عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد:
کد خبر: ۱۱۲۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰ 19 August 2023

به گزارش تابناک مازندران ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در مطالعه‌ای در این دانشگاه پیامدهای منفی ترس از زايمان طبیعی بر سلامت و عوامل مرتبط با آن بررسی گردید که بیشترین عامل ترس بانوی باردار از زایمان، نگرانی از سلامت نوزاد خود حین زایمان و یا تنها ماندن حین درد زایمانی بود.

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر باکوئی گفت: ترس از زایمان طبیعی یک نوع از اختلالات اضطرابی است که علائمی مانند حس خطر، نگرانی، خستگی و مشکلات خواب را به دنبال دارد. 

ترس از زایمان رایج‎ترین دلیل انتخاب سزارین در بین زنان ایرانی  


دکتر فاطمه باکوئی دکتری تخصصی بهداشت باروری با اشاره به اینکه ترس از زایمان می‏تواند پیامدهای منفی بر سلامت مادر و کودک داشته باشد، بیان داشت: افزایش درخواست سزارین، مشکلات زایمانی، اثرات منفی بر روابط بین مادر و کودک، اختلال ضربان قلب جنین و مشکلات نوزادی و همچنین افسردگی پس از زایمان از پیامدهای ترس از زایمان می باشد.
وی با اشاره به اینکه مطالعات نشان دادند ترس از زایمان از رایج‎ترین دلیل انتخاب سزارین در بین زنان ایرانی است، افزود: فراوانی ترس از زایمان در زنان باردار در کل جهان از 15-60 درصد برحسب فرهنگ‎ها متفاوت است و ترس از زایمان در میان زنان ایرانی نیز شایع و حدود 50 درصد هم گزارش شده است.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که دلایل ترس از زایمان برای هر زن متفاوت است، ادامه داد: عواملی مانند سن کم مادران، سطح پایین تحصیلات، نازایی، ترس از نقص کودک، تجربیات منفی قبلی، مشکلات روانی مانند عدم اعتماد به نفس در مورد زایمان، حمایت اجتماعی پایین و سابقه اضطراب یا افسردگی با ترس از زایمان در زنان باردار مرتبط است.
وی اذعان داشت: همچنین ترس از زایمان ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله باورهای مادر و ویژگی‎ها شخصیتی او، اطلاعات کم و تعامل ناکافی با پرسنل درمانی باشد.
دکتر باکوئی گفت: ترس از زایمان معمولاً در اواخر بارداری افزایش می‎یابد، به‎خصوص در زنان با بارداری اول که هیچ اطلاعات یا تجربه‎ای در مورد زایمان ندارند.
وی اظهار داشت: نتیجه مطالعه ‏ای که در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد، نشان داد که فراوانی بالای ترس از زایمان آمار قابل توجهی دارد و بیشترین عامل ترس بانوی باردار از زایمان، نگرانی از سلامت نوزاد خود حین زایمان و یا تنها ماندن حین درد زایمانی بود.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: این مطالعه نشان داد که فراوانی ترس از زایمان در زمان کرونا افزایش یافته بود که البته مطالعه ‏ای در چین هم در دوره اپیدمی کووید- 19 نیز به افزایش روند ترس از زایمان نسبت به مطالعات قبلی اشاره کرد.
دکتر فاطمه باکوئی اشاره نمودند میزان ترس از زایمان در زنان بارداری که در کلاس‎های آمادگی برای زایمان شرکت نکرده بودند و همچنین گروه سنی زیر 24 سال، بیشتر بود که اهمیت نیاز به حضور در کلاس‎ها و حمایت اجتماعی در آنها را نشان دهد.
وی با اشاره به بررسی تمایل بانوان باردار به نوع زایمان (طبیعی یا سزارین)، گفت: مطالعه ما نشان داد مهمترین عامل درخواست زنان برای انجام سزارین، ترس از زایمان است.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل در پایان بیان داشت: برای کاهش آمار سزارین و ارتقای سلامت مادران و نوزادان باید در زمینه ترس از زایمان، مداخلات مشاوره‎ای و آموزشی ارائه داد. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار