کد خبر: ۱۱۱۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶ 12 July 2023

در هفته ای که گذشت خبر بهره برداری از پروژه بازچرخانی پساب صنعتی فولاد خوزستان در صدر اخبار زیست محیطی خوزستان قرار گرفت. به زبانی ساده در این پروژه، فولاد خوزستان اولین شرکت فولادی است که با هدف حفظ محیط زیست و منابع آبی، با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا به دست متخصصان داخلی، پساب صنعتی خود را مجددا به فرآیند تولید برمی گرداند و از آن استفاده می کند. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۷/۲ میلیون یورو و ۴۴۳ میلیارد ریال با هدف بازیافت پساب صنعتی، کاهش برداشت آب خام از کارون، بهینه‌سازی مصرف آب با ظرفیت تولید ۷۵۰ مترمکعب آب RO با راندمان ۸۵ درصد و مواد اولیه مصرفی پساب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی به میزان ۹۰۰ مترمکعب در زمینی به مساحت حدودی ۱۵ هزار مترمربع و سطح زیر بنای ۸ هزار مترمربع طراحی، اجرا و احداث شده است.

در حالی که همواره یکی از دل نگرانی های شهروندان خوزستانی و به ویژه فعالان و دوستداران محیط زیست، آلایندگی شرکت ها و صنایع تولیدی در استان و عوارض منفی آنها بر محیط زیست طبیعی بوده است، مدیران شرکت فولاد خوزستان همزمان با تلاش برای افزایش ظرفیت های تولیدی، از اهمیت صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی غافل نشده اند. در دو سال گذشته مسئولان این شرکت بر اجرای برنامه های محیط زیستی تاکید خاصی داشته اند به گونه ای که فقط در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژ ه های زیست محیطی اختصاص داده شده است.

اهمیت پروژه بازچرخانی پساب صنعتی شرکت فولاد خوزستان، از نقطه نظر حفظ منابع آبی استان به ویژه در شرایط خشکسالی سال های اخیر حائز اهمیت است. اگر چه بخش عمده مصارف آب در استان خوزستان در بخش کشاورزی است که البته ارزش افزوده کمتری نسبت به صنعت دارد اما رویکرد شرکت فولاد خوزستان در کاهش استفاده از منابع آبی با بازیافت پساب صنعتی، کمک صنعت به حفظ این منابع و کاهش عوارض ناشی از افزایش فعالیتهای تولیدی را نشان می دهد.

همه این ها در حالی است که پیش از این کمتر شاهد چنین نگاهی در این مجموعه بزرگ و مهم فولادی بودیم. به ویژه آنکه در طراحی اولیه به الزامات زیست محیطی توجهی نشده بود و از طرفی به گفته مسئولان شرکت، حریم شرکت در طرح توسعه شهری رعایت نشد. شرایط اقلیمی از یک سو، تحریم ها و ضرورت به روزرسانی تکنولوژی ها در عرصه تولید از سوی دیگر و توجه به ملاحظات محیط زیستی در عین افزایش ظرفیت های تولیدی، از جمله چالش های مهم فولاد خوزستان بوده است که اینک یکی پس از دیگری از آنها عبور می کند و به گفته مسئولان سازمان محیط زیست خوزستان، این شرکت را در مسیر تحقق صنعتی سبز قرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار