مدیرکل میراث فرهنگی گیلان عنوان کرد
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، با بیان اینکه ۱۸ آیین از حدود ۱۱۵ آیین ثبت شده گیلان در فهرست آثار ناملموس ملی مرتبط با حوزه عاشورایی است، گفت: کلیه مراسم و آیین های مربوط به محرم و عاشورا در استان گیلان را بازنگری کنیم و زمینه ثبت ملی آنان را فراهم آوریم.
کد خبر: ۱۱۱۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴ 19 July 2023

ولی جهانی در گفت وگو با تابناک گیلان، از ثبت ملی حدود ۱۱۵ اثر میراث معنوی استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: بخش عمده این آثار ثبت ملی شده مربوط به آیین های ماه محرم است.

وی با بیان اینکه آیین های سنتی محرم در همه شهرها و روستاهای گیلان برگزار می شود، افزود: مقرر شده کلیه مراسم و آیین های مربوط به محرم و عاشورا در استان گیلان را بازنگری کنیم و زمینه ثبت ملی آنان را فراهم آوریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ثبت ملی مراسم علم واچینی ماسوله(فومن)، خاطرنشان کرد: مراسم تعزیه گیلان، تعزیه در دیلمان، علم واچینی، محرم در باورها و آیین های مردم، تعزیه در ضیابر و دوک گردانی از جمله آثار ثبت ملی شده است.

جهانی، مراسم تاسوعای آقا سید شرف شاه دارسرا، مراسم تشت برکرده(تشت گذاری) اسالم، مراسم چهل علم گیلان، مراسم هف کوگاه گیلان، نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم در ماسوله، مراسم کرب زنی در لاهیجان، آئین یازدهم محرم در رودبنه، مراسم علم بندی روستای فوشازده آستانه اشرفیه، صبح عزا(صبح اذان) در شهرستان شفت، آیین زار زار شهرستان رودسر و آیین سنتی عَلَم جوش(عَلَم جوشَه، عَلَم پَرَه) آستارا و باورهای مربوط به آن را از دیگر آثار ثبت ملی شده دانست و تاکید کرد: مراسم تعزیه در رشت دهه اول محرم نیز در رشت برگزار می شود.

وی همچنین از ثبت ملی ابزارآلات متعلق به میراث معنوی محرم در گیلان خبر داد و بیان کرد: به دنبال کارهای پژوهشی درباره آیین های سنتی محرم و صفر در گیلان هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از مردم و گردشگران خواست از مراسم آیینی محرم در روستاهای گیلان بازدید کنند و گفت: علم های قدیمی مربوط به محرم را نیز در فهرست آثار ملی ثبت کردیم که عمده ترین آنها مربوط به لاهیجان و ماسوله است.

جهانی از آمادگی استان برای میزبانی از گردشگران مذهبی خبر داد و گفت: برگزاری مراسم آیینی محرم آغاز شده و به احترام این ماه هیچ گونه اجرای موسیقی در مراکز گردشگری برگزار نمی شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار