استاندار کهگیلویه و بویراحمد از سفر دور دوم رئیس جمهور به همراه جمعی از وزرای کابینه در آینده نزدیک به این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶ 01 July 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، علی احمد زاده استاندار این استان گفت: برنامه نخست سفر دیدار با مردم است و دیدار‌های رو در رو و صمیمی با مردم که از ویژگی‌های آقای رئیس جمهور است و دیدار عمومی و دید و بازدید از جا‌های مختلف استان خواهند داشت.
احمد زاده افزود: در شهرستان‌های محروم استان هم با مردم دیدار خواهند داشت و بخش دیگر برنامه‌های سفر افتتاح پروژه‌های بزرگ در استان است که برخی با حضور آقای رئیس جمهور و مابقی با حضور وزرا و معاونین افتتاح می‌شود.
احیای کارخانه قند یاسوج؛ نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه قند یاسوج در مقطعی با قیمت بسیار نازلی به بخش خصوصی واگذار شده بود و زمانی که آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه وقت بود از این کارخانه بازدید کرد و به دادگستری استان دستور رسیدگی به وضعیت این کارخانه را داد.
احمدزاده بیان کرد: قضات استان در بررسی‌ها متوجه این شدند که کارخانه کاملا به یک قیمت کاملا غیر واقعی به بخش خصوصی واگذار شده و این موضوع ابطال شد.
وی ادامه داد: در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۹ مهرماه ۱۴۰۰ اعتبار بسیار خوبی برای بازسازی این کارخانه اختصاص داده شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مسئول بازسازی کارخانه تعطیل شده و راکد شد.
احمدزاده عنوان کرد: خوشبختانه این کارخانه کاملا بازسازی شده و در حال برگشتن به مدار تولید است.
وی تاکید کرد: این کارخانه باید هزار تن شکر تولید کند و تحولی را در زنجیره تولید این استان و استان‌های همجوار ایجاد می‌کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: احیای این کارخانه یک کار بزرگ درون استانی بود که محقق شد و در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.
احمدزاده بیان کرد: همزمان با افتتاح کارخانه قند یاسوج ۲۲ واحد تولیدی دیگر احیا شده از کارخانجاتی که از مدار تولید خارج شده بودند مجدد به بهره برداری می‌رسند.
پتروشیمی گچساران ابر پروژه فرا ملی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی دیگر از مراکز تولیدی بسیار بزرگ و در تراز ملی که در دور دوم سفر رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد پتروشیمی گچساران است.
وی ادامه داد: پتروشیمی گچساران با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار احداث شده است و این پروژه خوراک چهار پتروشیمی کشور را تامین می‌کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این طرح در واقع مادر تامین خوراک برای دیگر استان هاست و به لحاظ اهمیت یک طرح فرا ملی است.
وی عنوان کرد: به فضل الهی در این سفر افتتاح و به بهره برداری می‌رسد و یکی از طرح‌های بزرگ کشور است.
احمدزاده افزود: این استان مرکز نفت و گاز ایران است بنابراین خوراک آن در خود استان تامین می‌شود.
سد چمشیر یکی از پنج سد بزرگ ایران افتتاح می‌شود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی ازطرح‌هایی که برای کشور بسیار مهم است سد چمشیر است که مخزن این سد ۲.۳ میلیارد متر مکعب است.
احمدزاده با بیان اینکه چمشیر جزء پنج سد بزرگ ایران و ۴۵ کیلومتر طول دریاچه سد است افزود: این سد بزرگترین سد غلتکی ایران و در گچساران ساخته شده است.
وی تاکید کرد: خوشبختانه آماده بهره برداری است و آبگیری آن با حضور رئیس جمهور رسما اعلام می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این سد آن است که با سرمایه گذاری خارجی یک نیروگاه برق ایجاد شده که کشور به این نیروگاه بسیار نیازمند است.
وی اضافه کرد: نیروگاه ۱۷۶ مگاوات برق تولید می‌کند و خوشبختانه خط انتقال آن هم از سد به شبکه اصلی کشور که حدود ۳۵ کیلومتر است در فرایند زمانی کمتر از سه ماه احداث شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: سد بالای ۵۰۰ میلیون متر مکعب در حال حاضر آب دارد و سد سه سال دیگر طول می‌کشد تا پر شود و این سد به رونق کشاورزی، صنعت، تولید برق و ... می‌انجامد.
این استان افزون بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب سهمیه آب از این سد دارد و استان‌های خوزستان، بوشهر و فارس هر کدام به نسبتی از این سد بهره مندخواهند شد.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت در یک قدمی افتتاح
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در خرداد سال ۷۳ استان میزبان سفر مقام معظم رهبری بود و مردم خاطرات بسیار شیرینی از این سفر و دستاورد‌های آن دارند.
احمدزاده افزود: در پی این سفر سد کوثر ساخته شد که اکنون آب منطقه جنوب کشور را تامین می‌کند و ۲ و نیم میلیون جمعیت از آب آن بهره‌مند شده اند.
وی تاکید کرد: جاده ملی پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۷ کیلومتر یکی دیگر از برکات سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ به این استان بوده است.
مسیر شرق استان خوزستان شهر‌های بهبهان هندیجان ماهشهر بندر امام، استان بوشهر به سمت مرکز کشور اصفهان و تهران از همین مسیر و شهرستان‌های کهگیلویه، چرام، لنده، گچساران به مرکز کشور از همین طریق انجام و مسیر نزدیک می‌شود.
موج‌های آبی؛ نخستین پارک آبی جنوب کشور
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:طرح مهم دیگر استان که با حضور وزرا و دیگر معاونان رئیس جمهور افتتاح می‌شود شامل مجموعه بزرگ موج‌های آبی است که بزرگ‌ترین مجموعه آبی کشور است و بخش خصوصی این طرح را اجرا کرده است.
کلنگ طرح پارک آبی یاسوج به عنوان نخستین پارک آبی جنوب کشوردر سال ۹۵بر زمین زده شد، اما روند اجرایی این طرح آنچنان لاک پشتی پیش رفت که مردم مرکز استان امید خود را برای بهره برداری آن ازدست داده بودند، ولی اکنون شمارش معکوس برای افتتاح این طرح پیشران اقتصادی و گردشگری پس از سه سال رکود آغاز شده است
پارک آبی یاسوج (قصر تفریحی دنا) با میزان سرمایه گذاری‌های تحقق یافته (ریالی و ارزی) ۳۰۰ میلیارد تومان است. محل استقرار این پارک آبی یاسوج - تلخسرو است و اشتغال موجود ۶۰ نفر در حین اجرای پروژه و میزان اشتغال در زمان بهره برداری ۸۵ نفر اعلام شده است.
پارک آبی یاسوج در فضایی به مساحت سه هزار و ۷۰۰ متر مربع در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با پیش بینی مواردی از جمله استخر شنا، استخر بچه ها، استخر درمانی، وان نمک، سالن ماساژ، رودخانه آرام و انواع سرسره‌های آبی در حال ساخت است.
احمدزاده افزود: به دلیل تورم ناشی از تحریم‌های ظالمانه، با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد به مدت سه سال نیمه کاره مانده بود که در دولت سیزدهم، با توجه به اهمیت طرح مذکور تسهیلاتی به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بخش گردشگری جهت تکمیل پروژه منظور شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: افتتاح این طرح به عنوان یک طرح پیشران در حوزه گردشگری افزون بر ایجاد طرح‌های جدید در این حوزه زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را فراهم می‌کند.
احمد زاده افزود: بهره برداری از طرح موج‌های آبی به عنوان پروژه پایلوتی که می‌تواند نه تنها زمینه جذب گردشگران بیشتری شود بلکه پای سرمایه گذاران بیشتری به حوزه گردشگری استان را باز کند دارای اهمیت بسیاری بوده است و تحقق این امر در برنامه‌های دولت مردم قرار گرفت.
پروژه‌های مهمی که دور دوم سفر رئیس جمهور افتتاح می‌شوند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: خبر‌های خوشی دولت برای مردم استان دارد که وضعیت استان را به صورت زیربنایی تغییر خواهد داد و با سرمایه گذاری‌های عظیم شاهد یک تحول و تغییر بنیادین در وضعیت استان باشیم.
زمانی که دولت مستقر شد نرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰.۲ درصد بود و در همین مدت نرخ بیکاری استان به ۷.۳ درصد رسیده است در حالی که متوسط کشور ۹ درصد است.
برای نخستین بار در تاریخ استان نرخ بیکاری به زیر نرخ متوسط کشوری رسیده است، اما در عین حال در حوزه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال پایدار در استان با مشکل جدی مواجه هستیم.
این استان یک درصد خاک کشور، یک درصد جمعیت کشور را دارد و ۳۰ درصد نفت کشور از استان ما صادر می‌شود و ۱۰ درصد آب کشور را داریم و متوسط بارندگی این استان حتی برخی مواقع از اروپا هم بالاتر است.
استحقاق استان برای سرمایه گذاری‌های ملی در این استان بیشتر از وضع موجود است و اکنون در گچساران مرکز نفت و گاز کشور به عنوان ابر مخزن نفت و گاز کشور و سرمایه دارترین شهرستان جهانی است و در این دولت به این مهم توجه شده است.
پتروپالایشگاه گچساران
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دور دوم سفر رئیس جمهور یکی از بزرگترین پتروپالایشگاه‌های کشور در این شهرستان با سرمایه گذاری بخش خصوصی کلنگ زنی خواهد شد و سرمایه اولیه ۲ و نیم میلیارد دلار تا ۶ میلیارد دلار توسعه خواهد داشت.
احمدزاده بیان کرد: تجهیز کارگاه ان شروع شده و ۲۵۰ هکتار زمین واگذار شده است و سرمایه گذار آن به طور جدی پای کار است.
برای ساخت این مجموعه بالای سه تا چهار هزار نفر مشغول به کار می‌شوند و این مهم برای اشتغال استان کار بزرگی است.
پتروشیمی چرام
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پتروشیمی چرام بین کهگیلویه و چرام است که تولید اوره و آمونیاک صورت می‌گیرد.
منطقه کهگیلویه و چرام در این استان منطقه بسیار محرومی است، اما این صنعت در آنجا کلنگ زنی خواهد شدو برای ساخت آن سه هزار شغل ایجاد خواهد شد.
وی افزود: پتروشیمی اوره و آمونیاک به عنوان پتروشیمی دوم دهدشت در دشت آهوی بین چرام و دهدشت احداث می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سفر دوم رئیس جمهور، پتروشیمی اوره و آمونیاک دهدشت کلنگ زنی خواهد شد.
مینی پالایشگاه دهدشت
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین در دور دوم سفر رئییس جمهور به استان مینی پالایشگاه دهدشت با خوراک ۱۰ هزار بشکه نفت در روز کلنگ زنی می‌شود و حدود ۸۰۰ تا هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد.
وی تاکید کرد: کار زمین و تشریفات آن انجام شده است و امید است در سفر دوم رئیس جمهور کلنگ زنی شود.
میدان گازی مختار
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۱۱ حلقه چاه در میدان گازی مختار حفر می‌شود و بهره برداری از این مخزن گازی در سفر دوم دولت به فضل الهی آغاز خواهد شد.
احمدزاده بیان کرد: پیمانکار انتخاب شده است و تجهیز کارگاه در حال انجام است. حتما باید برای گاز شیرین کردن تاسیساتی ایجاد شود که اشتغال پایدار خواهد داشت.
وی ادامه داد: بخش زیادی از گاز کشور را می‌تواند تامین کند و کمبود گاز کشور را در فصل زمستان جبران می‌کند.
مجری طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از آغاز مرحله نخست طرح توسعه مخزن ذخیره‌سازی مختار خبر داده و گفته است که حفاری نخستین چاه ارزیابی در این میدان گازی به‌زودی آغاز می‌شود.
«محمدزمان جوکار» افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده این طرح در دو مرحله اجرا می‌شود که پس از عملیات حفر چاه ارزیابی، کسب داده‌های مورد نیاز، تهیه ام دی پی و اسناد مناقصه توسعه در مرحله نخست، در نیمه دوم ۱۴۰۳ با انتخاب پیمانکار وارد مرحله توسعه میدان می‌شویم.
وی با بیان اینکه این مخزن در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است، اعلام‌کرد: اگر چه وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد، اما دستیابی به ارقام و احجام دقیق، مستلزم انجام حفاری مجدد و برداشت داده‌های به‌روز است، از این رو حفاری چاه ارزیابی با هزینه ۲۰ میلیون یورو و مدت ۱۵ ماه در دستور کار قرار گرفت تا براساس نتایج حاصله، زمینه برای تدوین ام. دی. پی و در نهایت توسعه میدان مهیا شود.
جوکار، مدت اجرای عملیات توسعه مخزن مختار را سه سال و بودجه مورد نیاز را نزدیک به ۴۲۰میلیون یورو عنوان کرد و ادامه‌داد: با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز در کشور افزوده می‌شود.
مخزن مختار از میادین هیدروکربوری توسعه نیافته کشور است که از نظر نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود.
پس از اتمام دوره پنج ساله تولید از مخزن مختار، امکان بهره‌برداری از آن به‌عنوان یک مخزن ذخیره‌سازی گاز فراهم می‌شود، در این مرحله ظرفیتی در حدود ۱،۲۵ میلیارد متر مکعب در مخزن ایجاد می‌شود تا در هشت ماه گرم سال روزانه پنج میلیون متر مکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب از آن تولید کنیم.
پل معلق شیشه‌ای تنگ مهریان
پل شیشه‌ای یا معلق یکی از پروژه‌های گردشگری مهم استان در آینده خواهد بود که در سفر دور دوم رئیس جمهور به این استان کلنگ زنی خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح گردشگری پل معلق یاسوج به عنوان یک کار فاخر و بزرگ ملی آماده کلنگ زنی در سفر دوم رئیس جمهور است.
احمدزاده اظهار کرد: این طرح گردشگری در کنار شهر یاسوج پیش‌بینی شده است و راه‌اندازی آن، تحول عظیمی در مرکز استان ایجاد می‌کند.
وی بر همکاری همه دستگاه‌ها برای احداث این طرح فاخر گردشگری تاکید کرد و افزود: این طرح قرار است در سفر آینده دولت به استان کلنگ‌زنی و از تسهیلات سفر بهره‌مند شود بنابراین باید برای رفع موانع و مشکلات پیش‌روی آن تلاش کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اعتبار مورد نیاز این طرح ۴۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از آن از طرف سرمایه‌گذار و بخشی دیگر در سفر دور دوم دولت تامین می‌شود.
احمدزاده عنوان کرد: همه پروژه‌هایی که در سفر دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی می‌شود باید تا پایان عمر این دولت به بهره‌برداری برسد که طرح گردشگری پل معلق هم باید طی این مدت تکمیل و افتتاح شود.
پل کلو بزرگترین پل قوسی کشور
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پل کلو بزرگترین پل قوسی کشور و از جاذبه‌های گردشگری است که در دور دوم سفر رئیس جمهور کلنگ زنی می‌شود.
احمدزاده افزود: پل کلو یکی از پروژه‌های بی‌نظیر حوزه جنوب کشور بوده و این پل، قوسی و کابلی است که در حوزه جنوب نظیر ندارد و با ۳۲۰ متر طول، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: ساخت پل کلو چند مزیت دارد؛ علاوه بر اینکه تردد و بار ترافیکی را کم می‌کند، می‌تواند به عنوان یک زیرساخت موجب توسعه در زمینه گردشگری شود. از سوی دیگر، می‌تواند تفرجگاهی برای گردشگران نیز محسوب شود و همین مزایا می‌تواند سیسخت را از بن‌بست خارج کند.
سد سقاوه
سد مخزنی سقاوه بر روی رودخانه سقاوه از سرشاخه‌های رودخانه لوداب و در حدود سه کیلومتری جنوب شرق شهر مارگون و در حدود ۷۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود.
پروژه سد خاکی سقاوه با ارتفاع ۴۵ متر در این شهرستان اجرا خواهد شد.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از اقدامات شاخصی که در دولت سیزدهم انجام گرفت اخذ مجوز ماده ۲۳ طرح مهمی همچون سد سقاوه بوده است.
سید علی احمد زاده افزود: این سد می‌تواند ۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره کند که با پایان آن مشکل روستا‌های اطراف و صنایع را نیز تامین می‌کند.
شهرستان مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد به سبب آب و هوای مطبوع، زمین حاصلخیز، معادن مهم و آب فراوانش ظرفیت‌های بزرگی برای سرمایه گذاری دارد و با احداث سد بزرگ سقاوه، آینده‌ای بسیار درخشان برای این منطقه پیش بینی می‌شود.
مطالبات بر زمین مانده‌ای که نیاز به دیده شدن دارند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در کریدور شما به جنوب قرار دارد، اما جاده‌های اتوبانی نداریم و جاده‌های استان پر خطر و پر تصادف هستند.
احمدزاده ابراز کرد: در سفر اول به این مهم توجه شد، اما اعتبارات کامل دیده نشد.
وی ادامه داد: جاده‌های بابامیدان به یاسوج به اصفهان، یاسوج به شیراز، باند دوم جاده پاتاوه، مسیر دشتروم باغچه سادات به سمت سرفاریاب در سفر دوم رئیس جمهور برای تامین اعتبار در دستور کار هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تعداد زیادی جاده روستایی و آب آشامیدنی روستایی در سفر نخست تامین اعتبار شدند و بسیاری از آن‌ها به بهره برداری رسیده است.
احمدزاده گفت: هزینه خدمات دولت در این استان بسیار گران تمام می‌شود مثلا برای گاز رسانی تا ۱۰ برابر متوسط کشوری هزینه‌ها به خاطر کوهستانی بودن بالاتر می‌رود.
وی ادامه داد: مردم استان امید بسیاری به سفر دوم رئیس جمهور به استان دارند و کار‌های بزرگی که قرار است در استان آغاز شوند و پروژه‌های نیمه تمامی که قرار است تمام شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: یک سد به نام آبریز در استان مطالبه عمومی است و این سد برای استان تحول زاست و ۳۶ هزار هکتار را زیر کشت می‌برد و آب روستاها، شهر دهشت و چرام، حوزه صنعت را تامین می‌کند.
احمدزاده افزود: منطقه ویژه اقتصادی گچساران ۱۱ سال پیش مصوب شده بود و قرار است در سفر دوم رئیس جمهور در وسعت ۲ هزار هکتار کلنگ زنی شود.
وی اضافه کرد: این یک کار بسیار تحول زا برای سرمایه گذاری خارجی در استان است و توسعه و آبادانی برای استان به همراه خواهد داشت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از مطالبات مهم مردم استان راه آهن اقلید یاسوج به گچساران است با توجه به ظرفیت‌های استان در زمینه پتروشیمی، پالایشگاه و مراکز نفتی و انتقال این تولیدات به خط آهن نیاز داریم.
احمدزاده ابراز کرد: پروژه نیمه تمامی از اقلید به یاسوج آغاز شده است، اما یک ایده جدیدی طرح ریزی شده است که از گچساران به شرق خوزستان وصل شوذ و از هندیجان عبور کند و به بندر امام برسد و از طرف غرب بوشهر هم به شهرستان‌های دیلم و گناوه و سپس به بوشهر وصل شود.
وی عنوان کرد: هم این استان و دو استان دیگر بهره‌مند خواهند شد و یکی از سریع‌ترین مسیر‌های راه آهن کشور است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با چین وارد مذاکره شده ایم و چینی‌ها برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند. در دولت نگرش مثبتی ایجاد شده است که این منطقه وسط کشور با راه آهن از بن بست خارج شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار