در بودجه امسال ۳۰۰ میلیارد تومان برای کنترل کانون‌های گرد و غبار کشور اعتبار پیش بینی شده است.
کد خبر: ۱۱۱۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱ 13 July 2023

دبیر ستاد ملی گرد وغبار کشور که به مناسبت روز جهانی مقابله با طوفان‌های گرد وغبار به اصفهان سفر کرده بود گفت: کانون گرد و غبار در شرق اصفهان یک کانون بحرانی برای این کلانشهر است که با اجرای ۱۰ هزار هکتار عملیات بیولوژیک موفق تا حدودی این کانون کنترل شده، اما همچنان باید اقدامات کنترلی ادامه یابد.

علی محمد طهماسبی با بیان اینکه برای کنترل ریزگرد‌های کشور و انجام اقدامات، امسال ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده افزود: برای کنترل ریزگرد‌ها در استان‌ها یک برنامه ۱۰ ساله تا سال ۱۴۱۰ تدوین و به استانداران برای اجرا ابلاغ شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هم در این بازدید گفت: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان با هدف اقدامات کنترلی ریزگرد‌ها به اصفهان اختصاص یافت که در نتیجه سازمان جنگل‌ها و مراتع ۱۱۲ هزار هکتار عملیات احیا انجام داده او حدود ۳۶۰ کیلومتر بادشکن زنده و غیر زنده با همین هدف احداث شد.
ایرج حشمتی افزود: ۳۵ میلیون هکتار از پهنه‌های غبارخیز در کشور و ۲۷۰ میلیون هکتار در خارج کشور فعال است که سهم ورود ریزگرد‌ها به کشور حدود ۱۴۸ میلیون تن است که باید با دیپلماسی زیست محیطی بین المللی از حجم فعالیت این کانون‌ها کاسته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم گفت:برداشت‌های خاک توسط کارخانجات گچ و آجر در شرق اصفهان خود دلیلی شده تا حجم گرد و غبار افزایش یابد و بر این اساس پروانه معادن این واحد‌ها تا شعاع ۵۰ کیلومتری دیگر تمدید نخواهد شد و با همکاری دستگاه قضایی ۵۰ کوره غیر مجاز آجر تا پایان شهریور باید تعطیل شوند.

احمد رضا لاهیجان زاده افزود سند بهسازی و بهبود فرایند تولید کارخانجات آجر نیز برای اجرا در دستور کار قرار گرفته است و صاحبان واحد‌های تولیدی مجاز باید تا پایان سال برنامه خود را برای اصلاح تولید و کاهش آلایندگی ارایه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار