مصرف شود، اما همان مقدار کم از نوع نمک یددار تصفیه شده باشد.
کد خبر: ۱۱۲۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹ 19 August 2023

تابناک فارس  به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ید ماده مغذی ضروری برای فعالیت غده تیروئید و ماده اصلی در ساختمان هورمون‌های تیروئیدی است که این هورمون ها، با تنظیم متابولیسم بدن، بر بیشتر اندام‌های بدن اثر می‌گذارند و برای تکامل و عملکرد طبیعی بدن، مغز و دستگاه عصبی، حفظ گرمای بدن و انرژی ضروری هستند.
بدن انسان در اوایل دوران کودکی، بلوغ و دوران‌های حاملگی و شیر دادن بانوان به نوزادان، به میزان بیشتری به ید نیاز دارد و دریافت مقدار کافی آن اهمیت حیاتی دارد.
کمبود ید، پیامد‌هایی مانند نازایی، سقط جنین، تولد نوزاد مرده، ناهنجاری مادرزادی، عقب ماندگی‌های ذهنی، کاهش بهره هوشی و گواتر را به دنبال دارد.

* مهم‌ترین منابع طبیعی ید
مهم‌ترین منبع طبیعی ید، مواد غذایی دریایی مثل آب‌های شور، صدف و جلبک دریایی است. همچنین گیاهانی که در سواحل دریا می‌رویند، منابع مناسب ید محسوب می‌شود. اما مواد غذایی که دور از دریا رشد می‌کند و ماهی آب‌های تازه، ید کمتری دارد. ید موجود در گیاهان برخلاف سایر مواد معدنی، به مقدار ید موجود در خاک محل رشد گیاه، بستگی دارد. اما در کشور ما آب و خاک فاقد ید است، بنابراین هیچ کدام از محصولات غذایی قادر به تأمین ید موردنیاز بدن نیست.

* مطمئن‌ترین راه برای تأمین ید موردنیاز بدن
مطمئن‌ترین راه برای تأمین ید کافی، استفاده از نمک یددار تصفیه شده است. البته باید توجه داشت که نمک همیشه باید به میزان محدود مصرف شود، اما همان مقدار کم از نوع نمک یددار تصفیه شده باشد.

* توصیه‌هایی برای نگهداری نمک ید دار
نمک یددار را نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید و یا رطوبت قرار داد، زیرا ید آن از دست می‌رود. بهترین روش برای نگهداری مناسب نمک یددار، ظرف‌های بدون منفذ است. نگهداری نمک یددار در ظرف‌های شیشه‌ای و بی رنگ نیز موجب کاهش ید آن می‌شود؛ بنابراین باید نمک یددار را در ظروف شیشه‌ای رنگی و دربسته نگهداری کرد.

برچسب ها: نمک ، نمک ید دار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار