دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: ایذه دیگر در لیست شهرهای خاص تبعید نیست و موضوع تبعید به ایذه لغو شده است.
کد خبر: ۱۱۱۱۵۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷ 21 June 2023

صادق جعفری چگنی در نشست خبری که امروز (۳۱ خردادماه) به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص پرونده متروپل، با تلاش همکاران تنها به موضوع این پرونده رسیدگی نشد بلکه معاونت حقوق عامه در مورد ساختمان‌های ناایمن پیگیری‌های زیادی انجام داد و در اهواز به صورت خاص در مورد وضعیت چند ساختمان ورود کردیم.

وی افزود: مصداق کار در این زمینه این است که با ورود دستگاه قضا ساکنان این ساختمان‌ها به ویژه اهالی ساختمان عدالت در اهواز که حدود ۴۰ خانوار بودند، در ساختمان‌های مناسب اسکان داده شدند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: دادستانی در مورد آلودگی هوا نه تنها در حوزه پالایشگاه‌ها بلکه در حوزه‌های مختلف ورود کرده و پیگیری انجام شده است. در بحث پتروشیمی‌ها در مرکز خوزستان و ماهشهر دو جلسه برگزار شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سهمیه بنزین یورو ۴ و سوپر برای خوزستان اختصاص داده شده بود اما اجرایی نشده بود، علاوه بر اجرای این کار نسبت به افزایش سهمیه پیگیری‌های خوبی انجام شده است. باید توجه شود بنزین یورو ۴ و سوپر تنها در مراکز استان‌ها توزیع می‌شود. از طرف دیگر این بنزین به صورت مستمر توزیع نمی‌شود و به صورت نوبتی و بر اساس سهمیه اختصاص داده و توزیع می‌شود.

جعفری چگنی با اشاره به ورود دادستانی در حوزه بهداشت عمومی و درمان، گفت: در صورت لزوم در بحث آب رودخانه کارون نیز به جد ورود کردیم و پرونده‌های مختلفی برای آسیب به بهداشت عمومی و ورود فاضلاب‌ها به رودخانه کارون یا رودخانه دز تشکیل شده است.

وی افزود: در بحث ریزگردها، عملکرد افراد پیمانکار یا افرادی که در اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان هستند، به عنوان پرونده اقتصادی و ترک فعل‌ها پیگیری شده و کیفرخواست صادر شده و برای ادامه رسیدگی در اختیار دادگاه قرار داده شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: امسال بیشترین برخورد و ورود در بحث حفاری‌ها و کانال‌های روباز آب و فاضلاب که تنها در امسال منجر به فوت دو کودک شدند را داشتیم.

وی افزود: کیفرخواست پرونده پسر بچه‌ای که ابتدای امسال فوت کرد، صادر و به دادگاه ارسال شده است. در مورد فوت کودک دیگر نیز همه عملکرد عواملی که ترک فعل کرده بودند و در این حادثه مقصر شناخته شدند، بررسی شد و کیفر خواست به زودی صادر می‌شود.

جعفری چگنی بیان کرد: در موارد عدیده دیگر از جمله بحث تصادفات، برای ادارات و سازمان‌هایی که وظایفی برعهده داشتند، کیفرخواست از نظر پرداخت خسارت صادر شده و از جنبه عمومی به مجازات‌هایی محکوم شده‌اند.

وی عنوان کرد: معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز خوزستان بیش از ۱۰۰ مورد را به عنوان مصادیق حقوق عامه عنوان کرد البته موارد دیگری نیز داریم که به صورت خاص پیگیری شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: ایذه دیگر در لیست شهرهای خاص تبعید نیست و موضوع تبعید به ایذه لغو شده است.

جعفری چگنی در خصوص عدم توسعه ایذه بیان کرد: قبل از این حوادث و مشکلاتی که رخ داد، ایذه به عنوان یکی از شهرهای محروم مطرح بود و همه بر رفع محرومیت این شهر تاکید دارند.

وی با اشاره به ایجاد دو سه سد در اطراف ایذه و دزپارت و متاثر شدن روستاها و مهاجرت اهالی برخی از روستاها، گفت: ۵۰ درصد جمعیت کنونی ایذه روستاییانی هستند که در آن مناطق در حال کار بودند. بخشی از اراضی این روستاییان تملک شده است که در این زمینه بحث‌هایی وجود دارد اما در مجموع جایگزینی مناسبی برای جابه‌جایی و اشتغال این روستاییان انجام نشده است و دستگاه‌های اجرایی و دادستانی پیگیر این موضوع هستند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان بیان کرد: در خصوص بحث آب شرب اهواز به ویژه در مناطق حاشیه‌ای، شبکه بهداشت را ملزم به انجام آزمایش کردیم و اگر احیانا آلودگی یا استاندارد لازم وجود نداشت و موضوع متوجه ادارات و سازمان‌هایی بوده، پرونده به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تشکیل شده است که این کار در شهرستان‌های مختلف در حال انجام است.

جعفری چگنی گفت: در موارد آلودگی آب به ویژه در زمان بارندگی‌ها، با توجه به زیرساخت‌های اهواز، در مقاطعی با یکسری آلودگی‌ها مواجه هستیم که در این زمینه ورود کردیم. در شرایطی هم ممکن است یک سری مشکلات دیگر در بحث تصفیه‌خانه‌ها ایجاد شده باشد که به همین دلیل آلودگی چند روزه در برخی مناطق شهر رخ داد.

وی عنوان کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب شادگان تکمیل و تصفیه‌خانه‌های خرمشهر و شادگان حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد تا زودتر این تصفیه‌خانه‌ها به بهره‌برداری برسند. در زمینه پرونده قضایی‌شان هم داریم کار خودمان را انجام می‌دهیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: بحث افزایش قیمت برخی نهاده‌های دامی به ویژه در مرغداری‌ها، مشکل سراسر کشور است و در بنادر شاهد افزایش میزان حجم انبارها بودیم و نیاز به تخصیص ارز بود. این موضوع سیاست اقتصادی در سطح ملی است با این وجود، بارها این موارد پیگیری و در بسیاری از موارد مشکلات مرغداری‌ها رفع شده است.

وی افزود: در حوزه تولید مرغ در خوزستان مشکل داریم و میزان تولید استان تکافوی نیازمندی‌ها را نمی‌دهد. در حوزه کشتارگاه‌ها نیز مشکلاتی داشتیم. از اول فروردین‌ماه در کف خیابان بودیم و این موضوع را پیگیری کردیم و برای برخی از مسئولان پرونده، تشکیل و احضار شدند و تفهیم اتهام شدند.

منبع/ایسنا

برچسب ها: دادگستری ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار