مدیرکل هواشناسی گیلان عنوان کرد
مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: بارندگی های تیرماه امسال نسبت به سنوات گذشته چشمگیر بوده و شاهد افزایش ۵۰ درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت سال های گذشته هستیم.
کد خبر: ۱۱۱۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲ 08 August 2023

محمد دادرس در حاشیه بازدید از ایستگاه های هواشناسی شهرستان املش در گفت وگو با تابناک گیلان، با اشاره به شرایط دمایی حاکم بر کشور و استان گیلان، اظهار کرد: تغییرات اقلیم در سطح دنیا، کشور ما را نیز درگیر کرده و استان گیلان هم از این شرایط دمایی مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه در طول سال های اخیر با افزایش دمای هوا مواجه بودیم، افزود: البته افزایش دما در بعضی از فصول مانند تابستان حالت متعارف دارد، اما طی سال های اخیر گرمایش جهانی رخ داده است.
مدیرکل هواشناسی گیلان شرایط دمایی تیرماه امسال را از نظر بارش ها متفاوت از سال های قبل دانست و عنوان کرد: بارندگی های تیرماه امسال نسبت به سنوات گذشته چشمگیر بوده و شاهد افزایش ۵۰ درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت سال های گذشته هستیم که کمک خوبی برای بخش کشاورزی و دوره های آبیاری بود.
دادرس، بارش های به موقع و مناسب در تیرماه را موجب کاهش تنش آبی در بخش کشاورزی دانست و متذکر شد: اگرچه در فصل تابستان قرار داریم و گرمای هوا طبیعی است، اما از هفته اخیر شرایط خاصی بر استان حاکم بوده و لذا تا یکشنبه هفته آینده هشدار سطح زرد هواشناسی را مبنی بر افزایش دما صادر کردیم لذا پیش بینی می شود در مناطق جلگه ای دمای ۳۵ تا ۳۷ درجه سلسیوس را تجربه کنیم که با توجه به رطوبت موجود در دما، دمای احساسی را در برخی از نقاط تا بالای ۴۰ درجه افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه میانگین دما در استان طی ۲۰ سال گذشته بین یک تا دو درجه افزایش یافته است، یادآور شد: سال گذشته اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی در بخش هواشناسی داشتیم که بالغ بر ۷۰ درصد آن تخصیص یافته است؛ همچنین موفق به جذب هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی شدیم و در مجموع با اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی اقدام به توسعه شبکه ایستگاه های هواشناسی و تجهیز مرکز پیش بینی استان و توسعه شبکه ایستگاه های باران سنجی و تقویت سامانه های خودکار هواشناسی فرودگاه جهت امنیت پرواز و شناورهای دریایی برای پیش بینی های دریایی کردیم.
مدیرکل هواشناسی گیلان از راه اندازی دو ایستگاه هواشناسی کاملا خودکار در شهرستان املش خبر داد و بیان کرد: سامانه هواشناسی ملکوت در هفته دولت افتتاح می شود؛ ایستگاه هواشناسی گورج نیز دارای پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی بوده و در صورت تامین اعتبار یک میلیارد تومانی برای افتتاح در دهه فجر امسال آماده می شود.
وی با اشاره به تخصیص اعتبار پنج میلیارد تومانی از محل سفر رئیس جمهور، از تخصیص دو میلیارد تومانی آن خبر داد و خاطرنشان کرد: از این اعتبار نیز در بحث زیرساخت های هواشناسی و ارتقای سرورها و تجهیز مرکز پیش بینی و سامانه های مانیتورینگ استفاده کردیم و در صورت تخصیص اعتبار باقی مانده، برای توسعه شبکه ایستگاه های هواشناسی استان و تجهیز ایستگاه ها به سنسورهای جدید اقدام خواهیم کرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار