مدیرکل راه و شهرسازی گیلان:
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان، این استان را دارای ۵۳۴۶ هکتار بافت ناکارآمد شهری دانست و افزود: ۳۰ شهر از ۵۳ شهر گیلان دارای بافت های فرسوده شهری و سکونتگاه های غیر رسمی و بافت های تاریخی است
کد خبر: ۱۱۱۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵ 19 June 2023

بگزارش تابناک گیلان هادی رحمانی، با بیان اینکه نوسازی و بهسازی بافت های ناکارآمد شهری از سال ۹۲ در دستور کار دولت ها قرار گرفته است، اظهار کرد: هدف از بازآفرینی بافت های فرسوده تلاقی تاریخ و فرهنگ و تکنولوژی است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه بافت های ناکارآمد در قالب بلوک های شهری و در سه سطح ناپایدار، نفوذناپذیر و ریزدانگی پایش می شوند، گفت: ناپایدار یعنی ۵۰ درصد ساختمان های یک بلوک شهری از نظر ایستایی و مهندسی سازه ناپایدار باشد، نفوذناپذیر یعنی معبرهای این بلوک شهری عرض کمتر از ۶ متر داشته باشد و ریزدانگی یعنی مساحت عرصه های موجود در این بلوک شهری زیر ۲۰۰ مترمربع باشد.

رحمانی بازآفرینی را مختص بافت های شهری دانست و خاطرنشان کرد: روستاها دارای پراکندگی بافت هستند و می توانند سازه های تاریخی داشته باشند، اما در شهر شاهد بافت های پیوسته و متراکم هستیم.

وی هدف از احیای بافت های فرسوده را هویت سازی دانست و اضافه کرد: در سطح استان ۲۶۷۱ هکتار بافت فرسوده شهری، ۱۵۳۸ هکتار سکونتگاه غیر رسمی و ۱۱۳۷ هکتار بافت تاریخی داریم و لذا ۳۰ شهر استان دارای بافت فرسوده، سه شهر رشت(۱۶ محله)، لنگرود(چهار محله) و انزلی(سه محله) دارای سکونتگاه غیر رسمی و شش شهر رشت، لنگرد، انزلی، لاهیجان، املش و رودسر دارای بافت تاریخی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه رشت ۵۲۵ هکتار بافت تاریخی دارد، گفت: دولت برای حمایت از مردم در جهت احیای بافت های ناکارآمد اقدام به حمایت های عمرانی و تسهیلاتی می کند لذا سال گذشته ۹۶۴ واحد را در سطح استان احداث کردیم.

وی از احداث ۹۱۶۲ واحد طی ۱۰ سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: حدود ۵۷۰۰ تن قیر برای بهسازی شبکه معابر در بافت های فرسوده استان نیز به کار رفته است؛ همچنین در محدوده بافت های فرسوده ۲۴ پروژه شاخص از جمله ساماندهی رودخانه، دیواره سازی و جداره سازی، پیاده رو سازی، احداث مدرسه و سالن ورزشی، تعریض معابر، آسفالت و... را انجام دادیم.

رحمانی با اشاره به رتبه پنجم گیلان در سطح کشور در حوزه بازآفرینی شهری، بیان کرد: به زودی شاهد افزایش تسهیلات بازآفرینی شهری از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد خواهیم بود؛ همچنین هزینه صدور پروانه ساختمان برای افرادی که در بافت های فرسوده اقدام به ساخت و ساز می کنند تا ۵۰ درصد کاهش می یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در پایان به رتبه ۱۸ استان در طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر بالغ بر ۲۵ هزار واحد در حال ساخت داریم و با وجود کمبود زمین در گیلان، برای ۳۱ هزار واحد زمین تامین کردیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار